Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Apropå God Jul-mat

Apropå God Jul-mat

Allt finns att köpa numera, man borde ladda och lägga ut på balkongen,kolla .

"Vad ska man helst ge Talgoxen att äta ? Jo, Messmör !"

Må gott alla och njut . L.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Hello, från barndomstiden fanns det på julbordet en "Julkorv", hem-gjord efter att ett av gårdens djur fått bidra med på innanmätet och utanpå-skinnet. Men gott var det ändå, och det gjordes som sagt på spisen några dagar före Julens inträde. Smaken är ju som baken, hhe. Hälsn. L.
Som liten älskade jag grisfötter och svålen. Min pappa gjorde detsamma, så vi hade mycket att prata om innan julafton.

Mamma höll sej i" bakgrunden" görandes småkakor och pepparkakshus. Nåväl, lite hjälp fick hon av mej. Jag älskade att vara med mamma sent på nätterna och fixa i köket innan jul.

Nu när föräldrar och syskon inte längre finns i livet, så har julen tappat lite i intresse för mej.

Visst tycker jag att julbelysningen som inte blinkar är vacker, det är trevligt att få ett vykort med hälsningar, köpa julklapp till gubben(1 trisslott), få julklapp själv(i förskott, en fin symaskin), skicka lite hälsningar hit och dit på Internet, leta recept som jag aldrig använder.

Men det viktigaste för mej är alla minnen av god mat och gott umgänge i juletid.

Det kan ingen ta ifrån mej.
Helt rätt ja, allt finns med i din beskrivning här , mat, kakor,julklappar och alla minnen man har av nära och kära ja. De sitter för alltid så länge man har ett fungerande minne i alla fall. Må gott.
Annons
Ja, vi får hoppas att våra minnen hänger med ännu ett tag.
När dom börjar suddas ut sakta men säkert, så dyker det ju upp små ljusglimtar ibland, vad jag har förstått.

Det får vi vara tacksamma för och därför tycker jag att det är viktigt att leva här och nu och försöka att inte fastna i dåtiden alltför mycket. Då menar jag t ex gammalt groll, känslan av orättvis behandling, andra hade mer än jag, o s v. Sköt om dej.
Janssons frestelse

Inlagd sill och Janssons frestelse
Gravad-lax i tunna skivor med tillhörande sås och kokta ägg-klyftor !
Inte att förglömma, nubben...

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem