Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Är svensken tråkig

Är svensken tråkig

Mitt svar är Ja.

Om jag åker buss och tilltalar en medpassagerare, så i undantagsfall får jag ett ja eller nej, och så tittar man bort.

Om jag i Ica butiken kommenterar något när jag står i kassakön, så får jag för det mesta inget svar.

Om jag kommenterar vädret med en granne, så får jag i bästa fall ett ja eller nej.

I USA är det helt annorlunda, där bryr man sig om varandra, kommenterar man någonting hos en okänd, kan det leda till att man sätter sig o tar en fika tillsammans, eller inleder ett långt trevligt samtal.

Varför är vi så inbundna i det här landet, jag har bara bron över till Danmark och vilken skillnad man märker, där finner man alltid någon att prata med, utan att vederbörande visar upp en sur min och skyndar sig därifrån.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Att prata i buss eller ICA-köer med obekanta är inte populärt. Många blir rent av
generade och rodnar. Då är det kört, för då blir det pinsamt.

Jag väljer mina offer med omsorg annars blir det fel. Nu sätter jag mig och spelar
Angry Bird på min smartphone i stället.

För att slippa köerna på ICA så scannar jag själv.

Livet blir lite ensamt, men man har ju Forum, så man lider ingen nöd.
Prata väder går ju i alla lägen, men det är fantasilöst.
Verkar vara vi själva som satt den stämpeln på oss för enligt denna artikel stämmer det inte.

http://www.aftonbladet.se/resa/sommarsverige/article17112270.ab
Svensken har blivit en Stig Helmer.

Annons
– I motsats till vad många tror anses Sverige exotiskt, säger Thomas Brühl.

Det stämmer om man hamnar i Trelleborg för där växer palmer i långa rader.
Men att resten av Sverige är exotiskt får han hålla för sig själv.

Man kan nog kalla Sverige för idylliskt i stället om man tar bort storstäderna.
Mariestad är idylliskt i vissa delar av stan, framförallt vid hamnen.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04500.jpg
Generellt sett är nog svensken en inbunden typ men det är lite farligt att generalisera. Jag vill nog påstå att öppenheten varierar högst avsevärt från vilken del av Sverige man kommer från. Jag själv är född i Västmanland och där har jag en känsla av att folk pratar med varandra även om man inte är bekanta. Detta har jag märkt tydligt vid besök av släktingar på min födelseort. Vid utlandsresor märks också att svenskar gärna pratar med andra svenskar och även med andra nationaliteter. Här syns inga spår av tråkiga och inbundna svenskar. Det kan ju hända att man blir mindre tråkig när man får vistas i klimat som tilltalar oss kanske dessutom fått tillgång till god mat och dryck.
alsv, som sagt så är det ju mestadels i samhället. Skulle nog vilja påstå att det har att göra med storleken på platsen och innevånarantalet. Storstäderna har alltid en viss avståndstagar-mentalitet (hm långt ord) mot sina medpassagerare till ex. Oftast med visst fog och beroende på att det dagligen dags finns personer som utsätts för alla typer av otrevligheter. Vilket ju inte sker i samma utsträckning till ex i Jokkmokk eller liknande ställen, i folkmängd alltså. Tyvärr får man säga, utvecklingen pekar alltmer åt det hållet. Hälsn. L.
Jag tror att tröttheten efter jobb, familj, barn osv. är en bidragande orsak till att folk vill vara lite för sig själva. Vad tror ni? Det tråkigaste med Svensken är likriktningen inom moralen med jobb, arbetstider osv. Man ska vara på ett visst sätt för att vara "lagom"
Jag har också märkt att svensken är annorlunda utomlands, man behöver inte åka längre än till Danmark för att klart märka skillnaden.

Jobb familj och barn har man i andra länder också, så det tror jag inte vi skall skylla på, vi får väl bara erkänna att vi har en annan mentalitet (tråkigare), än i många andra länder.

Se bara hur norrmännen celebrerar sin nationaldag, och hur vi celebrerar vår, en markant skillnad som säkert alla vet.

Undrar också om våra alkohol bestämmelser kan ha någon betydelse, är vi på fest vågar vi släppa loss det har vi lärt oss, men vi har också fått lära oss att leva ett medelsvensson liv, och där ingår inte öppenhet och hjärtlighet i nyktert tillstånd.
Svensken vill vara "lagom" i nästan alla lägen. Det är bäst att vara lagom. Då
slipper dom vara mobbade och mycket annat.

Dom som spökar ut sig får skylla sig själva. Söka jobb med gällivarehäng och
en keps på sned samt en guldring genom näsvingarna är inte bra.

Flickor som är tatuerade på hals och fingrar göre sig ej heller besvär på arbetsmarknaden .

Lagom är bäst heter det ju. Tänk om folk kunde inse detta.
"Se bara hur norrmännen celebrerar sin nationaldag, och hur vi celebrerar vår, en markant skillnad som säkert alla vet."

Det beror på att Sverige inte varit i krig på flera hundra år.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem