Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Minnen från förr

Minnen från förr

Dagens namnsdag är Beda
Det får mig att minnas Beda som för 70år sedan var en skönhet och kom cyklande byvägen fram
På en höghjuling. I bästa helgklänningen i svart och vit kråsad blus och matchande svart hatt
Jag skrämde henne från vettet och fick henne att köra i diket, som tur var så var inte diket så djupt och hon kunde kliva av lättare.
Ni ska veta att det inte är så lätt att ta sig upp på en höghjuling. Men Beda fixade det lätt efter att jag hjälp henne upp med höghjulingen. Men jag vet inte hur det kändes att cykla på den, hjulen hade bara läder remmar infa gummigjul där inte
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3

mjaa, undrar om Beda som 70-åring fixade att hojja på en höghjuling i början på 50 talet...möjl. greja hon de 50 år tidigare om hon fått låna ett dylikt åk av ngn ur de "högre ståndet"...sällsynt överhuvetaget kvinns hojja runt förän möjl. i mitten på 30 talet, tanterna gick mellan spisen och mjölkaffären...deras plats va hemmet på den gamla goda tiden, inga nöjen å lek annat än för de ur de fina folket i de högre stånden...98% av oss va knegare om ni nu inte visste detta?...ingen sådan ouppnålig lyx typ höghjulingar va vår klass inte förunnat!
Nja Biggles nu ska du inte generalisera, min farmor hette Beda Eugenia född 1876 i Göteborg, Hon vart chef på Nordiska textilavdelning i Göteborg omkring 1896 och arbetade där fram till 1907 då hon föddes sin förste son. Efter det var hon hemmafru och dog först 1979, 103 år och pigg och vital till 102 år.
biggles du misupfattade åldern på Beda
I böjan av 50talet var Beda jämngammal med min mor och skolkamrater Beda var ogift och levde ihop med sin bror och där de skötte alla djuren själva, man kan säga de vid den tide hade det bra ställt. Men höll sig för sig skälva där inne i skogen.
Höghjulingen var äldre en Beda men jag har inte historien om hur hon fått den i sin ägo. Det hör till att de inte skaffade sig någon traktor eller bil osv
Men tog höghjulingen till handelsbode en sträcka på 5km tor för att handla. Men då var hon klädd i grönoverol eller blåställ
Annons
Sihe ja man skulle fört dagbok, vi/jag hade fotoförbud vid SJ. Det ansågs som skyddsobjekt och skulle inte spridas. Istället har jag bilat i mina rötter och min hustrus och gjort en film om plattserna vi växte upp i med bilder från då & nu
Det visar att mycket har förändrats. Så det som förr delades muntligt kanske kan bli ett bildspel i stället. Men jag erkänner att generationerna före oss hade en lika omvälvande berättelse att dela.
Alla de äldre rallarna jag mött och som byggde vårt
Järnvägsnät och seda fått se det läggas ned på sina ställen, det sved som de sa
Ett minne dyker upp. Jobbade under 80talet med dator suport. Fick ett telefonsamtal från en skrikande kvinna. Att musen rörde på sig. Kom och hjälp... rusade till undsättning. Mycket riktigt var det en vit mus som sprang på bordet. Kolegorna hade svårt att hålla sig för skratt. Och jag avläsnade musen och gav den till ägaren.
Ett av de märkligasre suportfallen under många år
Ett annat är ett under 90talet när trådlösa möss blev vanligt, då uppstod problem med att både muspekare och tangetbord kunde röra sig eller skriva på grannens dator fast de hade en vägg imellan

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem