Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Götalandsbanan

Götalandsbanan

http://korta.nu/Gotalandsbanan

Den svarta banan verkar väl genomtänkt. Ramlar kontaktledningarna ner på den gråa banan så kan alla tåg köras till Sthlm i alla fall.

Förseningarna är borta. SJ går med vinst och livet leker. Skall tågen gå i 300 km/tim så tror jag det blir andra bekymmer. Rälsen blir rödglödgad och hjulen
blir ovala.

Dom andra färgerna är påtänkta banor i en annan framtid än min.
Tror inte jag kommer att uppleva den svarta banan heller.
Antal svar på detta inlägg: 7
De har hållit på så länge och käbblat om hur det skall bli så jag tror inte att det blir något av något.

Men Kina skall väl köpa in sig förstås.
Nu är detta Kina men kunde varit i Sverige. Det går för fort i svängarna antagligen. Undrar när dom skall fatta detta. Köp en tågsimulator som jag har.
Står det max 150 km/tim så går det med 165 Km/tim men inte med 175 km/tim.
Det har jag lärt mig på min simulator.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04587.jpg
Kul att leiake tog upp det här med Götalandsbanan! Den nu visade sträckningen från Stockholm till Jönköping via Värnamo till Hälsingborg och vidare ut på kontinenten är ursprungligen ett hugskott från ett tidigare kommunalråd i Värnamo. Han har länge jobbat och lobbat för den nu visade sträckningen. Den svarta och blå linjen. Han tycks ha lobbat och baxat in projektet rakt in på högsta nivå i SJ. Det som många trodde var fri fantasi och önskedröm tycks nu ha bäring rakt in i självaste kommunikationsdepartementet.

Nu är det dessutom så lyckligt ställt att dottern till kommunalordföraren i Värnamo också är Sveriges handelsminister. Så det är väl inte helt uteslutet att projektet Götalandsbanan kommer att gå som på räls. Alla SJ-vänner här på Internetstart kan därför se fram emot en angenäm tågresa genom lingonskogen och vidare ut på kontinenten. Och observera, det är inte fråga om vilken järnväg som helst. Det är fråga om ett höghastighetståg. En angenäm resa tillönskas alla här på Internetstart!
Annons
Att införa höghastighetståg i Sverige är vad okunniga politiker försöker vinna röster på! Inget annat! Sanna mina ord, vi kommer aldrig att ha höghastighetståg
i detta land. Varför inte? Därför vi har naturen emot oss! Tjälskador kommer nu på våren och vi har andra sättningar i jorden. På sommaren har vi solkurvor och på hösten en massa regn och på vintern så har vi snö! Idag så såg jag att på Stockholm - Malmö så fanns det 6 hastighetsnedsättningar till 70Km. Om man har 200 km och ska bromsa ner till 70 så förlorar man ca 10 min! Stockholm-Göteborg så var det 5 st. Så fort det ska jobbas på ett spår så sätts hastigheten på det andra spåret till 70 km! Tänk om debatten om tågens framtid äntligen skulle föras på ett realistiskt sätt så mycket det skulle bli!
loket55!

En lösning som jag tror på är denna. Inga korsningar, inga älgar, inga självmord,
inga lokförare, inga möten , ingen snö och dessutom åker man mjukt.

Jag glömde det värsta, ingen nedriven kontaktledning och inga solkurvor.

Sthlm-Gbg på 20 minuter. Det blir grejer det. Det är inte lönt att sätta sig ner.
Man kan köpa ståplats.
loket55 , för att det skall bli realistiskt , så måste det komma från gamla SJs tjänstemän/kvinnor , men de är snart utdöda.

så det liknar mer som att göra alla misstag igen. med inhyrd personal från Tyskland / Danmark / England och var de nu alla kommer ifrån.

leiake , i ditt fall blir det högbana
Jag glömde foto av mitt drömtåg.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04588.jpg

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem