Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Flickor uppmärksammas inte i skolan

Flickor uppmärksammas inte i skolan

Nu vill jag avliva en myt! Det sägs att flickor inte får den uppmärksamhet som pojkar får i skolan. Jag jobbar för närvarande i skolan och har rest en helt del runt om i landet och besökt flera skolor. Jag kan konstatera att det är en myt att flickor inte uppmärksammas.
Praktiskt taget alla skolor är nu kvinnodominerade arbetsplatser för lärare även högstadierna. Det har fått till följd att flickorna tar all effektiv tid i anspråk och pojkarna får ta emot skäll på övrig lektionstid för att de inte sitter tysta och snälla.
Hur kan jag nu så tvärsäkert veta detta? Det är bara att följa en klass under några dagar så kan man själv se hur det förhåller sig.
Synar man sen betygen så ligger flickorna hästlängder före pojkarna och med den utvecklingen så kommer det bara inom några år att vara en överväldigande majoritet flickor som tar platserna på högskolor och universitet.
Alltså måste männen tillbaka in i skolans värld om det skall bli balans i systemet. Kvinnliga lärare generellt har svårt att tackla unga killars uppförande och därför blir de satta på undantag.
Många studier har gjorts på dagis och som visar att dagisfröknar bemöter killarna bättre än flickorna.
Dock har man undvikit att göra liknande studier högre upp i systemet där de verkligen skulle kunna göra nytta.
Om någon till äventyrs skulle känna till någon sådan studie så vore jag tacksam om ni skrev ut adressen så att jag kunde få ta del av den.
För nog var det väl ett jämställt samhälle vi eftersträvade eller?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej!

Nja..

Det är nog så bara att killar är mera högljudda och roffar åt sig mera av uppmärksamheten eller?

Däremot kan tydligen konstateras att tjejer har högre betyg då dom lägger ner mera tid på läxor och skolarbete vilket i framtiden kan betyda ett klart maktövertagande av tjejer..hehehe...
Putte Gunn är det inte redan så idag att det är fler kvinnor som examineras från högskolor och universitet? har läst att det var så i år iaf. vet dock itne hur mycket fler kanske bara var en eller två men då förstorar ju media upp det.
Hej!

Men och andra sidan så är killar mer duktiga på yrkesutbildningar..typ målare, snickare, bilmek..mm..

Så det jämnar nog ut sig pg.a att det måste finnas människor med muskler som bygger och målar hus..lägger tegel ..mm

Jag har alltid hört av mina finska släktingar att jag ska skaffa mig en yrkesutbildning för då är man klar efter gymnasiet och slipper hålla på att tjafsa med vidareutbildningar!!!
Annons
Jag vill påminna mig att jag uppmärksammade flera stycken
Visst är dom mera högljudda, men ingen frågar sig varför! Jag är helt övertygad om att om det var flera karlar som var lärare då skulle killarna dämpa sig.
Lärarinnorna den övervägande delen vill ha snälla flickorna som ser upp till fröken som en idol. Tyvärr är den tiden förbi när de kommit i slutet av mellanstadiet och sedan högstadiet. Använder inte de nya begreppen 1 - 7 och 4 -9 eftersom de stadierna bara är en skrivbordsprodukt och kommer att så förbli.
Jag tror att Bubben har rätt! Flickorna lägger ner mera tid på läxor och på arbetet i skolan än vad pojkarna gör, men det tror jag beror på att killarna inte blir sedda på samma sätt.
I min klass var det helt tvärtom, tjejjerna pratade rätt ut och frågade lärarna om helt irrelevanta saker mitt underlektionstid. De var högljudda och förstörde lektionerna för oss som ville arbeta.

Betygen har jag ingen aning om dock..

Jag tror att det skiljer från klasss till klass (eller person till person)
Tobbe där har du en poäng. Jag har också varit inne i sådana klasser, men det som skiljer är att flickorna får hålla på med sitt käbbel. När lärarinnan sa till så skilde det sig markant i tonläget jämfört med om pojkarna bråkade. Det var liksom behagligare med flickbråk än med pojkbråk och därmed blev tonen mjukare. Lärarinnorna klarade helt enkelt av flickbråk, men blev totalfrustrerade när pojkarna satte igång.
Nu skall i ärlighetens namn påpekas att det även finns flickor som kan locka fram de värsta och det sämsta hos all pedagogisk personal. Ja, dom är så vedervärdiga att t.o.m. dom värsta pojkarna ligger i lä, men dom flickorna är bara ett fåtal.
Jag menade iofs inte att de bråkade, snarare att de pratade j*vligt mycket och på så vis störde. Dessutom har jag inte sett ett enda bråk killar (eller tjejer för den delen) emellan under de 4 åren.

Visserligen hade våran klass nästan bara manliga lärare, om det nu har nån betydelse.
bråkiga ungar är bråkiga ungar oavsätt om det är killar eller tjejer.

Pedagogiken skall klar dem alla.
men vill inte en opstinat unge lyssna och lära.
så kan de ju sabba för alla.
och då spelar det ingen roll om det är en kille eller tjej som börjar
eller om du har en lärare av ett bestämt kön.

Att uppfostra ungarna är föräldrarnas uppgift inte skolans.

Har vi någonsin hört att man slår ned på föräldrarna i rollen som uppfostrare. ?
Snarare är det skolan som får skulden.
Guran du rätt på en punkt att det är föräldarnas sak att uppfostra, men fel när du tror att den hemsydda och i de flesta fall bra uppfostran kan stå emot alla motkrafter som verkar i en grupp. Därför är det skolans uppgift att se till att grupperna fungerar.
Jag har under ett antal år närmare bestämt 8 haft hand om s.k. värstingar och dom är hur trevliga som helst i mindre sällskap utanför skolan, men i skolan förbytts dom till smådjvävlar minst sagt.
Vem skall vi nu lägga skulden på eleverna, lärarna eller föräldrarna? Jag för min del lägger skulden på alla besserwissrar som kommer med det ena korkade förslaget efter det andra. Alla skall läsa lika länge och kunna helst lika mycket. Tänk om man tog dessa lungsiktiga bokmalar som sitter på Skolverket och tvingade alla där att bygga en villa. Om dom sen var vänsterhänt på båda händerna och hade tummarna mitt i nävarna skulle inte få utgöra något hinder för byggandet. Dessutom skulle alla vara tvingade bygga lika fina hus under exakt samma byggtid.
Ungefär så har man resonerat när det gäller skolelever. Alla tvingas att klara flera år i skolan enbart därför att bestämmade parter vill det. Ingen behöver vara professor för att räkna ut att alla kan inte klara lässtudier på högre nivåer.
Mitt förslag är att lärlingsplatser införs och det med det snaraste. Om inte, ja då får skolan ta till utbildade vakter precis som flera skolor i USA har blivit tvugna till. Den pedagogik som klarar av att mildra utanförskapet är ännu inte uppfunnen. För det är just unförskap dessa elever känner. Tänk att alltid gå och känna sig sämst, aldrig klara kraven som ställs och sist men inte minst så får man ett kvitto på det Icke Godkänd. Det betyder att personvärdet är lika med noll. Snacka om att skilja agnarna från vetet.
Ingen bryr sig om hur dessa elever egentligen är som personer för dom har aldrig fått tillfälle att visa vad dom är bra på.
Avslutningsvis, när man går i klass nio då är det unga män och kvinnor som utbildas inte små barn. Det kan ju vara värt att tänka på för alla ni som anser att skolagan borde återinföras.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem