Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Historiska personer

Historiska personer

Undrar om det finns historiska personer i Sveriges städer, som Kal och Ada i Göteborg.
Här i Borgå. alltså i Finland har vi våra historiska personer som KK, Kiala-baron och av äldre datum Teissala-gumman och Näse-gårds Jutte.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Den kända person, här på västkusten, som jag kommer att tänka på skulle väl vara Lasse-Maja och han satt ju en tid på Marstrands fästning. Om jag kommer ihåg rätt så kan han väl klassas som en Robin Hood-typ. I övrigt vet jag inte mycket om denna person.
och här i Linköping så älskar vi ju Tage Danielsson.
en Wallenbergare som startade bank osv..

och lokalt så hade vi Putte Svärd , som rimmade allt han talade om

som här kommer Putte Svärd från Damernas Värld, osv
Exakt, Göcke, Tage D glömmer man ju aldrig så länge huvudet fungerar. Verkligen en person som kunde få till allt så man fick både skratta och nästan motsatsen. Paret Hasse och Tage, stora namn i svenskt nöjesliv. Och på den tiden då var det ju innehåll i allt, inte bara en massa fula ord och repeterande som det är numera. Tjing. L.
Annons
JA, det var just det här som jag menade, återkommer senare med en kröna av Teisala-.gumman.
Kålle och Ada är ju mer historier figurer i Göteborg, men vi hade en levande legendar och det var "Fiolmannen" han gick runt med en fiol-låda i handen spelade aldrig, det sas att han heller inte hade någon fiol i den. Han lär också varit väldigt rik, men gick klädd i samma kläder jämt.
runt varenda järnvägs station så förekommer det en massa människor som det talas om som historiska figurer och original, tyvärr är mitt minne för historier kortvarigt. men jag vet att jag har varit på alla stationer i hela Sverige
Här fakta om Teissala gumman, hon var född 1853 och vid sekelskiftet tjänade hon som piga hos stadsläkaren och där insup hon de medicinska kunskaperna. När folk kom till henne med sina skrämpor, kunde hon bota dem med sina salvor och mediciner. T.o.m. landets rikaste kvinna kom till henne 1928, men där kunde gumman inte bota hennes leukemi .
Hon kunde också klara upp många stölder, En bondes häst hade blivit stulen och bonden gick till Teisala gumman. Bonden uppmanades gå till en viss gård och ha polis med sig. Tjuven nekades naturligtvis,hästen var hans,ingen annans.Då kallade den riktiga ägaren hästen vid namn och hästen kom glatt gnäggande till sin husbonde.
Teisala-gumman var frugans mormors mor.
RolleBe, det där var tider de, stora och små men ändå berömda och kända på olika områden. Den hästen han måste ha varit van med rösten och ljudet. Livets gång. L.
Den fiolspelande mannen in Göteborg har jag både sett och hört. Visst hade han fiol i lådan. Han kunde inte spela men han gned duktigt på den. Fodralet lade han upp för att samla in ev. nedkastade mynt.

En annan i Göteborg väl känd man, var en som bodde i Haga vid samma tid. Han bar ofta en trasig långrock, hade långt vitt skägg och saknade riktiga skor. I stället för skor lindade han tidningspapper runt fötterna, som han sedan stack ned bärkassar av plast och knöt till. Han var en flitig man, som började sin rond i centrala Göteborg tidigt på morgonen. I varje hand hade han en stor bärkasse, som han fyllde med papper, burkar, lump och allt vad han kunde hitta, som folk hade kastat bort.
TV-serien med bl.a Sten-Åke Cederhök och Tomas von Brömssen, utspelade sig ofta i lumpsamlarmiljö i Haga. Det är möjligt att miljön i TV-serien är inspirerad av den ovan nämnde riktige lumpsamlaren i Haga.

Sedan, i detta finnlands-svenska sammanhang, kan vi inte gå förbi Sven Duva. Denne var en hjälte i diktverket Fänrik Ståls sägner av den fnnlands-svenske författaren Johan Ludvig Runeberg.
Sven Duva var en dumsnäll soldat med ett stort hjärta, som inte lydde order om reträtt och ensam försvarade en bro mot framträngande fiender. Därmed så räddade han ensam den finnlands-svenska hären.
Hur det gick för Sven Duva låter jag historie- och litteraturintresserade själva att ta reda på.

Där jag bor heter de flesta Mehmet, Mohammed, Ali Baba.....de flesta av dessa namn representerar historiska personer, så jag känner mig lyckligt lottad.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem