Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mjölktransport

Mjölktransport

Väldigt tyst det var här ett tag nu, vi får sätta fart på det hela. Klart Kung Bore håller oss ju i stillhet, en envis rackare den där vite. Men vem ger sig, ingen! Läste just en kul sak här, en kille som frågade sin syster; Vet du varför mjölkbilen kör med släckta lysen på nätterna? Nej varför? Jo, han kör skummjölk. Jaja, så det kan vara, må gott alla.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Var det inte Kärnmjölk som blev blåaktig?
Vi hade kärnmjölk hemma ibland kommer jag ihåg, vet inte om det ansågs nyttigare eller bara var bra för matlagning.
Jan_e, kärnmjölken var ju god med. Kärnmjölk var det som blev kvar utöver smöret när man kärnat smör av grädde, har för mig att den kom från fet råmjölk efter kalvningstiden.Tvivlar på att någon ens kan det i dag, men den var inte heller så dålig på något sätt,, fast man fick knappt dricka den för den skulle som sagt bli smör. Fanns ju då efter kossans lyckliga dag, och en vecka framåt tror jag det var. Skummjölk var också ett tillåtet kylt dricksmedel som då inte kunde användas till matlagning hur som helst. Men det kom alltid en mjölk-kruka med mjölkbilen som den hette från mejeriet i returen till byarna Ville de ha mer fick de beställa extra. Det var den gamla goda tiden. Hälsn.
Vi hade någon blåaktig mjölk hemma som jag gillade om jag minns rätt, tror det var kärnmjölk men det kanske var något annan sorts mjölk.
Ska kolla upp det lite mer, tror det var lite lilafärgat tetrapak.
Men det var trots allt c:a 50 år sen...
Annons
Du har nog rätt, den var lite blåtonad, gick ju ofta under namnet "blåmjölk" också, en aning nedsättande, de som hade råd drack inte ofta den typen av mjölk . Och inne i städerna fanns den ju knappt. Årgången stämmer också. Hälsn.
För c:a 60-65 år sedan minns jag att jag fick gå till
Arla butiken på söndags morgon och köpa mjölk
för vi hade inget kylskåp. Men jag fick bära dem
försiktigt, så att jag inte skvalpa mjölken så att
grädden som bildades överst i mjölkflaskan blandades
med övrig mjölk, för den skulle mamma ta upp med
en gräddtjuv (en liten smal, typ skopa) och ha till bl.a.
kaffet.
Visst är det skönt att ha sina minnen kvar ändå, allt kommer ju upp när man väl börjar fundera. Undras om mjölken kanske kostade hela 45-50 öre eller nåt ditåt. Uppvuxen på landsbygden behövde man ju inte göra sådana stora affärer, hehe. Kul som sagt. Hälsn.
Skummjölk är mjölk från vilken grädden avskilts genom separering, kallades blåmjölk för att den fick en blåton , den saknade även A och D vitamin. Jag gillade aldrig att de separerade mjölken så hårt. tyckte alltid att den var som diskvatten.
Ligger en del i det också Göcke, men på den tiden, hm. nöden hade ingen lag då Och inte så bortskämda heller att gå till storköp och handla hem och som sagt, den kom ju till efter separatorns insats, allt för att de skulle ju göras smör på gårdarna också. Utvecklingen rusar. Hälsn.
- Vet du varför norrmannen dog när han drack mjölk?

- Kon satte sig på honom.
Och inte att förglömma, När Kon hade kalvat var det dags för Kalvdans.
Var lite av partystämning då
Som barn var jag inte speciellt förtjust I det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem