Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Brandlarm

Brandlarm

Hej vill bara påminna er om att installera brandlarm eller se över de ni redan har, det kan vara dt lilla som gör det nu i dessa mörka tider med tända ljus och mycket el.
En God första advent på er alla
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

ETt tidsrelä till spisen är vad Räddningstjänsten rekomenderar.

Kaffebryggare är sällan brandbovar numera då de har en inbyggd termosäkring, men det skadar inte ändå att ha en timer till den ändå.

TV är inte heller några stora bovar sedan tjocktv försvann.

Spisen är den vanligaste orsaken förutom levande ljus.

Brandvarnaren bör också bytas ut då och då. Minns inte vilken tidsrymd som man rekomenderade.
När jag fick reda att elspisen är den vanligaste orsaken till bränder.
Satte jag ett tidsrelä till elspisen, som PerAsk föreslår. Det händer
aldrig numera att frugan undrar om hon stängt av spisen. När vi redan
åkt ett par mil.

Det finns en del olika varianter.
Våran fungerar så att du vrider på hur många minuter du vill ha.
Max 2timmar så det räcker till matlagning i ugnen. Haft i flera år nu
och vi är väldigt nöjda.

När det gäller stearinljus skall man aldrig tända det om det kan
orsaka eldsvåda. Metall eller att det står så bra, att det kan brinna ut
utan fara. Man kanske glömmer det en gång på 1000.
Ganska bra chans om det var ett lotteri.
När min dotter ringer och säger att hon har kört i diket eller
något annat drastiskt har hänt. Skulle jag nog glömma alla ljus
och åka och hjälpa henne.


Det får aldrig hänga på om man glömmer eller ej!
för mig var det, det simplaste som fick mig att reagera, strömbrytaren till utebelysningen började ryka och fräsa , hörseln är dålig så jag märkte det när jag släckte i hallen, och det lös som om det var ett tomtebloss under knappen.
Annons
Oskar, stämmer rätt bra det där med. Och angående matlagning, det finns ju nu en massa mat som man bara ställer in i en liten microugn och 5-6 minuter så är den ätbar, klart har man en familj på en fyra-fem personer blir ju saken en annan men ensam bestämmer man ju själv. Och beträffande ljus i Adventstiden så finns det ju numera fina saker som inte kräver brinnande veke alltså, då faller den risken med.En sak till i livet, allt kan förändras. även det som finns innanför pannbenet och under kalufsen, man får vara tacksam så länge det fungerar, en del folk har inte samma tur i livet det har man ju hört och sett, tyvärr. God kväll. L.
Det kan kanske vara värt att investera i en induktionshäll för att både spara el och ta bort risken för bortglömda plattor.


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem