Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Hobby

Hobby

Har i många år funderat på varför alla är så hemlighetsfulla med sina hobbyer eller andra aktiviteter.
När man kommer till den frågan eller ställer den, så blir det ofta ganska tyst.

Är det skämsigt att säga vad man gillar att göra??

Jag själv har under snart 15år varit aktiv att hjälpa pensionärer & handikappade & nyinflyttade med det tekniska i sitt dagliga liv.

Det har varit nära det yrkesverksamma i mitt liv och har get mig en glädje att se att andra kan om de bara börjar våga och får chansen.

Det har även get mig glädje i att få ett stort kontaktnät.
och även sett att andra är driftiga och har idéer som är roliga att följa

När jag nu summerar 15år med IS, så har det varit positivt i mycket.
och jag vill Tacka er för viljan att hjälpa, alla ni som ställt upp under åren.

och så vill jag önska er en bra sommar , när den kommer
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag själv bor i hyreshus område där 5 byggnader ingår med 12 lägenheter i varje. Jag är utbildad elektriker, verktygsmekaniker och barnskötare men har sjukbidrag sen 14 år tillbaka.
Folket känner väl till mig och vänder sig till mig när de har problem med det elektriska och datorer och jag brukar fixa det mesta utan att ta betalt men i gengäld så bjuder folk på midda, fika med mera och det känns riktigt bra att man kan hjälpa till.
Jag är även ute bland barnen och anordnar visa lekar och alla kallar mig för "deda" (morfar/farfar) som mina barnbarn gör (det är ett barnvänligt område).
Mitt ena barnbarn (som fyller 8 år i år) är ofta hos mig, 4-5 dagar i veckan just på grund av att det finns barn som han kan leka med här och själv bor c.a 800 meter från mig.

Det är i stort mitt stora hobby och jag stortrivs med det.
Min hobby är att äta lunch på Stadt. Det är trevligt. Att äta är det enda roliga jag har, förutom min dator och TV.

Allt annat är bara besvärligt.
DedaPera , det låter som en trivsam miljö att växa upp i.


leiake, du glömde flygsimulatorn, eller varför inte skaffa dig en Permobil

träffade en gubbe idag med nya knäleder och höftleder i den senaste varianten av permobil, den rullade på i 30km och tak över huvudet hade han. Drog iväg till Biltema för att skaffa sig lite bling att sätta på den.
Du borde även vara given att hålla någon datorcirkel för seniorer.
Annons
Göcke!

Flygsimulatorn var i svåraste laget. Den får vila. Det går inte att lära sig att starta
och landa en AIRBUS på några månader. Det tar flera år.

Enklare flyg går bra, men man ledsnar.

Däremot har jag lärt mig min tågsimulator till fullo. Det tog bara 6 månader.

Tågsimulatorn kan jag rekommendera till alla. Köra rätt fram är rätt enkelt.
Men att rangera är ett "hel..e" i början. Det finns många spår att välja på

Kör man för fort så blir det som i Spanien.

https://www.youtube.com/watch?v=lURDoQIDseg
Mitt yrkesliv(Kock och Husmor) är också min hobby,
nu på gamladar ! Matlagning och min kära Dator
förgyller mitt liv nu. och givetvis mina kära barnbarn
som gärna kommer till mormor, farmor och sover över.
Att spela spel med dem gör att de grå cellerna fortsätter
hålla igång !
pensionär , matlagning låter härligt, det är något jag försöker att förkovra mig i.

det går så sakteliga framåt , men någon mästerkock är jag inte,
men jag har kommit över rädslan och vågar bjuda på det man har skapat
Jätte bra, för det är roligt också !
De flesta gästerna man har tycker det är gott
att sätta sig vid dukat bord, med god mat !!
Kanske ger Kocken en eloge för maten !
Då mår man bra !!
Jag upprepar vad alla TV-kockar brukar säga,
"Smaka, smaka, hela tiden tills Du kommer rätt
Hobby?

Jag är en typ av människa som vill ha ständig förändring och kan därför inte ha samma intresse nån längre tid.

Jag är ju friherre nu och bestämmer nästan 100% själv över min tid och det är underbart.

Intresset just i stunden är väl att njuta av våren och att nästa års ved redan är klar, bor i skogen juh, jag håller oxo på att sälja ett hus som jag är delägare i, försöker oxo förstå varför min gräsklippare med B&S får övertryck i vevhuset efter vinterns vila(nån som har nån ide).

Om en månad väntar en resa till Grekland med särbo och ett par ungdomar och öluff med rygga. Repris på förra året som var den bästa sem jag haft. Men nya öar. Ska i är börja på Mykonos som är en party o bögö. Gillar att dansa och ingenstans dansas det så mycket som i Grekland. Gillar dock ej manliga stjärtar men det får jag väl ta.

I övrigt så bygger jag på huset, funderar på varför dom påstår att jordens kärna är glödande järn, spelar online poker, kör skidor och nyinköpt värstingskoter på vintern och stressar grannen som kört sönder min väg.

En salig röra men det är nog jag det.
Det låter bra pedhan. Härligt med en Greklandsresa. Har aldrig vågat mig på öluffning, men det finns på min önskelista.

Ang gräsklipparen så finns olika uppslag. På vilket sätt märker du att du får övertryck.
Det ska ju vara ett visst övertryck för att smörjningen ska fungera (om den inte är trycksmord förstås).
Vevhusventilationen kan vara igensatt
Vad är det för gräsklippare??
PerAsk, motorn är en B&S liggande cylinder. Jag kan bara inte få ihop det att en kanal har blivit tät genom att den stått över vintern. Måste vara nån form av ventil som hänger sig.

Det yttrar sig så att när jag drar runt motorn i snöret så pumpas olja ut i förgasaren. Den går att starta men bränner motorolja och ryker då fruktansvärt. Jag tog bort oljestickan när den gick och då sprutade motoroljan rakt upp.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem