Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gammelålen i brunnen 155 år

Gammelålen i brunnen 155 år

I Brantevik har en 155 år gammal ål äntligen gått till sina sälla jaktmarker.

Tänk ända sedan 1859 har ålen funnits i en trång brunn. Antagligen har vänliga ålafiskare släppt ner en och annan efterträdare, kanske till och med någon ’ålapingla’ så att det kunnat bli små ålabarn.

Om ålen i Wikipedia: http://korta.nu/q6

En fiskeexpert letar nu efter ålahuvet för att säkerställa åldern. Hoppas att han kommer fram till minst 155 år! Det skulle nog vara en världs-sensation. Brantevikarnas sorg har redan uppmärksammats.
Antal svar på detta inlägg: 5
Och enligt nyheterna idag skulle väl även den gamle kämpens huvud ha hittats. Man känner sig som en pojke idag. Vissa har livskraft. Hälsn. L.
Frågan är hur man kan leva i botten på en brunn. Det låter instängt, minst sagt.
Var får den mat.

Det är inte utan en viss skepsis jag läser om denna ål. Hade det varit 1 April, då
hade jag fattat grejen.

- Vart skall du ta vägen med den fläskbiten.
- Jag skall mata min ål i brunnen.
- Har du en ål i din brunn.???
- Ja! Jag fick den av morfar när han dog år 1945.




https://www.youtube.com/watch?v=LBW7cVZs8ys

leiake man slängde ner en ål i brunnen för att hålla rent från insekter möss grodor och ödlor. Mycket vanligt förr på de skånska gårdarna.
Annons
Nu vet vi alla var man skall stoppa Leiake.
Nån dj-vla brunn borde det finnas i Mariestads-
trakten. Och sen om drygt 70 år fiskar barnbarnen
upp den stackarn ur brunnen, med frågan; vad har Du
levt av.? Svar; mäsk från bryggeriet, lite dagsländor
och brödbitar.
Ålder står att utläsa i löständerna.


Med vänlig hälsning
Masken
Jag tror inte på detta. Har bott i Skåne och egen brunn, men aldrig hört talas om ål i densamma. Ålen skall göra rent.

Har den egen toalett eller var gör den av sin avföring. Ålar kan vara utan mat i flera år. Det ingår i deras färd till Sargassohavet som ligger vid Kuba i Västindien.
Ålarna äter inte på hela resan som kan ta 3 år. Äter man inte så blir det ingen avföring.

Konstiga djur, minst sagt.

Vi får se om detta är sant. Många är nog tvivlande liksom jag. Men säger Göcke
att han har sett ål i en brunn, då tror jag på det.



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem