Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Dom

Dom

Måste bara fråga, eftersom jag ser detta dagligen, inte bara på olika forum utan överallt i samhället.

Om jag skrev så här när jag gick i skola, "dom andra pojkarna spelade boll", då hade jag fått en bock i kanten, och en tillsägelse att det heter "de andra pojkarna spelade boll"

Min fråga. Är det idag vedertaget och grammatiskt riktigt att skriva "dom", känns helt fel för mig, men är det accepterat så får jag försöka vänja mig
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

det är svårt med Svenskan

hen bar vatten i hinkarna , hick på er
Klart att det låter ju inte som vi är vana vid, och i talet så är det ju dom som gäller, men som sagt det där var uppe för ett tag sedan och då skulle det ändras till dem.Som musse skriver också, Strängnäs-Domen till ex, en Dom-Kyrka kan benämnas Dom med långt å i mitten, allt finns numera. Ha det. L.
Så här såg det ut på 1600-talet.

A Monsieur
MONSIEUR Claude Ekeblad
Mon très cher frère à Stoola
Högtährade kiäre Bror
Jagh hade så när acktad begijnt importunera edra öron med en lamentationsskrift Om mitt leffuerne, hurulunda iagh nu begijnner må bättre än iagh gärna wille, jagh tror inthet att många skulla finnas som klaga öffuer att må förwäll, men naturen har wnderligen skikad alltingh att man iu altidh måste ha något att klaga öffuer, som förhindrar ens Contement ia finns där någon som i sigh sielff Content leffuer så har dätt ändoch ingen warelse.
Jagh will remittera orsaken till min ängslan till en annan gång, och säija min kiäre Bror att iagh haar giordt min största flijtt att the ringarna kunde bliffua neerskikade med Erik stake som reszer härifrån idag män om iagh kan öffuertala honom att bliffua till morgon bittida skall iagh wist sända dom med honom fördij wthan faute bli de färdiga thertill, iagh wille önska att the så kunde behaga min kiäre bror som iagh gärna wille Min kiäre brors ödmiuke tiänare Jean Ekebladh

Stokholm
Den 11 May
1653

Här under har ni översättningen på 2000-talet




Man blandade ju språk villt då - och stavning var en personlig sak, men min gissning är ungefär så här:
-----------------------------
Till herrn.

Herr Claude Ekeblad
Min mycket kära bror i Stoola

Högt ärande kära bror.

Jag hade nästan börjat belasta dina öron med en klagotext om mitt liv, men nu när jag börjar så märker jag att hur mycket jag än vill så tror jag inte att det finns många som klagar över att må för bra, men naturen har ju lyckligtvis skickat det så att man alltid måste ha något att klaga över, vilket förhindrar ens välmående ja det finns ändå ingen varelse som är helt nöjd.

Jag vill skjuta upp orsaken till min oro till en annan gång, och berätta för dej käre bror att jag har gjort mitt bästa för att de ringarna kommer att skickas ner med Erik Stake som skulle rest härifrån idag, men om jag kan övertala honom att stanna tills i morgon bitti, skall jag säkert skicka de med honom, eftersom de utan tvekan blir klara då. Jag önskar att detta så det kunde göra min kära bror så glad som jag så gärna vill

Min kära brors ödmjuke tjänare
Jean Ekeblad

Stockholm
den 11 maj
1643

År 2013 skulle vi kanske ha skrivit så här:

Tjena,
Jag har lite bekymmer, men jag berättar en annan gång.
Försöker få Erik Stake att ta med sej ringarna - vilka bör bli klara i morgon bitti - om jag kan övertala honom med att vänta med att resa tills då.
Hoppas allt är väl.
Jean
Annons
Hahahaha, ja du leiake, så var det på den tiden, I ären, och Eders högt ärade, etcetc, fint skulle det vara fastän att det var bara vissa förunnat att behärska skriv och läsekonsten på den tiden. Nu som sagt går 5-6-åringar på stadens gator och torg med en apparat i vardera handen och pratar och skriver utan att visa minsta hänsyn till trafiken till ex. Här går jag du ska stanna. Livet rullar. Och som Göcke skriver hen bär vatten, vem i hmhmhm kom på det eg? Så urbota dumt alltså. Hälsn. L.
Ett vittne säger till polisen. Jag såg "hen" springa från platsen. Är det inte lika lätt
att säga jag såg en person springa från platsen.
- Nej! Då frågar den dumma polisen om det var en kvinna eller man. Polisen vet inte vad "hen" är. Det vet inte jag heller.

- Men personen hade kort-kort kjol, och brösten guppade ordentligt, så jag tror
att det var en kvinna. Dessutom tappade hon sin högklackade skor i gräset.

Många klär ut sig till kvinna. Den mest kända är ju Lasse-maja så man kan aldrig
vara säker.

Vi har ju Christer Lindarw. Han vet inte själv vad han är. Där kan man ana en "hen".
Apropå "Dem" så finns det en enkel grundregel här: http://korta.nu/deellerdem
Då har jag förstått av alla svar att man kan skriva dom, men hur är det då med ord som "sade", får man skriva "sa"
North !

Jag tror att man kan skriva hur som helst idag. Kolla på vissa Forum där kör ungdomarna SMS förkortningar enbart. Inte bra.

Vill man bli förstådd av sina medlemmar så tror jag inte man får vara för slarvig med förkortningar och en massa "slang".

Då begränsar man sig till en yngre åldersgrupp, vilket inte är så lyckat.
Vissa Forum är ju rena" rappakaljan". Man kan tro att deras moderatorer är
drogade eller i alla fall tablettmissbrukare.
Idag har alla gamla regler, som man lärde sig i skolan, plockats bort. Dom är ett sådant ord. Jag lärde mig att det heter de när du skriver och dom när du pratar. Men förväxla inte det för då blir det röd bock. Jag tillhör också den gamla stammen som fick lära mig att det är viktigt att använda språket korrekt. Åtminstone när du skriver. De, dem - allt skrivs som dom och det verkar som det är ok.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem