Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Minnesförlust

Minnesförlust

På frugans dator står det att det finns 2,93 GB minne tillgängligt, men 4 GB installerat. Det fattas alltså 1 GB. Vad göra? Köpa nya RAM-minnen?
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

du kör i 32bitars läge i den datorn, är min gissning
Stämmer bra Blir det så då? Datorn är väldigt seg.
Mest utmärkande är när man ska ändra i en cell i Excel, så går det inte! Men efter en minut går det...
Utan att veta säkert så tycker inte jag att den ska bete sig så ändå. Göcke har kanske någon fundering. Vad är det för dator och vilket OS har du
Annons
angående minnet så är det OK , 32 bitars Windows kan inte adressera mer .

är den seg datorn så är det något annat som har börjat spöka.
typ värme eller hårddisk eller korrupta temp filer

men annars så är frågan det samma som PerAsks , os och version av office?
och dator/processor osv..

Har du kollat så att du inte har något spyware eller virus eller något liknande som spökar.
Windows 7 Home Premium (Service Pack 1) och Office 2013 (som jag tycker är sämre än 2010)
Jag tog bort bakstycket på undersidan (Acer Aspire 581OTG med Intel(R) Core TM)2 Solo CPU U3500 @ 1,40GHz för att blåsa bort damm, men det fanns inget. Tänkte ifall den blev varm av att vara igentäppt av damm....
Antivirus: F-Secure. Jag har Ad-aware i den, men den senaste versionen som man kan köra kompatibel med F-Secure. (Det blev ingen skillnad när jag installerade den). Jag har rensat med CCleaner, både register och städat på gamla filer...
är det endast excel som segar? vid ändringar i celler . är det nog där man skall leta efter problemet.

när man ändrar så skapas ju en tempfil som är lika stor som den filen man öppnar
och det är där du gör beräkningarna, är grundfilen stor, så tar det med stor säkerhet tid att skapa även den temporära filen. ligger den sedan på ett annat filsystem så sänker det också tiden.
det finns mycket som kan slöa ned detta .
så det behöver inte vara datorn som är problemet i sig.

men man kan ju bara gissa , är det mycket formler i arket?
förekommer det mycket felkontroll osv
Nej, i det arket är det bara en faktura. Cellen som jag tog som exempel har ingen formel. Det står 39 i den, och jag ska ändra till ex. 45, utan formel...
Nej, den är seg annars med, men jag tog det där med cellen bara för att beskriva.

PerAsk: Jag har kört Ad-aware och har F-Secure och de körs automatiskt...
hur mår hårddisken..
Hej Göcke, apropå diskat och odiskat, stopp på Svenskaspel-loggan igen, har du nån aning om varför? Så bekvämt och snabbt att den finns där även om man ju kan gå in via deras hemadress. Hälsn. L.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem