Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Earthhour

Earthhour

Detta märkliga årligen återkommande jippo skall ske ikväll igen.

Hur tycker och tänker ni kring detta? I mina ögon är det ett helt onödigt jippo, vet inte vem som skall tjäna på detta, för jag tror inte på att vi på något sätt kan ändra på någonting.

Klimatförändringar har funnits sedan tidernas begynnelse, undrar vad man tänkte efter vår senaste istid märkte att det ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Vi kanske skulle börja med en bilfri dag i veckan över hela världen! Att släcka några lampor hjälper föga! Det är ju bara en synbol!

Västvärlden började med att förstöra våran jord! Nu är resten av världen på väg att följa efter! Så vart ska det sluta??
Vattenfall har gjort lite dåliga affärer på sistone. Dom tycker nog inte om att vi
släcker ljuset. Då tjänar dom ju ännu mindre.

Om det nu är så angeläget att spara el, vilket jag inte förstår varför, eftersom
det regnar och snöar varje dag och magasinen är fulla.

Kärnkraftverken är lite känsligare, räknar jag inte med. Dom går inte att
lita på. Läcker både här och där. Snart läcker dom i en Big Bang och hela Sverige ser ut som ett kalhygge.

Öppna alla älvar och bygg kraftverksdammar. Glöm inte laxtrappor, annars blir
naturvännerna upprörda.

Förra veckan var det elavbrott hos mig så jag har redan lekt Earth Hour.
Thomas2 , vi har redan hamnat i den situationen att som i tex Paris och Peking ha bilfria dagar , arrangerade på olika sätt, som att köra med udda registreringsnummer osv

av den anledningen att smogen ligger som ett lock över staden.

så North är ute och cyklar i trafiken utan att han vet mer än det han bara tror på.

vi har öknar och öar som är helt utan träd , av de orsaker att människan har skövlat skogen. vi förökar oss i en för hög takt, så snart kan vi inte göda oss skälva , så nog påverkar vi människor vår Jord

och här har vi ju även överflöd av Produktion/Överfiske som bara eldas upp

efter 2:aVärlds kriget vet vi att jorden klarar inte av att ta hand om våra sopor.
men likt detta så fortsätter vi som om den kan göra det.

lite av North struts teknik, vänd bor synen från det du ser , så har det inte hänt.
eller kommer att försvinna av sig självt.

Earthhour = en påminnelse om eftertanke , inte att det räddar gjorden
Annons
Göcke!

I tyskland får man inte köra med långtradare på söndagar,ja, från lördag! Men här i Sverige kör vi på som vanligt!

Innan dom styrande får tummarna ur röven så är det försent!
Vi har ju vägtullarna i Stockholm och Göteborg, som de tror ska stoppa flödet.

själv har jag aldrig trott på tullarna.

däremot angående frågan om mitt bilåkande.

privat har jag minskat ned till hälften med bilåkandet.
motorcykel eller cykel/buss är faktiskt de jag åker mest.

i huset bytte jag olje-eldning till fjärrvärme

och elbelysningen är lågenergilampor.
men elförbrukningen är den samma i stort sett

så frågan är , kan man göra mer?
det kan man nog..
Kanske är bättre att köra med en udda bil, istället för udda reg. nummer?
Det låter ju större..
Göcke !

Man kan göra mycket för att spara energi och pengar, men det är meningslöst på
nuvarande sätt. Det blir så lite per hushåll att det är försumligt.

Tjäna 2000:- /år är ju löjligt.

Vill man bli av med bilarna i centrum så höjer man p-avgiften till 100:-/timma.
Då söker sig alla till köpcentra i ytterkanterna av city. Där kostar det bara 50:-/tim. Det är dyrt tycker många. Därför kör dom till en annan stad som ligger 10
mil bort. Där är det gratis parkering men dom har dyrare varor så det jämnar ut sig.

Men man har ju fått en utflykt på 20 mil och antagligen ätit köttbullar gjorda
av hästkött utan att veta om det.
udda färger körde de med ett tag Iggesörping

udda bil , messersmitt kan det vara något
vi åkte 4st i en sådan

http://korta.nu/dydbk
leiake , det är inte lätt att försvara mindre bilåka,
när Kineserna har gått om USA på att bränna soppa .
nästa steg är alla andra som ska köra ikapp.
Indien/Mexico osv
Göcke, du tycker jag sticker huvudet i sanden och sitter hemma utan att bry mig.

Jag har också gjort av med bilen, men för min del helt o hållet, inte för att rädda jorden utan för att jag fick en stroke för fyra år sedan, samtidigt slutade jag röka, också det av hälsoskäl

Du anser att du gjort och gör väldigt mycket, men anser du att du på något sätt påverkat något. Vill du försöka få mig att tro att vi genom våra åtgärder påverkat någonting beträffande miljön.

Du konstaterar själv att Kina Indien och en del andra länder snabbt utökar sina utsläpp genom en starkt ökad bilismen, hur tror du dina åtgärder kommer att påverka dem.

Du får gärna jämföra mig med en struts och att vara naiv. Jag anser själv att jag är realistisk, vilket jag tyvärr inte anser om dina argument.

Drar mig nu tillbaka för att njuta av kvällen med TV och tänt i taket

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem