Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Körkortet

Körkortet

När är det dax att lämna in körkortet på grund av åldersjäl ? Så länge man känner sig pigg och säker i trafiken säger vi.

Men hur länge är det? I mina trakter finns det två "pigga" åldringar, den ene är 94 och den andre är 98.

Frånsett att dom har problem med att ta sig in i bilen, och har problem med att flytta foten från gas till broms och frikoppling kör dom riktigt bra!!!

Men det är nog tack vare uppmärksamma andra förare.

Inse man inte att det är dax att lämna in körkortet vid 90 års ålder, är dbet nog dax för myndigheterna att ingripa,
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Vore bra med en läkarkontroll varje år vid fyllda 80 år. Är man frisk och har lång
erfarenhet så får man köra sin bil med växlarna låsta till ettan och tvåan typ
EPA-traktor.

Allt annat är vansinne.
Hej boys, som sagt , i den åldern då får man nog lov att inse att loppet har gått. Även om personen i fråga kan styra och växla sin bil så är utan tvekan reaktionsförmågan nedsatt , och då kan det gå så illa att man skadar oskyldiga på vägar och torg. Man har sett saker som sagt, reaktionen är inte vad den var i 20-årsåldern. Hårt, men livets gång. Hälsn. L.

menar ni att man kör sämre bil när man blir äldre
Annons
Göcke!
Sätt en 98 åring på en mc !!! Dom får ju köra det med körkort ABE.

Hoppas att inte du kör vid den åldernk
Nollvision i all ära, men det är den bakom ratten som orsakar olyckorna. Många har knappt en aning om vilka trafikregler som gäller. När det är dags att byta körkort var 10:e år borde man ha ett enkelt teoritest och ett manöverprov och det borde gälla alla. Inte bara åldringar. Kostnaderna för detta kan tas av de pengar man får över när olyckorna minskar och från det stora överskott man får från bilismen. Det som inte går tillbaka till trafiken, utan går rakt in i statskassans svarta hål...
Hej, Göcke, det ja tänker på är bara det att reaktionsförmågan definitivt blir mindre snabb vid den åldern och det i sin tur kan då orsaka otrevligheter. Sedan vems felet är att den ev kollisionen uppstår är en annan sak.
Testa er reaktionsförmåga här.

Jag får inte ens köra en rollator kan jag förstå. Stod du och sov frågades.

http://korta.nu/mf26m

Ni klickar på stopp igen för att få reda på hur långsam ni är.
0,375 sek klarade jag det på....
Igge va lite snabbare då, 0,4 nånstans blev det för mig, man få inse men vara nöjd ändå. Kul grej det där annars. Hälsn. L.
0, 935 trodde jag var långsammare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem