Söndag 22 december 2024 vecka 51
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Höghastighetståg

Höghastighetståg

Sverige är för litet för ett sådant jippo. 10 miljoner människor räcker inte till för
ett sådant experiment.

Spåren måste vara raka hela vägen mellan Sthlm-Göteborg. Det kommer att
se ut som en lång landningsbana för AirBus.

Satsa på fyra kurviga spår istället och håll farten vid 200 km/tim. Gör vagnar
bekvämare med lite finesser.

För man måste ju ändå fråga sig följande: Om de ansvariga politikerna och Trafikverket med flera inte lyckas få ordning på det väl inarbetade tågsystem som vi haft i många år, varför ska vi då tro att de lyckas bättre med ett helt nytt system?

http://forumbilder.se/DDCE7/china-railways.jpg
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

bilar som kan flyga , har varit en dröm sedan 50talet

http://korta.nu/l26ag

http://korta.nu/sm0hj
Håller med om att TGV-tågen i Frankrike är suveräna!!
Vi var några lokförare från Stockholm som var där på studiebesök så jag fick prova att köra ett och det är en fantastisk komfort i 300 km.
Klart att det vore en dröm att ha likadana i Sverige!
Men jag tror att det förblir en dröm som aldrig kan uppfyllas!
Dels så har vi klimatet emot oss och sen får det inte finnas några vägar som korsar järnvägen utan det måste vara viadukter eller tunnlar och sen får det inte köras några godståg på dessa spår.
Sen har vi för litet befolkningsunderlag för att det ska bli lönsamt.
Inte ens TGV-tågen är lönsamma men i Frankrike finns ingen avreglering utan där är järnvägen fortfarande statlig precis som vi var innan politikerna förstörde hela Sveriges järnväg!
TGV tågen är en 80 tals produkt och känns gammaldags idag, även de tåg i Kina som vi ser på bilder idag känns gammalmodiga. Jag tycker att ett tåg för över 500 km/h ska hänga i en bana i pelare högt över mark så att alla höjdskillnader tas upp och banan blir spikrak. Rälsen ligger alltså i taket på tåget.

I Sveriges fall så skulle banan vara enkelspårig mellan Köpenhamn - Stockholm. I Jönköping som är enda stopp möts tågen i en speciell växlingsstation.

Kul att uppfinna och fantisera!

Annons
det nog bara hängbana som är alternativ för Sverige om man skall bygga nytt

men att försumma Järnvägen som har gjorts sedan avregleringen är slöseri
Med tanke på Hallandstunneln som påbörjades 1975 och håller på än, så får
vi nog inga höghastighetståg i Sverige på 300 år. Minst!!


Hur man skall färdas mellan olika städer blir en nöt att knäcka. Det går ju hyfsat
med gamla spår och kontaktledningar om dom fixas till.

Alternativ är diesellok. Dom kan inte riva ner kontaktledningar i alla fall. Ett annat
alternativ är någon form av hybrid. Dieselmotor+ batterier.
Åker man till Stockholm med diesel så laddas batterierna upp så att tåget kan ta sig till Göteborg på batterier.

http://forumbilder.se/DDCHA/hallandsastunneln-osm-zoom-11-slim.png

Det är ett mycket konstigt bygge denna tunnel för att spara 10 minuter.
Japan!

112 mil på 2 timmar. Man åker från kärnkraftsolyckan norrut.

http://korta.nu/2q9y0

Ystad- Haparanda tar ett dygn. Minst!

Det är faktiskt rätt roligt att följa alliansens ansträngningar för att rädda svensk järnväg. Det är ju dom själva som är orsaken till vårt elände med alla dessa avregleringar!
Det är 2 länder i Europa som började med avregleringar, Österrike och England,
där gick det åt helvete men dom hade ändå kuraget att ta tillbaka det snabbt!
Men inte i Sverige. Det säger allt om våra politiker.....
Den halva biljon som nu alliansen ska satsa på järnvägen är slut redan innan vi är i Katrineholm!!! Hoppas att folk fattar det!

Jag tänkte utlysa en tävling där vinnaren vinner en stor ära!!!
Hur många plankorsningar finns det mellan Stockholm och Malmö?
Jag har räknat dom i mina linjeböcker!
Södra stambanan är 61 mil lång, så jag tippar på 61 plankorsningar som är bevakade, samt 50 st. obevakade.

Det är antagligen en livsfarlig linje.

http://korta.nu/lp90o

ja du leiake
110 plankorsningar!
Ett tips bara. Du är inte uppe i hälften ens!
50 obevakade finns det bara i Småland!
Vid snabbtågsutbyggnaden mellan Stockholm och Göteborg så finns det ett ställe vid stjärnhov som heter Jordanstorp. Det är där som travtränare Per Lennartsson håller till. Dom hade 3 obevakade övergångar som måste byggas om. Banverket fick betala 22 miljoner till ägaren och anlägga en rakbana på 1000m!
Så när ni åker förbi och ser rakbanan för travhästarna så har banverket byggt den! Det var en förlikning innan det gick till domstol.
Pratar vi då om 61 mil järnväg så räcker väl knappt alliansens pengar mer än till marklösen!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem