Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Startar ej om

Startar ej om

Hej.
Jag har ett problem som kanske någon kan hjälpa mig med.
Jag körde Windows 7 Home premium och för en tid sedan så när jag gör uppdateringar från Microsoft så vill datorn inte starta om när systemet begär Starta om utan när uppdateringen är klar och installerat så går datorn ner och står utan att något händer. Jag får då manuellt starta om datorn.
Jag har nu uppgraderat till Windows 10 och trodde att det problemet skall vara borta men tyvärr så är fortfarande samma problem.
Sen har jag problemet med att det går inte att aktivera W10 på grund av att jag får meddelande att jag inte har en äkta licens trots att jag har köpt och betalat programvaran.
Göcke kanske kan hjälpa mig.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Microsoft kan hjälpa dig med licensen. Du får ringa dit till deras support.
Det övriga problemet kan jag inte hjälpa dig med
PerAsk.
Jag har gjort det för tre dagar sedan och fick svaret avvakta.
Angående licensen , så tvivlar jag på att din licens var aktiverad i w7, eller missupfattar jag frågeställningen... Som sagts så är det en giltig licens så är det bara att kontakta Microsoft.

Angående avstängningen, så hade du med problemet från w7, då låter det illavarslande, är det en piratkopia vill jag inte ens sia om vad problemet är
Det kan vara hård eller mjukvaru relaterat
Annons
Göcke.
Jodå min licens var aktiverad i W7. Det gjorde jag samma dag den installerades och någon piratkopia är det absolut inte. Jag har både CD,n och nyckeln här i fodralet.
Jag får väl kontakta Microsoft för båda problemen.
licensen borde ju de kunna fixa till, gjorde du en vanlig uppdatering så borde det visat att den var aktiverad redan när du startade om den med nätverket

kolla under den här datorn / egenskaper
där skall det stå

Windows aktivering

Windows har aktiverats
och under det så står
produktidnummret

angående din avstängning, bryr sig inte Microsoft om det

men gå in under powerläget i kontrollpanelen och kontrollera vad som skall hända när du gör si eller så.

men skall vi gå vidare , behöver vi veta vad för dator du har, stationär/bärbar osv och märke/modell vissa märken har ju egna drivrutiner för powerkontrollen .
Göcke.
Jag kan inte hitta powerläget du skriver om.
Datorn är en stationär jag köpte på Komplett.se och heter Cooler Master och här är lite spec om datorn.

Dator:
Dator typ ACPI x 64-based PC
Operativsystem Windows 10 Home Edition
Internet Explorer 9.11.10240.16384
DirectX DirectX 12.0

Moderkort:
CPU typ QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz (9 x 267)
Moderkortsnamn Gigabyte GA-P35-DS4 (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Moderkortsschipset Intel Bearlake P35
Systemminne 9192 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
BIOS typ Award Modular (10/26/07)
Bildskärm:
Grafikkort NVIDIA GeForce 8800 GTS 512 (512 MB)
Multimedia:
Ljudkort C-Media CMI8788 Audio Chip
Ljudkort Realtek ALC885/889A @ Intel 82801IB ICH9 – High Definition Audio Controller
Energialternativen kan du kolla i.
En enkel fråga.
När du har fått igång datorn. Fungerar det då att klicka på STARTA OM, dvs. är det bara vid uppdateringarna från Windows som den inte startar om???
Har kollat i Energialternativen men hittar inget speciellt.
Jag provade nu att via menyn starta om datorn men det är samma där, datorn går ner och stannar får då hålla startknappen inne en liten stund då stängs datorn av och jag kan trycka på knappen igen, då startar datorn upp igen.
en liten gissning , du har inte power down i din nätdel
kolla även i bios , power setup

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem