Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Insamling Kamerunier

Insamling Kamerunier

Förmodligen har dom flesta läst om den tragedi som drabbat dom Kamerunier som kom till Sverige för att plantera skog och därmed skapa en bättre ekonomisk grund för sig och sin familj. Resultatet har vi alla läst om och man skäms över att vara svensk. Jag tänker speciellt på den familjefar med fyra barn vars fru dog
under tiden han var och fortfarande är i Sverige.
Jag skulle vilja uppmana alla IS:are att skicka in ett bidrag till någon av dom insamlingar som pågår. Det har kommit in över 1 miljon men det behövs 2,5 miljoner. Det finns flera konton som lätt går att finna via nätet.
Det konto jag använt mej av är bg. 905-3240 och hanteras av Svenska Kyrkan.
Jag är inte religiös men känner för dessa stackars familjer.
STÄLL GÄRNA UPP !!!
Hoppas att denna tråd inte raderas av någon anledning.
Det rör sej inte om tiggeri utan om medmänsklighet.
alsv
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

alsv !

Skulle denna tråd raderas då vore det konstigt. Vår moderator är verkligen hjälpsam mot svagare och utsatta. Helst Kameruner.

Konstigt att skogsbolagen Holmen och SCA inte hjälper till. Dom har ingen juridisk plikt
men moralisk .Bägge har pengar så det räcker. SCA ägs av Fredrik Lundberg. Han
byggde sig nyligen en ny villa för 65 miljoner. Men han bryr sig inte om några kameruner som har blivit lurade i hans skogar.

Han har antagligen blivit så rik för att han inte bryr sig om andras problem.
Vad ljus över griften,han lever o fröjd. Ljuset är tillbaka och solen värmer även över Kungliga huvdstaden. Trist bara att det ska vara så mycket elände och osämja världen runt. Hur blir slutet mellan koreanerna månntro. Hotade tydligen i går mot det stora landet i väster också. Nej nu ut i solen och andas frisk luft. Halleluja, halleluja, amen.
leiake !
Jag håller med dej. Skogsbolagen borde känt sitt ansvar, men man lever väl under devisen "sköt dej själv och skit i andra". Det här är en mycket sorglig historia men man får hoppas att folk med hjärtat på rätt ställe i någon mån
kan hjälpa till så den här historien på något sätt kan få sitt slut. Allt skeende
i världen nu för tiden har antingen med religion eller pengar att göra.
Annons
alsv !

Pengar styr världen och med hjälp av religioner så blir makten 100 %.

Påvevalet och alla dessa turer med vit eller svart rök är ju rena "pippin". Man tror
att folk är totalt bortom all sans och balans.

Jag tycker alla Påvar har sett snälla ut, men dom är antagligen makthungriga bakom fasaden. Dom far runt världen och är så gamla att dom knappt kan stå.
Skall dom ut och resa så har dom antagligen hemtjänsten på 67 personer med
sig.
Det är väl idioten som lurade hit dom som ska stå för notan? Inte vi vanliga personer!

Det blir dyrt o´m vi pensionärer ska stå för notan varje år som dom lurar hit folk. Är det inte Thailändare så är det nogon annan.

Jag är trött på att skänka pengar till hela världen!!

Nästa år kommer det nya!!
Jag håller helt med dej Thomas2. Det är ett frivilligt åtagande för var och en att
avgöra om man vill hjälpa till. Det är första gången jag deltagit i något som detta.
Skälet till det är att jag jobbade 3 år i Liberia för ett antal år sedan och kände lite speciellt för dessa människorna. I övrigt är jag mycket skeptisk till insamlingar av
denna typ. Det finns "rufflare" även inom dessa kretsarna. I detta fall torde det inte finnas något uppsåt vad gäller insamlandet.
För att förhindra ett upprepande i framtiden borde svenska myndigheter se till att
på alla sätt stoppa denna typ av slavhandel. Jag måste tillstå att hade jag fått Invandrarverkets dokument i min hand hade jag också trott att minimilönen var 18500:-/mån. Klara papper om vad som verkligen gäller är vad som krävs.
Hoppas att Skogs-Nicke inte får möjligheten att lura fler samt att skogsbolagen
i fortsättningen köper upp dylika tjänster enbart från seriösa företag.
Det är en stor förbannad skam att detta kan ske i Sverige. Jag skäms.
Thomas2!

Han heter "nicke" som har lurat hit dom. Han har inga pengar kvar dom har han supit upp. Han är bulvan för skogsbolagen så att dom slipper detta stök med
att plantera skogsplantor.

Hela grejen är sjuk. Hämta folk från Kamerun för att plantera granar i Jokkasjärvi
låter lite osunt. Likadant med lingon och blåbär.

Det är slavhandel i ny tappning. Avskyvärt.!
Läste till min glädje att SCA och Holmen tagit sitt förnuft tillfånga och givit en gåva till dom grundlurade Kamerunierna. Troligen kom eftertankens kranka blekhet ifatt dom. Det här har naturligtvis skapat "bad will" för dom båda skogs-jättarna, som nu vill bättra på sitt rykte.
Man har dessutom sagt upp bekantskapen med Skogsnicke AB.
Man skulle kollat upp detta företag innan detsamma anlitades, men bättre sent än aldrig. Nu får man bara hoppas att dom svenska myndigheterna funderar över vad som bör göras för att förhindra en upprepning av liknande slag.
Lite glädje nu när vårsolen strålar.
alsv !

Dom stora skogsbolagen anlitar underentreprenörer för att slippa ansvar själva med skogsplantering som är ett onödigt ont för varje skogsägare då det inte bär
frukt på 30 år. Men lagen säger som så att sågar du ner ett träd så
måste du plantera ett nytt på kalhygget.

Förståndigt av dom att hjälpa kamerunerna så att dom kan åka hem utan att vara
rädda för sitt liv.

Varför gjorde dom inte detta med en gång. Det handlar ju om småpengar att ersätta dessa arbetare i förhållande till vad dom omsätter.

Vad man skall göra med "Skogsnicke AB" är en annan sak. Konstigt att avtalsbrott inte fungerar. Egendomliga lagar vi har i Sverige.
Egendomliga lagar är väl bara förnamnet.
Man tycker ju att Sverige är ett genomreglerat land men här finns som synes
mycket kvar att göra. Vad alla våra "lagvrängare" och byråkrater sysslar med
kan för den oinvigde te sej synnerligen obegripligt. Jag skall inte starta en ny
tråd men den som såg Uppdrag granskning i går kväll måste väl riva sej i
huvudet mer än en gång. Alla dessa topptjänstemän avlönas med skattemedel
som vi all bidrager med. Skulle man inte kunna förvänta sej ett bättre utfall ?
Men, i allt elände, känner jag en viss tillfredsställelse att en lösning för
Kamerunierna finns i sikte. Nu är det myndigheternas uppgift att tillse att en
upprepning inte sker. Det skall väl plockas bär och planteras skog även i fram-
tiden. Att arbetslösa svenskar skulle utföra dessa jobb är väl för mycket begärt.
Det är ju för dåligt betalt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem