Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Flickor uppmärksammas inte i skolan

Flickor uppmärksammas inte i skolan

Nu vill jag avliva en myt! Det sägs att flickor inte får den uppmärksamhet som pojkar får i skolan. Jag jobbar för närvarande i skolan och har rest en helt del runt om i landet och besökt flera skolor. Jag kan konstatera att det är en myt att flickor inte uppmärksammas.
Praktiskt taget alla skolor är nu kvinnodominerade arbetsplatser för lärare även högstadierna. Det har fått till följd att flickorna tar all effe...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

För det första, det finns kanske en anledning till att tjejer statistiskt sätt har bättre betyg en killar. Den anledning kan vara att tjejer, redan från dag ett, blir uppfostrade till att vara ansvarsfulla, lydiga och duktiga. Killar får generellt sätt en mer avslappnad uppfostran med fler friheter. Jag tror helt enkelt att könsrollerna spelar en stor roll i detta fall.

Det kan inte stämma för det är ju på senare tid som dessa markanta skillnader har uppstått. Du behöver bara gå fem år tillbaka i tiden och du skall finna att flickor även då var bättre, men inte till den milda grad som det är nu.
Jag tror att om du vänder på problemställningen då hittar du rätt. Flickor kan och törs ta för sig mera nu för tiden och det tror jag har med jämställdhetsdebatten att göra. Det vara bara det att pojkarna hakades av när tåget gick.
Flickor har generellt stt bevisligen lättare för skolarbete än vad pojkarna har. Fick jag bestämma så skulle pojkarna börja i första klass när dom fyllde nio år och flickor vid sju. Först då blir alla vinnare genom att flickorna mognar tidigare.
flickorna har alltid varit bättre än pojkar i statistiken när det gäller teoretiska ämnen.
Det var de för mer än fem år sedan också
Annons
Göcke det vet jag också, men vad jag talar om är den markanta skillnaden som uppstått!
Tycker jag inte. ser inte det där jag lever. måste vara ett lokalt fenomen där du bor
Göcke jag vet inte om du får ta del av Skolverkets rapport som beslyser detta problem. Du kan i alla fall fråga efter den tyvärr har jag inte numret på rapporten. Tror att det räcker att du skriver: Betygsskillnader mellan flickor och pojkar år 2004. Så glöm det där med lokalt fenomen.
Lycka till!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem