Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Earthhour

Earthhour

Detta märkliga årligen återkommande jippo skall ske ikväll igen.

Hur tycker och tänker ni kring detta? I mina ögon är det ett helt onödigt jippo, vet inte vem som skall tjäna på detta, för jag tror inte på att vi på något sätt kan ändra på någonting.

Klimatförändringar har funnits sedan tidernas begynnelse, undrar vad man tänkte efter vår senaste istid märkte att det blev allt varmare, vad hade de istället för olja och aluminiumburkar som låg bakom?

Och den här stunden vi uppmanas att släcka våra lampor, tror verkligen någon att det skall påverka något, så fort vi tänder igen så är hela den eventuella besparingen uppäten med råge.

De som tror på sådant här borde ge sig på staten och elbolagen, jag betalar skatt på min el, och vill man slösa bort de pengarna på löjliga jippon så varsågod, för min del ser jag fram emot en trevlig TV kväll med mitt barnbarn.
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

north , jippot som du säger är ju till för att väcka vår medvetenhet.

du är ju nu en av dem.
Jag är medveten om vad jag tror på Göcke, behöver inga jippo för att väckas. Skall man verkligen tro på detta så får vi återgå till medeltiden, finns ingenting värre än utsläpp från trafiken och flyget, är man nu så övertygad att vi håller på att brinna upp, varför inte vidtaga åtgärder som verkligen hade gett resultat?
north , du är inne på ett Globalt problem

större än vad vi kan greppa som enskilda personer

varför kan inte världens länder enas över huvud taget i de globala intressena.??

förmodligen för att alla endast ser till sitt

ända ned till oss fotfolk.
Annons
Lätt att svara på Göcke, för det första så finns det inget vi kan göra för globala väderfenomen skall upphöra, för det andra så skulle vi inte göra det även om vi haft möjligheten av ekonomiska skäl.

Förresten undrar jag varför man numera sällan hör "global uppvärmning", idag benämns det oftare klimatförändringar, kan det bero på att man vet att detta är en naturlig förekomst som världen skådat sedan begynnelsen?
Men earthour är ju ingen åtgärd north. Det är ju en demonstration, som man kan välja att delta eller inte i.
Vilka demonstrationer väljer du att delta i ?

/B
Den ende demonstrationen jag någonsin deltagit i var när jag jobbade på Kockums varv, och vi var hotade av nedläggning, men inte ens det ledde till någon framgång.

Kan inte fatta meningen med att demonstrera mot något som är en naturlig utveckling, hur mycket tror folk att några pantade aluminiumburkar skall förändra det naturliga?
"Kan inte fatta meningen med att demonstrera mot något som är en naturlig utveckling, hur mycket tror folk att några pantade aluminiumburkar skall förändra det naturliga?"

Och efter dom raderna från dig north så drar jag mig ur den här diskussionen!

/B
Det skulle vara skönt med lite varmare nu till påsk...
north , tar något slut , så är det ju oåterkalleligt.

är man så snäv i tänkandet som du är nu, så liknar det ju Kronblom på soffan

det ordnar sig nog alltid, någon annan gör jobbet.

men du har ju ideer också, så Earthhour kan ju inte vara så fel i alla fall.

du kanske ska gå i spetsen mot elbolagen och Regeringen osv
man måste ju börja i någon ände om man vill ändra.

Danmark gav ju bort vindmölle-EL när det producerades för mycket
men skåningarna fick inte ta del av det.

och vad är det för fel att ändra det man kan ändra , om det kan ge bättre förutsättningar.

Eller menar du att människan inte har påverkat jorden något.
det är bara naturligt?? och ska vara så.
Är du beredd att ge upp din bil Göcke, eller släcka ner för gott och enbart stearinljus, mobilen TV elektrisk spis och allt annat som vi tar för givet, är du beredd att slopa allt detta.

Jag tror visst att vi påverkat jorden, både positivt och negativt. Men jag tror inte att vi påverkar eller har påverkat det i avgörande betydelse.

Vad har under åren hittills förbättrats av Earth Hour,, hur mycket friskare luft, minskade utsläpp har vi fått uppleva, och tror någon att världsekonomin kommer att tillåta en försämring i den ekonomiska verklighet vi lever i idag.

Jag vidhåller att sådana här jippon är på gränsen till löjliga, om vi tror vi kan förändra världen liksom generationer före oss så har vi fel, hur mycket bättre har saker och ting blivit sedan du föddes Göcke, som jag ser världen så har mycket förändrats, efter andra världskriget trodde alla att vi skulle slippa krig, men hur har det blivit. Inga demonstrationer i världen har förhindrat att miljontals människor dör i krig fortfarande.

Att då tro att man kan förändra världen genom Earth Hour och liknande evenemang, det går i alla fall inte jag på, inte minst med tanke på att det som pågår nu är en naturlig utveckling som pågått tidigare på jorden, utan växthus problem och dylikt.

Nu struntar jag i detta, skall ut o titta på en demonstration som hålls av en muslim fientlig rörelse i Malmö, håller mig lite i bakgrunden för med all säkerhet kommer det att bli motdemonstrationer.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem