Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Terrorismens orsaker

Terrorismens orsaker

Terrorism är som bekant ett aktuellt ämne. Om man ska tro vissa svenska media är det invasionen i Irak och tidigare i Afghanistan som är orsak till terrorism. Skulle västalliansen bara dra sig ur Irak och Afghanistan sa skulle självmordsbombningarna upphöra.
De som hävdar detta tycks ha glömt att attacken på Word Trade Center den 9 september 2001 inträffade före invasionen i Afghanistan och före invasionen i Irak. Al Qaeda byggde upp sin terrororganisation i Afghanistan under Talibanregimen på 90-talet. Under samma tid ingrep USA och Europa till skydd för muslimska befolkningar i Bosnien och Kosovo.
Visst är det så att invasionen av Irak används av terrororganisatörerna som propaganda för att rekrytera självmordsbombare, men den bakomliggande grunden är konflikten mellan två vitt skilda politiska system: det teokratiska – eller om man så vill prästväldet – och demokratin. Dessa system är helt oförenliga. Demokratin utgör ett överhängande hot mot prästväldet. Prästväldet bygger på att den politiska makten utgår från Gud och tolkas av prästerna. Om man håller med om detta är ju demokratin helt orimlig – varför ska okunniga (ignoranter) ha något att säga till om när prästerna bäst förstår Guds vilja?
All muslimsk fundamentalistisk terrorism går tillbaka till extrema präster som ser hotet från Väst som helt avgörande.
Irak och Afghanistan är i dag sköra demokratier. Dessa länder måste naturligtvis ha stöd mot de krafter som nu ser denna demokrati som ett hot mot sin fundamentalism. Men hur ska vi i den demokratiska världen klara av att avväpna extrema fundamentalister och samtidigt se till att alla goda muslimer som lever i våra samhällen inte drabbas? I London bor fortfarande en imam (försedd med krok istället för den hand han säger sig ha förlorat i Afghanistan) som efter att han accepterats som politisk flykting fått brittiskt medborgarskap. Han hyllar öppet attacken på World Trade Center, uppmanar muslimer till våldshandlingar och förklarar att flera attacker i tunnelbanan kan förväntas. Han får socialbidrag på 300 pund i månaden. Här har toleransen gått för långt. Demokratierna måste klara av att skydda oss vanliga medborgare och alla muslimer som delar demokratins värdegrund.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej!

Jag kommer ihåg 1989 då jag jobbade som städare på ett ställe som hette ASAB och då träffade jag en syrian som sade att Quwait hade dumpat sina oljepriser och att Saddam blev förbannad över detta då hans land inte hade råd med detta.

Efter att Saddam försökt trycka på Quwait att höja sina oljepriser enligr OPEC:S rekommendationer och misslyckats med detta såg han ingen annan utväg än att invadera Quwait..

Vidare hörde jag att USA (CIA) låg bakom detta utspel för att skapa osämja mellan arabländera vilket också blev utfallet...

Därav kriget och denna oro som nu utspelar sig i världen...
Hej!

Vad USA vinner på detta fattar jag INTE...
Bubben:

Jag tror inte du ska ta någonting en syrian säger på allvar.
Annons
Bubben,
tro inte pa denna propagandalogn.
Saddam hade under manga ar forklarat att han ville invadera Kuwait som han betraktade som Iraks '17:e provins'. Innan han gick till angrepp mot Kuwait utkampade han ett flerarigt krig mot Iran. Saddam var som manga tyranner krigisk i forhallande till omvarlden.

Att Saddam skulle vara orolig for vad 'hans land' hade rad med ar helt orimligt. Han stal sjalv de pengar som kom in fram oljan och lat sitt folk svalta.

Hej!

Ok.. OM nu detta är en lögn så börjar jag bli lite fundersam om vad al-quida har som mål..???

Kan det bara vara så att det är ett hot mot den kristna världen..och då är det ju ett religionskring...

Men som sagt var....VEM bestämmer över vad som är rätt eller fel?

Dom TROR ju att deras tro är den RÄTTA och VI TROR att våran tro är den RÄTTA..

Finns det nåt bevis för att någon religion har rätt eller fel???

I Våran religion står det : Du skall Icke ha andra gudar än mig
och i Islam står det: Mohammed är den enda och honom skall ni följa....

Ehhhh???

Nu blir jag VERKLIGEN förvirrad...

Vaddå? Ska vi slåss om vem som är den verklige guden då det EGENTLIGEN är SAMMA gud..???

MYCKET MÄRKLIGT?

Kan NÅGON förklara detta för mig???

Bubben, det ar INTE ett religionskrig.
Som du sager ar det samma Gud i Islam, Kristendom och Judendom. Jesus ar tex en erkand profet i Islam. Vilken religion man tillhor har ju att gora med var man ar fodd. Det finns ingen som vet vilken religion som 'har ratt' det ar en fraga om tro och nagot som varje manniska maste gora upp med sig sjalv. Sjalvklart ska omgivningen respektera din tro eller otro.

Terroristerna slass mot demokratin, inte mot kristendomen. Demokratin ar ett hot mot deras fundamentalistiska tro pa att Sharia-lagen ska galla som civil lag, det vill saga att utovandet av politik inte kan skiljas fran religionen. Prasterna vill ha all makten, och det ser du ju exempel pa nu i vissa lander. Folk i dessa lander skulle vilja bli kvitt detta system som inte skulle overleva ett demokratiskt val. Darfor ar dessa religiosa ledare livradda for demokratin. Dom talar om hotet fran 'vasterlandsk dekadens' men dom menar demokratin. Dom vill fortfarande fortrycka kvinnor - i vissa lander far inte kvinnor tex kora bil och dom ar helt beorende av sina man, broder och soner.

Den terrorism som vi nu ser har sina rotter i prasternas skrack for demokratin. Dom hjarntvattar unga muslimer att bli sjalvmordsbombare och offra sig i kampen. Dom lovar offren att dom kommer till paradiset och betalar deras familjer stora penningsummor.

Det ar alltsa, Bubben, inte ett religionskrig utan en ideologisk kamp mellan demokrati och diktatur.
Hej!

Jag kommer ofta att tänka på att i Europa så hade vi också prästvälde en gång i tiden med katolska kyrkan som styrde och bestämde vem som skulle brännas på bål mm..mm

Man skall väl inte kasta sten i glashus när vi själva haft likadant under medeltiden..?

En annan myt jag har hört är att USA är livrädda för Islam..^^

Och därför måste hävda sin rätt till att ensamrätt på demokrati..

Det är ju faktiskt ett religionskrig eftersom Bin ladin och hans pojkar använder ordet jihad som betyder heligt krig. De slås mot de otrogna vilket är alla som inte tycker som dem och inte är islamister.

Och nej Mohammed är ingen gud han är en profet som talad med gud som råkar vara samma gud som den kristna tron har och även en massa andra religioner.

Ska man börja dra upp vad som hände för 100år sen och tidigare då kommer det aldrig bli fred på denna jord eftersom det finns alltid något att dra upp.

De som bara ser bakåt behöver växa upp och försöka fixa framtiden istället.

Jag tror precis som Ramon, det är inte ett religionskrig utan ett krig om makten över folket och alla ekonomiska tillgångar. Dessa terrorister oavsett om dom är muslimer, kristna eller nynassar dom är alla demokratins dödgrävare.
Saddam var en gång i tiden USA:s gullgris, men blev som bekant dess värsta fiende. Varför kan man fråga sig? Var det för att han fick smak på maktens sötma och ville bli sin egen herre eller var det något annat som fick honom att ta avstånd från USA?
För i sanningens namn är ju dom rätttroende inom sin religion alls inte några terrorister utan muslimer, hinduer, kristna ja alla för ut ett enda budskap och det är kärleksbudskapet. Inom detta budskap ryms inte terrorhandlingar!
Terroristerna använder religion för att rättfärdiga sin dåd och för att lättare rekrytera nya medlemmar. Alla terrorister är enligt min mening psykopater. Den enda dom dyrkar är Djävulen för tänk så mycket djävulskap dessa dårar har spridit. Död, förintelse och pina är deras signum.
Dock finns det tecken i skyn som tyder på att muslimska länder sakta men säkert börjar röra sig i riktning mot demokrati. Det lyser om än så länge oerhört svagt ett liten strimma ljus i tunneln.

Ja Putte, man kan undra hur en sådan som Saddam fungerar. Jag tror att om man läser 'Gudfadern'-böckerna kanske man kan få någon förståelse.
Han har väl aldrig varit guldgosse för USA, även om USA i ett skede trodde sig ha viss nytta av honom. Frankrike däremot var mycket hjälpsamt att skaffa kärnkraftsanläggning till Irak. Chirac och Saddam kom mycket väl överens.
Du har helt rätt i att terroristerna använder religion för att rättfärdiga sig och för att värva medlemmar.
Nolltolerans för fanatiska religiösa ledare som predikar terror! Var dom än finns.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem