Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Strömavbrott

Strömavbrott

Om man har en dator och ingen ström så är det kört. Batteri kan hjälpa en stund men troligen har radiomasten ingen el, så då är det dubbelkört. Kolsvart i
flera dagar. Tänk vad det måste kännas kusligt. Jag hade strömavbrott 2 timmar
och då var jag på väg att falla ner död.


Det stormar väldigt nuförtiden. Filippinerna ,Lycksele och nu USA.

På tal om Lycksele så har vi "Birger" därifrån. Men han har el för han var inloggad nyss.

Att vara utan el är nog det värsta som kan hända. Vi klagar på reklamen , men jag har hellre en dator som får el och reklam, än en dator som är utan både el
och reklam.

Vid mitt strömavbrott så hade jag tacksamt sett en reklamfilm om den så hade varit 2 timmar lång.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

ja så det kan bli
Du är go... leiake.
Jag minns Gudrun och även om jag bara var drabbad något drygt dygn så visst var det svårt. Svårast var att få värme i huset. Sedan gick det trots allt ganska bra och man lärde sig att sysselsätta sig med andra saker och att umgås med grannarna osv. Det var alltså inte helt kasst, men din synpunkt är bra.
Ett stort haveri som drabbar stora delar av Sverige skulle ju idag vara förödande just pga kommunikationsproblem i datorvärlden.
När man nu ser att även mobilmasterna ramlar omkull . då förstår man att vi är riktigt illa ute.

Jag har nu utsatts för två planerade elavbrott på 3timmar var , med efterföljande oplanerade ras på 6timmar. inget roligt alls. inom loppet av 3veckor

tydligen bygger alla så snålt de bara kan.
en radiomast borde inte rasa för de vindar vi har
Annons
Leiake, jag bor i tätorten Lycksele. Vi har haft ett par strömavbrott på skulle jag tro max ett par timmar. Men ute på vischan bl a Stöttingfjället så har inte strömmen kommit tillbaka än. Både det fasta telenätet och det mobila ligger nere. M a o så kommer vi inte i kontakt med de som bor där. Tur i eländet är att temperaturen ligger runt 0 gr. Men mitt föräldrahem som min yngre bror äger är uppvärmt med jordvärme med termostaten inställd på 10 gr. Skulle tro att jag måste åka dit för att elda i spispannan som är kvar inkopplad på vattenburna systemet.
Men stora stormskador på skog har rapporterats.

Att det mobila systemet är så sårbart. När strömmen avbryts så fungerar det nog bara ett par timmar misstänker jag.
Tur att sådana här avbrott inträffar ganska sällan. Det är inte som när det blir strömavbrott i Solna. Då får vi via radion meddelande om detta och efter 15 min så säger de igen "nu är strömmen tillbaka". Det är skillnad för 08-or och vi som bor i Lappland hur info skickas/hanteras. 1 dygn klara vi alltid vid strömavbrott.
Leiake, nu har ju dessutom sett att jag är inloggad. Skype är fantastiskt!
Birger , allt hänger på hur mycket bolagen vill lägga ut, förmodligen så kostar de inte på dyra batterier utan kör så snålt de bara kan.
Goddagens alla, med eller utan ström. Runt klotet sker underliga saker , vart är vi på väg, som Luuk kommer att säga på Fredag.Men, dator-elen må då vara, man överlever ju utan den om man nu inte har ett jobb till ex som absolut kräver en PC, värre om det rör sig om isolering utan både fast tel och mobil ifall något skulle inträffa som kräver akut hjälp. Och har man då dessutom elvärme i bostaden då är det inte roligt. Stormiga tider som sagt jorden runt. Hoppas vi slipper de värsta i alla fall. Hälsn, L.
Kan rapportera att strömmen kom tillbaka i Vinliden (4,5 mil fr Lycksele mot Vilhelmina) vid 10-tiden onsdag morgon. Strömavbrottet blev alltså ca 3,5 dygn.
Redan efter 1,5 dygn så hade frysskåpet tinat så det var bara att ta med älgköttet därifrån till Lycksele. Efter 2,5 dygn så var frysboxens temp - 5 gr.
Fick då låna ett elverk av en granne i byn och körde det 2 timmar. Då var det -13 gr i boxen. Efter ytterligare 1 dygn kom strömmen tillbaka.
Man kan konstatera att en "full" frysbox klarar ett strömavbrott på ca2,5 till 3 dygn om man inte öppnar den. Men det beror ju givetvis på vilken temp omgivningen har där den står. I detta fall så är termostaten på +10 gr på jordvärmeanläggningen. Sedan minskade tempen till att i slutet var på ca +3 gr. En tur i oturen var ju att yttertemperaturen legat runt 0 gr.
Idag är det betydligt bistrare, - 15 gr i Lycksele.
Största problemet har nog varit att kummunikationerna med byarna varit nere. På vissa håll har inte ens radion fungerat. Så i en verklig krissituation när man ska slå på radion för att få info, så har ju inte ens det fungerat.
Lillebror som nu äger fastigheten funderar nu på att köpa ett eget elverk på Jula för 1495 kr http://www.jula.se/search-result/?q=elverk.
En del har saknat TVn under dessa dagar, andra har nog kanske värmt varandra i sängen.
En stor utvärdering måste nog ske av detta långa strömavbrott och en större säkerhet måste nog byggas upp inte minst på kommunikationssidan.
Birger !

Utan el. och sprit
är hela livet skit.

Så säger många, men då har dom inte varit utan vatten några dagar.

Ditt elverk är inte tyst. 98 db. är som en rockkonsert på Ullevi. Den hörs över
hela Göteborg.

En man hade varit i Lycksele, långsele och Tvärsele. Kompisen frågade om han inte hade varit i" aschsele" också.

- Nej! Men jag är nyfödd alldeles i närheten.
Hahahaha,leiake, den satt. Den måste man minnas. Ström och el och ljus men lite mörker finns ju, trots allt. Grått och mulet nu och regnet hänger i luften, hur det nu går till, jag har aldrig liksom fattat hur det kan hänga där. Ha en bra tid alla. L.
se upp med elverk, många är inte anpassade för att driva elektronikprylar

lägger man till någon tusenlapp får man ett tystare aggregat , 70-76 db

gångtiden är också en viktig faktor.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem