Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Regnar i Malmö

Regnar i Malmö

Våldsamt regn nere i Malmö syns det. Inte roligt direkt, men en sak man alltid funderar över, VARFÖR kör man in bilen i en sådan vattensamling när man ser att det är djupt som en älv eller sjö? Man chansar och utmanar? Menar bara att så snabbt kan det ju inte fyllas på gator och torg att det blir så pass att det stiger upp över bildörrarna medan man passerar. Finns bilder på Svt-s hemsida
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Kanske dom passar på medans bilen är full försäkrad

http://korta.nu/sE
Man kör inte in i vattensamlingen! Vi skåningar är inte så dumma! Vattensamlingen bildas runt bilen/Bilarna!
Det har kommit över 104mm regn bara på några timmar inatt! Och som vanligt så sover SMHI för det händer ju inte i Stockholmstrakten där de har bevakning på vädret! Någon varning har inte gått ut! I Malmö är det kaos just nu med vuxna och barn instängda i bilar som flyter omkring på gatorna. Centrallåsen spärrar dörrarna så de går inte att öppna. Se här själva http://www.svt.se/
OK Seal ,men om du nu tittar på bilderna så står ju faktiskt bilarna på gatorna och i djupt vatten. Till ex under en viadukt som det ser ut. P-plats där? Som sagt, kolla bilderna på SvT får du se, min tanke alltså.Och en sak, nu avses inte direkt skåningar som du antyder utan detta förekommer överallt, det har vi ju fått klara besked på hela sommaren i år nästan. Klimatet förändras. Hälsn. L.
Annons
104mm regn motsvarar 104 liter vatten per kvadratmeter! Det säger ju lite om hur mycket som kommer ovanifrån! Hur mycket som kommer underifrån vet jag inte men det finns inget avloppssystem som kan ta emot dessa vattenmängder och detta syns ju på en del bilder att avloppsbrunnslocket lyfts av trycket i vattnet som rinner i rören så det kommer säkert lika mycket om inte mer vetten underifrån som ovanifrån så det är väl inte konstigt då att de överraskas när vattnet stiger kraftigt utan förvarning!
Du resonerar ungefär som Norrlänningarna gjorde när vi hade en fruktansvärd snöstorm och plogbilarna fastnade i snödrivorna Det ska vi fixa sa de, vi kommer med våra snöslungor så ar det fixat på kafferast.
Vad hände? Jo de startade och körde men efter en halv meter så satt de fast!
Snön här nere är uppblandad med salt och jordpartiklar så den blir som betong!
Och förmodligen är det samma sak med regnet det bara vräker ner som ett vattenfall jag har under snart 80 års levnad aldrig sett ett regn som vräkt ner som detta och jag är ändå väldigt berest varit med om orkaner och tropiska regnväder men detta var enormt!
Moder Natur slår tillbaka!

Men herre je Seal, det är inte frågan om vilken landsända man bor i, allt kan ju hända i norr likväl som i söder, det som numera gäller är att alltid ha något att skylla på i stället för som bilförare med förhoppningsvis körkort och utbildning kunna tänka efter före. Man ger sig inte ut hur som helst i ett sånt regnväder som det som nu drabbade Malmö, OM man nu inte är absolut tvungen på grund av larm eller liknande. Ok,de var den saken. L.
rinner vattnet ned emot en så kommer det snabbt. Stockholm hade en dag där de vräkte ned , regnar det så mycket kan inte ens dagvattenbrunnarna ta emot det.

ställer man sen fordonet i en svacka , och den fylls på med regnvatten. vadå

spelar ingen roll var det regnar då . är man mitt i regnet , gäller det att parkera
högt och inte i en tunnel eller andra dumma platser.

rt lagera skrev;
Inte roligt direkt, men en sak man alltid funderar över, VARFÖR kör man in bilen i en sådan vattensamling när man ser att det är djupt som en älv eller sjö? Man chansar och utmanar? Menar bara att så snabbt kan det ju inte fyllas på gator och torg att det blir så pass att det stiger upp över bildörrarna medan man passerar

Jo Lagera Så snabbt fylls det på att man inte har en chans mot dessa krafter!

Människan är stor i orden och vet bäst men när Naturen slår tillbaka då är

människan bara en liten fluglort! Nu får vi betala för alla ingrepp vi gjort i naturen

Detta är bara början på naturens hämnd! Sanna mina ord.
Bertil99

Det var en rätt stor vattensamling amerikanen körde ner ...
Göcke, som sagt, i Sthlm var det vatten ja, klart att det kan överraska, men svårt ändå att tänka sig att man inte kan eller hinner ställa bilen eller i vart fall inte ge sig ut på gator och vägar om man då inte är absolut tvingad. Spelar sedan ingen roll om man bor i Nikkaluokta eller i Smygehuk, Tänka efter före, den gyllene regeln. Svennews, kolla SvT sidan får du se där också stora samlingar . Ha det bra nu alla

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem