Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ebola

Ebola

Det verkar vara ett allvarligt hot.

"USA, Tyskland och Frankrike varnar medborgarna för att resa till Sierra Leone, Liberia och Guinea. Sverige avråder inte från resor till de tre länderna men uppmanar svenskar i landet att följa utvecklingen, enligt UD."

Men vi svenskar är tydligen immuna.
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Harlekin33 , nu skrämmer du mig.
har redan fått 4 fästingar som satt sig på bena.

Seal . det är fortfarande inte öppet bevisat vem/var smittokällan startade från i de nu infekterade områdena. Däremot så är den första människan känd.
påstår de..

men alla är tydligen överens om att vi människor sprider den lättast via vård i hemmet & begravning. i området , Vi är vår egen epidemihärds spridare.

i Guinea så äter de Fladdermussoppa ,
ett djur som vi vet kan härbärgerar många virusstammar som de själva klarar.

Men inte ens därifrån vet man att denna epidemi kommer ifrån.

Så det man upprepar är att kända fall sedan tidigare kan ha kommit från osv.

Jag är ingen expert på detta, men ren lära om smittspridning, kanske någon kan bidra med.


Göcke:

Det är extremt sällsynt (tror jag) att fästingar smittar människor med blödarfeber i Sverige. (Vet inte om det finns nåt känt fall i Sverige överhuvudtaget.)

Däremot skall man vara vaccinerad mot fästingburen hjärhinneinflammation om man är i ett fästingtätt område.

Gotland är det enda landskapet som har Fästingar som kan bära smitta med Blödarsjukdom. Så du behöver inte vara rädd Göcke såvida du inte är på Gotland men fästingarna har inte fått smittan ännu. Däremot finns smittan på andra sidan Östersjön så den kan komma så småningom allra helst nu när vi rör på oss över hela vårt kära jordklot.
Annons
Två svar på leiakes fråga:
The Longest Word in Webster's Third International Dictionary is the 47 letter plural of a lung disease found in miners who inhaled the carcinogens:
Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosises.

Ett lexicon sa:
In English, 'a 47 letter word' is 'a 47 letter word'

Jag tror att leiake löser walesiska korsord! Eller driver han med oss?
För att återgå till Ebola-smittan så är den överdriven.

"Missuppfattning att det är ett så smittsamt virus. Det smittar bara i närkontakt med kroppsvätskor som tårar, blod, kräks eller sperma.

Media gör allt för att förstora saker och ting.
Bra att du har förstått att media hausar upp allt leiake.

för nu så har du mer eller mindre sagt att Sverige inte gjorde fel i sin bedömning

men människor som kommer från områdena borde hamna i karantän i 4månader

det är min åsikt. även om jag inte vet ett dyft om saken.

Rabies-smittan är farligare , där är dödligheten betydligt större.
och den har vi betydligt närmare inpå.

eller MRSA, sjukhussjukan , den är nog betydligt alvarligare för oss på hemma plan
Nån som vet om de som haft Ebola och överlevt, dvs att kroppen har bildat antikroppar blir immuna mot framtida smitta?
pedhan ingen som vet! Du kan läsa mer här
http://www.bulldozer.nu/intryck/ebola.html
Jo, det finns folk som överlevt men hur skadade dom blev står inte och ej heller om dom blev immuna. Men vi får nog som tidigare sagts ta medias dystopi med en nypa salt.
Nu tror dom att Ebola har nått USA. Prover har tagits på en man som har feber
och ont i magen, samt varit i Africa.

Vi får hoppas att det inte är Ebola, för då blir det ett himla liv. Dödssiffran är
uppe i 887 . Det är ingen vanlig influensa. Minst sagt.

http://korta.nu/3fey1

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem