Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Konstigt

Konstigt

Har 406 gb ledigt i hårddisken av 455.
Helt plötsligt så slår datorn av sig för att det är dåligt minne!
Ser i aktivitetshanteraren att det rör sig framåt och bakåt mellan 3% och 97%!
har kört sfc/scannow men den hittar inga fel!
Vad kan det vara? Började nu ikväll!
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Det komandot ger dig ingen hjälp, det är något helt annat som den larmar för
Ja det förstår jag också nu men måste börja med nåt!
Men frågan är vad
Swapfilen för internminnet?? Är den låst
Annons
Ja du Göcke!
Nu frågar du en som jag inte har en aning om!
Har aldrig hört talas om nån swapfil eller hur man kontrollerar om den är låst
Jag är inget datageni utan en vanlig användare som säkert gör mer skada än nytta som de allra flesta!
Jag har fått så en gång för länge sedan, då var det RAM minnet som började bli lite dåligt.
Jag har 12 gb i ramminne och använder 1.6 gb!
Hm ... Om du har 12Gb i ram minne, borde du inte slå i taket, om du inte helt plötsligt måste dumpa allt i en swapfil som bara är på 2Gb, men det troliga är nog att någon minnesbank är dålig.
Ja du Göcke!
Nu är vi där igen! Har aldrig hört talas om nån minnesbank. Är det något som går att laga eller byta ut? Finns det fler än 1 minnesbank?
Loket55 , minnesbank är där du har dina RAM minnen sitter på platts
Och för att kunna förklara var de finns , måste vi veta om det är en stationär dator eller en bärbar, osv du hade 12Gb sa du, då är de kanske 4minnen i par i två banker. Ren gissning.. Mycket fikonspråk förmodar jag för många. Men det är de ord du själv kan googla på.
Nu skall jag knyta mig, natti
swapfil är växlingsfil eller sk. virituellt minne.

Dvs. datorn kan ibland behöva utnyttja hårddisken för en form av mellanlagring av minne och då använder den växlingsfilen. Storleken på den här filen kan Windows själv ändra om det behövs. Det finns en grundinställning som jag har för mig är på 10% av hårddiskens storlek, men sannolikt inte så på dagens stora hårddiskar. Man kan för att öka lite prestanda, låsa storleken på filen, och då kan det kanske bli så att den slår i taket om du gör någon arbetskrävande och då blir ramminnet istället mer ansträngt.

http://korta.nu/4Tb

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem