Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Cypern

Cypern

Undrar hur detta går. Är det början på tredje världskriget?. Inte med vapen utan med
ekonomin och euro:n.

Detta bådar i alla fall inte gott för framtiden. Jag hade tänk flytta till Cypern, men det
blev Mariestad i stället. Min lever hade nog inte klarat av Cypern. Definitivt inte om
bankerna snor lite av mina besparingar.

Vi får se hur detta går. Cypern är ett oseriöst land med en massa skumma transaktioner och en bank i varje gatuhörn. Sådant är dömt att misslyckas.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

Kontantuttag i bankomat begränsas till 800:-/dygn på Cypern. Det räcker ju en stund. Man undrar hur alla turister klarar sig.

Har man Visa-kort så går det ju att handla för fullt. Det har ju 100% av turisterna,
så det är mycket väsen för ingenting.

Dom som inget kreditkort har, får skylla sig själva.

Tänk på detta även i Sverige. Skaffa kort så slipper ni vara hungriga när Sverige
blir som Cypern. Det kan komma fort.

Vad tycker ni om Cyperns sätt att lösa sina problem. Jag tycker det var rätt smart. Dom leker lite Robin Hood. Tar från dom rika och ger till dom fattiga.
Cypern har blivit Sheerwood-skogen i stället för skatteparadis.

Dom lägger ner en bank för dom förstår att ryssar och engelsmän blir sura och
flyttar sina pengar. Men vart. Nu börjar alla ana att det är osäkert överallt.
Skall dom dra av 20 % på sparbeloppet varje år och i alla länder så blir det inte
mycket kvar att spara. Efter 5 år är man black.

Det drabbar inga fattiga, men lite stöld är det. Ta pengar från ryssar som dom har sparat kan inte vara rätt även om dom är svarta.

Nu straffas ju utlänningar för att Cypern har misskött sina affärer. Det kan inte
vara bra. Man skulle nog infört värnskatt. Det gjorde Sverige när vi var illa ute.

EU har begärt Cypern skall bestjäla sina bankkunder för att fixa 5,8 milj.Euro.
Det är 48 miljarder Skr. Inte småpotatis.

Dom leker riktigt Robin Hood på Cypern. Kan det vara lagligt att konfiskera pengar
i EU då hoppas jag Sverige hoppar av och håller sig till kronan.

Folk får ut 300 Euro för att klara hyran och räkningar. Hur skall det räcka. Dom har tydligen billiga hyror.

Kontokort är inte accepterade. Kan dom verkligen stänga av Visa och Mastercard.
Låter osannolikt.

"Ute i samhället är det kontanter som gäller, kort tar ingen emot. Frågan är om större företag kommer kunna betala ut alla löner. Medan bankkunder som har mindre än 100 000 kronor på kontot går fria, får de större kontoinnehavarna vara med och betala för krisen."

När Sovjetunionen upphörde då blev jag "paff".
När Berlinmuren föll, då blev jag lika "paff" .
När Cypern rånar folk, då blir jag ännu "paffare".

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem