Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows 10

Windows 10

Enligt tidningen Dator-magazin som kommer ut i morgon den 27 jan. så kommer Windows 10 att bli gratis. En uppgradering till OS 10 lär bli gratis för de som nu använder Windows 7 eller 8. Det har tidigare spekulerats om att det nya OS 10 skulle bli gratis för användare av OS 8, men att det skulle bli gratis även för de som nu har OS 7 var en nyhet.

Man kan ju alltid fundera lite över varför i så fall Windows nu också försöker att få med 7-orna?

Hur som helst, I MacWorld kan man nu i veckan också läsa om: "10 anledningar till varför OS X kommer att krossa Windows 10".
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Installationen av Win 10 tog ca 45 minuter och det gick bra. Kändes lite ovant men intressant. Dagen därpå startade jag datorn och då såg jag att det fanns några olika alternativ vid starten. Dels starta Ubuntu (som jag haft installerat men som kraschade dagen innan vid en uppgradering) Windows Rollback och så fanns alternativet att starta windows. Jag var ju lite nyfiken och testade Rollback och datorn avinstallerade win 10 och gick tillbaka till win 7. Det var ju inte meningen men det fanns ingen stop eller avbryt funktion. Fick göra en lite reparation av win 7, då utforskaren inte fungerade, men det fixade sig. In med stickan igen och en ny win10 installation. Det gick bra men senare så uppstår något problem vid en omstart och windows läses inte in ordentligt. Det problemet kvarstår ännu efter div. försök. Funktionen Rollback försvann. Nu sitter stickan i igen och kör avancerad reparation. Jag hann se att de släppt förhandsversionen av nya internetexplorer, även om det inte syntes någon skillnad och den hetta fortfarande ie11.
Går det inte nu så får jag återinstallera win7, vilket jag iof tänkt ändå.
Det sket sig. Något har gått fel. Först kraschade uppgraderingen av ubuntu sedan kraschade win10 installationen och efter flera försök så går det fortfarande inte. Får till svar att windows inte lästes in korrekt, men det går inte att åtgärda.
Nu har jag kört recovery via hårddiskpartionen och den hängde sig på 99%. Vad är felet. Har precis nu på morgonen startat datorn igen och den säger välkommen till windows och så står den nu och tuggar på Setup is starting services.
Den får väl stå ett tag och jag tror jag går tillbaka och snoozar en stund innan en kopp kaffe
PerAsk

Va' bra att du knackade in dina problem. Jag har problem med 'äkta windows' efter ett hammarslag på bordet där datorn hängde under. Jag var beredd att hårddisken hade pajat men dagarna efter det olycksaliga hammarslaget gick datorn igång och fungerade med lite oljud i början.

Ett par agar senare började 'din dator har inget äkta windows' dyka upp. De vill att jag ska köpa nytt Windows 7 till en dator som redan har och har haft Windows aktiverat i flera år! Jag har återställt datorn till 6 månader före men skylten dyker ändå upp förjämt!

Jag tänkte då prova Windows 10 men nu får jag väl finna på något annat! (Hammaren ligger i källaren nu!)
Annons
svennews , har du windows produkt nyckel påklistrad på datorn om det är en
dator från känd tillverkare , borde ditt problem vara ganska enkelt att fixa

har du sedan en recovery skiva och säkerhets skivorna skapade så är det ju ännu enklare

eller om du har de skivorna på en äkta installerad eget bygge
så är det lika enkelt.

skaffa en ssd disk för ca 1000tkr typ Kingston 240Gb och sätt in i datorn

och installera om räddningen. så är du uppe på tå inom 4timmar
Göcke!
Du är en klippa! Du gav tillräcklig information för att min 'älskade' Windows 7 ska vara igång igen,bättre än på år och dag! Till och med bildminiatyrerna i Utforskaren visas rätt nu!

Hoppas att 'lillmjukis' tystnar nu!
Tack än en gång!
PerAsk , i ditt fall låter det som något av följande fel
trasig bootpartion
eller så har något av installationerna fixat till fler partitioner så starten inte känns igen

som sagt en ren gissning , lycka till

Swennevs , lycka till
"svennews" ! Bra att du inte bara kunde reparera Windows 7 utan även kunde återställa datorn i bättre skick än den var innan den började krångla.

Många är säkert nyfikna om det går att förbättra en dator även utan hjälp av en hammare? Vilken metod valde Du?

1. Bytte ut den gamla hdd mot en ny ssd?
2. Formaterade den gamla med hjälp av en befintlig, dold och skyddad partion?
3. Eller fanns det gamla installationsskivor kvar att använda?
Jag fick plocka ut hårddisken för att rädda dokument och bilder och kopiera över till en annan dator. Samtidigt så hitta mitt F-secure ett flertal trojaner och annat skit, ca ett 10-tal. Efter rensning så fungerade det alldeles utmärkt att återställa datorn till fabriksinställningarna och det har jag. Gjort. Nu är frågan om de tre dvd skivor med recovery som jag hade sedan tidigare hade varit bättre att använda för nu är det mycket uppdateringar. Jag vet sedan tidigare att win7 sp1 inte funkade att installera via uppdateringarna. Jag laddade då hem den på skiva och installerade och då gick det.
Sedan är frågan om jag ska köra in win10 istället och vilka uppdateringar måste då finnas???
Att installera w7 med sp1 , blir ändå ett tungt jobb att
Uppgradera servicepacken med det är ju mer än 150 filer som skall tas hem. På det
Jag har inte så stora fodringar på att ha massa möjligheter
i min dator. Jag har W 8.1 och har där allt jag behöver !
Måste man trixa och ta hem 10 an då, eller kan jag lugnt
fortsätta med min W 8.1 ???

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem