Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Startar ej om

Startar ej om

Hej.
Jag har ett problem som kanske någon kan hjälpa mig med.
Jag körde Windows 7 Home premium och för en tid sedan så när jag gör uppdateringar från Microsoft så vill datorn inte starta om när systemet begär Starta om utan när uppdateringen är klar och installerat så går datorn ner och står utan att något händer. Jag får då manuellt starta om datorn.
Jag har nu uppgraderat till Windows 10 och trodde att det problemet skall vara borta men tyvärr så är fortfarande samma problem.
Sen har jag problemet med att det går inte att aktivera W10 på grund av att jag får meddelande att jag inte har en äkta licens trots att jag har köpt och betalat programvaran.
Göcke kanske kan hjälpa mig.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Har du någon känsla av att datorn står i något viloläge eller om den har stannat helt?
Det var en intressant fråga. Det är svårt att säga men jag har funderat på det med och det kan faktiskt vara så för den går inte ner helt utan stannar innan dess.
Det är därför jag måste hålla knappen intryckt en stund så jag kan starta den igen.
Göcke, vad menar du med power down och vad är det för inställningar i Bios?
Har aldrig ändrat något där.
Annons
Jag förstår inte helt ditt problem på det sättet som du beskriver det.

Uppdateringar sker automatiskt och är inget som datoranvändaren behöver eller skall bry sig om. Fungerar datorn normalt i övrigt eller är det bara efter en uppdatering som den går ner i vänteläge?

Det är ju inte varje dag som det kommer någon uppdatering. Ser då ingen stor olägenhet i att manuellt starta/starta om datorn efter en ev. uppdatering. Pröva med att låta Windows uppdatera först när du stänger ner datorn för kvällen.

Hassez.

Hur fungerar datorn om du kör i felsäkert läge. Dvs. du startar i felsäkert läge och sedan startar du om datorn. Om den startar om då, så förefaller det troligt att någon drivrutin till grafikkortet kanske spökar.
Hur har det gått Hassez
Nja. Det är detsamma. Jag hittar inte felet. Får väl stå ut med det.
Däremot så efter jag har installerat W 10 kan jag inte spela upp AVI-filer i Windows media player. Det är bara en svart ruta men ljudet är perfekt.
Tack för alla svar.
Prova med att installera om alla drivrutiner till grafikkortet!
problemet med avi ligger med stor sannolikhet i att de är i olika avi-format

ser du ingen bild i filikonen så är det tydligen någon annan visare som du borde testa osv..

angående bios , så finns det inställningar där att göra ..

sidan 48 i manualen , Power Management Setup

[http://download1.gigabyte.eu/Files/Manual/motherboard_manual_ga-p35-ds
4_2.0_e.pdf ]..
http://korta.nu/bR8

har inte kollat att det är just din modell av moderbord ..
AVI filer. Nej det är lite krångel. Ladda ned VLC spelaren istället så fixar det det mesta. Gratis och välrenommerad.
http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem