Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mjölktransport

Mjölktransport

Väldigt tyst det var här ett tag nu, vi får sätta fart på det hela. Klart Kung Bore håller oss ju i stillhet, en envis rackare den där vite. Men vem ger sig, ingen! Läste just en kul sak här, en kille som frågade sin syster; Vet du varför mjölkbilen kör med släckta lysen på nätterna? Nej varför? Jo, han kör skummjölk. Jaja, så det kan vara, må gott alla.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

-Pelle, köp 4 liter mjölk!
-Så mycket orkar jag inte bära!
-Köp lättmjölk!
Vissa har så snälla föräldrar, omtänksamma och bra,hahaha. Morsning.
En till

Två statsbor går förbi en hage då säger den ene:
- Inte konstigt att mjölken blir sur när bonden ställer korna i solen.
Annons
Det är de korna som springer omkring mest och skakar på sina juver som gör yoghurt - Allan 5 år
Joanna och Jan, så sant, så sant. Barn säger vad de tänker, ser och hör, inte vad de ser och hör vuxna göra. Och tur är väl det. Trevlig tid till er.
På dagis serverades bullar och mjölk. Då spillde lille Jon ut sitt glas.
Fröken frågar då:
- Vad gör din mamma om det händer hemma?
Lille Jon:
- Hon står inte bara och glor utan hon tar en trasa och torkar upp!
bark, som sagt, barn säger sanningen alltid, i vart fall i den åldern. Som killen som åt så mycket bullar hemma så mamman sa till att, du blir så tjock om du äter så mycket.Så åkte de tåg en dag och mitt emot gossen satt en dam i 6-7 månaden , han kunde till slut inte vara tyst så han sa; Jag vet vad du har gjort, men visst e de gott ?! Jojo, så kan det vara.
Skummjölk var den dagligen mjölkdrickan under krigsåren. Mjölken var utspädd med vatten.
RolleBe nu måste jag rätta dig lite. Skummjölk var det bönderna fick med sig hem från mejerierna när allt fett var bort separerat. Den var inte utspädd med vatten. En restprodukt som de använde som djurfoder sedan, särskilt till grisar.
Att man fick det under krigsåren var mer att ta tillvara på lite av mjölken, men smaken är väl att man tror att det har späts med vatten. Den blir lite blåtoning i färgen.
Ja, i Sverige behövde Ni inte späda ut mjölken med vatten, här var det andra "pipor"
under krigsåren. Kommer ännu ihåg att mjölken smakade vattnig och det stämmer att
mjölken blev lite blåtoning i färgen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem