Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Vattentemperatur

Vattentemperatur

Detta är en matematikfråga eller kanske snarare fysikfråga. Hur beräknar man vattentemperaturen när man blandar vatten med olika temeraturer? Låt säga att jag har två karaffer med vatten, en med 100-gradigt vatten och den andra med 8-gradigt vatten. Nu vill jag ha 2 dl med kroppstempererat vatten. Hur räknar jag ut vilken mängd från respektive karaff jag skall blanda för att få önskad temperatur?

/Jocke
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Alla vätskor har en specifik värmekapacitet, som anger hur många joule(energi) som behövs/frigörs för att ändra temperaturen 1 grad.
Sen har alla vätskor en specifik ångbildningsentalpi, och smältentalpi, dvs. hur mycket energi i joule som omvandlas när vätskan ändrar fas.
Så då måste man veta om det är 100gradigt vatten i flytande fas (det sjuder) eller 100gradigt vatten i förångad fas (det kokar).
Sen är alla entalpivärden givna efter vikt i kg, inte volym.

så om du ska beräkna hur mycket värme energi 2dl vatten har så:

2dl=0.2l=0.2dm3=0.0002m3
1m3 vatten väger 0.998*10^3 kg/m3
2dl=0.998*10^3 * 0.0002 = 0.1996 kg

0.1996 kg * vattens specifika värmekapacitet (som är = 4,19 * 10^3 J/Kg/K (kelvin) )

= 0.1196 * 4,19 * 10^3 = 836,324 J/grad Kelvin

Så 2dl 8 gradigt vatten innehåller alltså 8 * 836,324 Joule Värmeenergi,

Sen får du räkna ut energimängden hos 2dl kroppstempererat vatten, sen tar du skillnaden i energi mellan 8 gradiga vattnet, och kroppstempererade, så mycket energi måste du tillföra det 8 gradiga vattnet för att få det till kroppstempererat

Sen kommer det jobbiga, värme (energi) går alltid från en varmare massa till en kallare, du skulle ha samma volym/vikt, 2dl.
Inte bara att blanda ihop en godtycklig mängd av den 8gradiga och den kokande för att få vilken mängd som hälst av kroppstempererat, utan det ska vara specifikt 2dl av de sammanblandade! Här måste man ställa upp en ekvation, och det orkar jag inte nu.

Godnatt.
Jag är bättre på elektroner än vatten men jag trodde att om jag blandade en liter 50gradigt vatten med en lite 40 gradit så fick jag två liter vatten med 45 grader. Men det kanske inte är så enkelt.

En ekel ekvationslösning:
100*x+8*y=37*2
x+y = 2

vilket get svaren på volymerna:
100gradiga vattnet x: 0,63 dl
8gradiga vattnet y: 1,37 dl
Ganska kul tanke egentligen. :)

När man bakar kan det ju vara svårt att få till det där 37gradiga vattnet man ska ha jästen i. Ställ då in en mugg vatten i kylskopet någon timme innan och koka sen upp en halvmugg vatten i mikron.

Eftersom vattnet i mikron antagligen är lite kallare än 100 och vattnet i kylen är lite kallare än 8 får man ändra lite på siffrorna men en gissning är att 3/4 dl mikrovatten med 1 1/4 kylskopsvatten skulle bli ok i alla fall.

Måste pröva nästa gång det ska vankas bullar hemma.
Annons
varför krångla till det,bara ta en tempmätare och värma vattnet till rätt temp.enkelt
i mer än ett ar hundra år har det funkat att stoppa fingret eller handleden under vatten eller i, borde funka i fortsättningen med. Men det är kanske en skoluppgift att lösa för Jocke.
Nån annan som fick ont i huvudet?????
Jaa..! Genom att bara LASA detta! :b
Så här ligger det till med just vatten: Den specifika värmekapaciteten är ett mått på ämnets förmåga att lagra termisk energi.
Vatten har en väldigt hög värmekapacitet c. Det behövs energin 4,18*103 J för att höja temperaturen 1K(dvs1 C) hos 1 kg vatten.
Vattnets specifika värmekapacitet sägs vara 4,18 *103J*kg-1*K-1.
Det krävs förhållandevis mycket energi för att värma vatten men vatten har också stor förmåga att lagra värme.
Vatten används både kylmedel och värmetransportmedel.
Den energi, q, som krävs för att värma ett ämne beror på ämnets specifika värmekapacitet, på dess massa och på temperaturhöjningen:
q=c*m*T
c = ämnets specifika värmekapacitet(enhet 1J/kg/K
m = ämnets massa i kg.
T =T2-T1 där T2 är ämnets sluttemperatur och T1 dess begynnelsetemperatur.
Visst var jag duktig
MVH Putte

Jorak att du inte får några riktigt rediga svar beror helt enkelt på det att ämnet du tar upp ligger långt utanför min och andras kompentens. Med hjälp av lite siter så kan man framstå som professor i både kemi och fysik trots att man bara kan tvätta sig och dricka vatten.
Mitt tips är, gå in på en chatt med tekniskt intresserade så får du rediga svar och svar följdfrågor du ställer!
Lycka till Putte!
Det jag var jag som ställde den inledande frågan och jag är mycket nöjd med de svar jag fått. Tackar.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem