Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Terrorismens orsaker

Terrorismens orsaker

Terrorism är som bekant ett aktuellt ämne. Om man ska tro vissa svenska media är det invasionen i Irak och tidigare i Afghanistan som är orsak till terrorism. Skulle västalliansen bara dra sig ur Irak och Afghanistan sa skulle självmordsbombningarna upphöra.
De som hävdar detta tycks ha glömt att attacken på Word Trade Center den 9 september 2001 inträffade före invasionen i Afghanistan och före invasionen i Irak. Al Qaeda byg...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Det jag har undrat över sedan fallet Fadime är att så få rättroende muslimer reser sig upp och enade går emot terror och heders-relaterade mord. Jag får en känsla av att muslimer i förskinringen är rädda för att gå emot dessa idioter som utför gärningar av det här slaget.
Jag vet inte om terrorism och hedersmord kan rymmas inom samma rubrik, men likheter finns det trots allt! Efter Fadimes död trädde några muslimer fram i TV-programmet Debatt och fördömde gärning men så kom det förhatliga ordet MEN. Samma sak nu efter dådet i London, det där lilla ordet MEN som leder till viss förståelse har en otäck förmåga att slinka med när terrorismen skall fördömas. Varför tar inte muslimer som kommer fram i media ett klart och tydligt avstånd från dess illdåd utan men? Det anser jag vara en berättigad fråga!
Putte: Jag håller med om att det behövs en stark muslimsk markering mot terrorism i Islams namn. Vaför inte en fatwa mot självmordsbombning?

Jag har några nära vänner som är muslimer och deras reaktion är precis som vår. Utan men. Alla jag känner är lika chockade och upprörda som vi andra.

Det är ju faktiskt så att det största hotet mot muslimer idag är s.k. muslimska fundamentalistiska terrorister. Vilka bombas i Irak? Muslimer? i Egypten? De flesta var muslimer. Muslimer åker också tunnelbana i London.

Muslimer är alltså minst lika utsatta som andra i dag. Därför sjunker också stödet för bin Laden snabbt i arabvärlden. Det har visats i en stor opinionsundersökning som gjordes nyligen. Enda undantaget är Jordanien.
Pakistan vet man egentligen vad deras ledande personer har för uppfattning i just denna fråga?
Det man har så lätt att glömma i all uppståndelse är, att många muslimer fått sätta livet till sedan Bush på en världslögn tog till vapen. Därmed bäddade han för att göra frågan mer komplicerad än den redan var.
En bra start mot en bättre värld vore om stridande parter kunde göra upp sina mellanhavanden vid förhandlingsbord runt om i världen. Problemet är bara att vissa individer lever på just motsättningar och bygger hela sin identitet på just den.
Ramon, du som verkar bevandrad i dessa frågor vad tror du måste till för åtsadkomma en fredligare värld?
Annons
Putte: Pakistans är en miltär diktatur under general Musharaf. Liksom president Mubarak i Egypten är Pakistans ledare för modernisering av landet, dvs relativt 'upplysta despoter'. Musharaf är också mycket aktiv i kriget mot terrorismen, samtidigt som han har en svår situation på hemmaplan. Om han alltför mycket närmar sig väst, provocerar han de muslimska fundamentatlisterna. Pakistan och Egypten visar på ett dilemma. På lång sikt är demokrati enda utvägen för att stabilisera arabvärlden och komma åt rötterna till terrorismen. Samtidigt är det många som oroar sig för vad fria val i ett land som Pakistan skulle leda till - ett större avståndstagande till väst? Jag tror att på kort sikt nu måste vi acceptera dessa regimer för att lösa de kortsiktiga problemen med att komma åt överhängande hot. Men inom ett lite längre perpektiv tror jag att man måste uppmuntra förändringar. Jag är helt övertygad om att majoriteten av människor i alla länder vill ha fred, stabilitet, välstånd och att de inte stöder fundamentalism.

Hur få en fredligare värld? Bredda demokratin. Största hoten mot freden idag är från länder med diktatoriska korrupta regimer. Dessa regimer fruktar folkviljan mest av allt och är beredda att klamra sig fast vid maketen med alla medel. Ett gammalt knep är att starta konflikter med omvärlden.

Kan vi bredda demokratin? Ja det händer just nu. Och det är mot dessa försök terrorismen agerar.

De fundamentalistiska religiösa ledarna kan vi aldrig övertyga. Vi kan förstås på kort sikt försöka begränsa deras inflytande, åtminstone inte låta dom sprida sitt hatbudskap fritt. På längre sikt måste man lösa de konflikter och sociala missförhållanden som underlättar deras rekrytering, dit hör förstås dels politiska förändringar i arabvärlden, lösning av konflikten mellan Israel och grannländerna, stabilisering av regimerna i Irak och Afghanistan och tillbakadragande av de allierade trupperna där (möjligen ersätta med multinationell styrka under FN-flagg).

Nationalism, etnisk chauvinism, religiös fundamentalism, korruption, maktberusning, fattigdom, intolerans, är idag grunden till det mesta av världens ondska. Motverka dessa så blir världen bättre.

Världen håller faktiskt på att bli bättre, trots bombningarna. fattigdomen minskar, demokratin blir starkare, det finns positiva tecken!
Jag har närt en tanke om att alla muslimska länder skall få sköta sin inre angelägenheter själv utan pekpinnar från väst. Det har visat sig genom historien att visa andra hur de skall leva bara lett till elände.
Tyvärr har jag en känsla av att det är oljan som styr vilka länder som behöver "hjälp" av framförallt USA. Folket och dess väl och ve kommer i andra hand.
Tror du Ramon att muslimerna skulle utsätta väst för terror om de fick sköta sig helt själva. För det andra skulle det gå?
Putte, om du är kvar (trevlig semester förresten? Ska snart byta Forum själv).
Nja, det är nog inte så enkelt. Vi kan inte bunta ihop muslimer. väldigt många muslimer söker ju kontakt med resten av världen. Dom vill ju vara en del av utvecklingen. Se bara på den unga generationen i Iran - dom är trotta på prästväldet som dom växt upp under och vill ha ett modernt demokratiskt samhälle som vi har.
Det är inte muslimer mot oss andra utan en liten grupp extrema fundamentalister mot majoriteten av muslimer och oss andra.

Det är inte bara oljan som styr västalliansen. Det är klart att oljan är viktig för oss, om den skulle strypas åt kan det få direkta följder för dig och mig. Men här gäller det ju att motverka terrorism och öka demokrati och därför gäller det ju att stabilisera länder som inte har olja, som tex Afghanistan.
Varför är det samma grabbar i den här tråden som överallt annars ? De verkar vara här för att bevisa sin intelligens..fast jag tycker standardskribenterna verkar korkade...

Var är alla intelligenta kvinnor i debatterna på forumet ??


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem