Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Motståndsmän eller terrorist?

Motståndsmän eller terrorist?

Är det någon som kan beskriva skillnaden mellan motståndsman och terrorist?
Antal svar på detta inlägg: 8
Skillnaden är väl vem som omtalar personen.
Motståndsmännen som kämpade mot tyskarna under andra världskriget i Norge sågs inte som terrorister av dom norska, medan tyskarna såg dom som terrorister!
Hej, frågan är svår. Om jag tänker på ordet terrorist då tänker jag mig en som har som sin hobby att åka runt och terrorisera folk och myndigheter. En motståndsman kan ju kanske vara lite mindre aggressiv trots allt, han vill ju göra motstånd mot de som inte har samma åsikt alla ggr, men han kanske inte bara har det i huvudet som en yrkes-terrorist ofta har.Svår fråga. Hälsn. L.
Jaha, två svar, det var svagt! Ingarm kom lite närmare rätta svaret.

Motståndsmännen under andra världskriget i de ockuperade länderna Norge, Danmark,
Frankrike o.s,v. gjorde sina attacker mot MILITÄRA mål. Dagens terrorister gör sina
attacker mot CIVILA mål, som inte har något med saken att göra.

Den pakistanska flickan Mahala sade att "terrorister är barbarer", där har hon
fullständigt rätt. Dessa s.k. människor har djuriska instinkter att döda, bara för
sina egna åsikter.

Eller vill Ni påstå något annat?
Annons
Jag läste på om huliganer. Dom gillar att slåss. Det är som en drog eller ännu värre , en orgasm. Det gör det svårt att lugna ner sig.

Jag tror att terrorister och motståndsmän har samma åkomma.
Alla dispyter skall göras upp vid ett skrivbord, annars blir det bomber och
granater på folkrika ställen.

Mariestad är bra på så sätt. Idag var det inga terrorister ute, men tiggaren satt
vid Lindex i sin sovsäck med plast om. Lönsamt ställe tydligen.

Temperatur i blåsten -14°.
Rolle hej, det var väl just det jag uttryckte också som du skriver idag.Terroristen vill bara terrorisera omgivningen på alla olika sätt, medan motståndsmannen kämpar för en speciell sak i sin tid. I vår svenska riksdag finns ju motståndsmän och motståndskvinnor till ex. Så vi har nog rätt lika åsikter om terror på den nivån. Flickan du nämner hon kunde ju inte heller ha sagt det på bättre sätt. Hälsn, L.
Tiggare är huliganer. Jag tror dom är ute för att lura folk.

En tiggare satt i rullstol och tiggde om ett nytt batteri till den. Av någon anledning
så kom polisen . Då visade det sig att han hade 10.000:- norska kronor på sig
och kunde hoppa och springa som en älg.

Här en bild på min tiggare. Det är i alla fall samma sovsäck. Han har blivit trött
på att tigga sittande. Han tar sig en lur. Jag förstår honom.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04560.png
terrorism
systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringa.
terrorist
är en enskild person i denna handling

motståndsman
är den enskilde i den motståndsrörelse som bekämpat en ockupationsmakt
och där man som mål vill ha infrastrukturen kvar. och angriper ockupationsmaktens ställningar.
osv

fick jag i mig , när jag frågade runt
Göcke, stämmer bra det där med. Helt ok ja. Hälsn. L.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem