Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Varmvatten beredaren

Varmvatten beredaren

Jag har en liknande sådan här varmvattenberedare i badrummet
http://korta.nu/6P1 Där den gröna slangen sitter har jag ett fast ditsatt rör som leder bort mot golvbrunnen. Det droppar vatten ur den hela tiden, 1 - 1,5 L /dygn. Man har ju sett vad en droppande vattenkran kan kosta med tiden, och det här är ju värre.
Någon som vet vad det röret är till, och ska det vara så där???
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Får du inte ventilen fungera köp då en på 9kg...kärlet är provtryck med stor marginal över det
Jag har vridit den fram och tillbaka ett par gånger. Den stod i ena ändläget. Moturs. I det läget som det står + på ratten.....
+ på ratten, det brukar inte stå någonting utan man vrider lite och den öppnas,

Stäng av vattnet släpp trycket, ta bort slangkopplingen skruva bort ventilen och dit med den nya. Det är högergäng.

Lycka till!
Annons
Varje gång det tappas ur vatten ur beredaren så fylls den med nytt kallt vatten. Det kalla vattnet värms då upp och när vatten värms expanderar det och ett övertryck uppstår. Övertrycket måste utjämnas, annars riskerar beredaren att sprängas, och säkerhetsventilen öppnas till trycker utjämnats.
Den skall inte stå och droppa hela tiden. Hur ofta den öppnas beror på olika saker såsom hur stort uttaget är och hur stor temperaturskillnaden är.

Det är inte helt ovanligt att skräp följer med vattnet och det är då lätt att det fastnar i ventilsätet så den ej sluter riktigt tätt.

Som flera ovan sagt så byt den, kostar inte många kr.

/B
Ok. Ratten/kranen ska stå i moturs ändläge? Vridas åt + hållet på ratten?
Finns inget ändläge, du vrider på ratten och då passerar den ett knap och den öppnas vrider du mer stängs ventilen.
Iggesörping

Följ slangen / röret upp till vv-beredaren den slutar på säkerhetsventilen, där finns en

ratt som kan vara svart, röd eller blå den öppnas om man vrider den moturs och då

rinner vattnet ut ur beredaren. Man kan då höra en liten smäll och det är helt normalt

då den stänger och man kan få öppna den ett antal gånger för att det skall sluta

droppa för att få ut ev smuts som har fastnat. Kranen som det står ett + och ett

minus på är för att justera vattentemperaturen ut till kranarna många vill ju ha en

temp på beredaren 70-80 C

men bara en 55 grader till kranen för att minska skållningsrisken


Lycka till.
En vattenberedare är ingen hermetiskt sluten behållare. Beredaren är alltid öppen mot kallvattensidan. Trycket på kallvattenet är alltid samma tryck som vattenleverantören har i sin matarledning ut till kunden. Trycket i vattenberedaren är alltid konstant oavsett om vattnet är uppvärmt eller kallt. Trycket ökar inte då vattnet värms upp! Behållaren exploderar inte. Du kan lugnt mixsta med ventilen tills den blir tät.
OK, det låter ju som du har koll Nilho.
Men vad har du för nytta av säkerhetsventilen?

/B
Fan så omständliga ni blir för en så enkel sak att åtgärda!

Bästa Iggesörping Gör nu som Orvar, Bengan och jag sagt dig, skit i vad de andra här säger, det är bara svammel, KÖP NY Säkerhetsventil..om du inte klarar blåsa skiten ur sätet på den nuvarande. Var snäll få slut på fjantiga kommentarer i detta ämne.

Till Nihlo skulle jag vilja säga det finns backventil i inkommande kallvatten därför blir uppvärmt vatten i beredaren större, och trycket höjs..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem