Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Torkat gummi och fönsterputs

Torkat gummi och fönsterputs

Hej..
Någon som vet hur man fräschar upp "hårt" gummi. Ex tryckrulle på en bandspelare. Någon som har ett bra fönsterputsmedel att rekomendera...
malken
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Prova äkta balsamterpentin till gummit men har det spruckit är det bara att byta och några droppar vanligt diskmedel i vattnet duger till fönstren
Fönsterputs. Vatten och några droppar diskmedel och lite ättika, resultat blanka fina fönster
tryckrullen kan du tvätta i samma blandning som fönsterputset

annars så är det ren sprit du skall använda för att få loss den hårda ytan av pressat magnetskikt som fäller av till en brun yta på gummit.
Annons
Hej Göcke...
Att använda ren bensin alt sprit är att torka ut gummi...Enligt expertis?
Det blir rent man gummit torkar.....
malken
Hej Göcke..
Felstavat...Det blir rent men..........
malken
jag har använt kemisk ren bensin i 50år på tryckrullar av gummi. för att få bort det magnetpulver som trycks fast i gummit
från rullbandspelare till fristyl-spelare

sedan så tvättade jag det med ren tvål lösning och sköljde av dem i vatten

vet inte var du har för expertis som säger motsatsen.

själv så föredrog jag att byta rullen än att lägga krut på att nöta bort lagret
men i nödfall så fungerar det utmärkt

precis som det fungerar på fram-matningsrullarna i skrivare som hårdnat på ytan.
tvål och vatten så får du matningen åter.
Till gummi skall man inte använda starka lösningsmedel typ thinner, bensin, terpentin, lacknafta, etc. Alla som gjort militätjänst som signalist vet att till gummisladdar, hörlurar o.dyl använde man rödsprit. För att minska sprickbildning och få en glatt och behaglig yta avtorkades utrustningen därefter med talk. I brist på talk går det f.ö lika bra att använda barnpuder om någon känner för det.
Rödsprit ger också en beläggning på gummi, och bensinen. I mitt fall var det en felskrivning , ren alkohol skulle det stå. Det är även fukt utdrivande, Bensin med en droppe olja i används för delar med glidlager.
Tänkte väl det Göcke! Tyckte att det var konstigt att du rekommenderar bensin.
96% sprit använder jag. Köper i Spanien.
ja iland kan det bli totalt hjärnsläpp när man skriver

eller som någon sa , ibland tänker man en sak och gör något annat
möjligen har det med åldern att göra

eller som i ungdomen , man gör en sak och tänker något annat ..

var det så..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem