Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Renskötsel.

Renskötsel.


Moski gav oss en lysande affärside.Rennäringen ger ren vinst.
Vad kostar en ren?.Hur mycket får man om tåget kör över
en ren.Jag har hört 1700:-Man klipper av ena örat,och skickar
det till Stockholm,så kommer pengarna som ett skott.
Örat på renen,inte på dig själv.,ifall någon skulle missförstå.

Om nu en ren kostar 500:-,så tjänar man ju bra på att hålla
sina renar,utmed järnvägen.1200:-/st.10 renar om dagen,
så lever man gott.

Om man skulle flytta dit upp,men enligt Putte Gunn,så är ju
skatten så grym,så det får nog vara.
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Gick till den här tråden för att påvisa att jag har rätt. Volvo har i åratal nolltaxerat. Det kan ett bolag göra som har sin verksamhet spridd över världen och då lägger dom naturligtvis skatten där den är billigast. För att man skall kunna göra detta så måste vinstmarginalerna var goda.
Så, visst skattar renägarna mer än aktibolaget Volvo det står utom allt rimligt tvivel.
I ärlighetens namn skall påpekas att Volvo faktiskt tänker lägga vinstsatten i Sverige fortsättningsvis, men efter alla avdrag så blir den nog i jämförelse som samernas.
leif,så här är det,en ren kostar ca 4000-5000kr beroende på vikt,dom väger ca 50-65kg,för en överkörd ren får samerna ut ett skadestånd på ca 50%av värdet,en vaja (hona)är tex mer värdefull än en hanren,och att köra ut dom på vägar eller framför tåget är ju en REN förlust i ordets bemärkelse.och att skicka örat till stockholm är ingen ide,eftersom alla renar är öronmärkta med ägarens bomärke,ett eller flera snitt i bestämda mönster i varje ren,så ersättningen kommer till ägaren,och till slut kan man inte köpa levande renar,dom säljs bara slaktade,och att köra ut slaktade renar framför tåget ger ingen ersättning,det kan jag lova.jag som tillhör en renägar släkt vet att det är en förlust att försöka att leva på renskötsel,numera är det bara en bisyssla och hobby,dom flesta samerna har vanliga jobb som huvudsakliga inkomstkälla.
Resultat efter finansiella poster 2 013,00 1 657,00 12 579,00
Skatt 590,00 1 334,00 3 184,00
Minoritetens andel av årets resultat 30,00 25,00 40,00
Årets resultat 1 393,00 298,00 9 355,00

Detta är miljoner kronor.

År 2002 skatt 590 miljoner
År 2003 skatt 1,3 miljarder
År 2004 skatt 3,2 miljarder

Detta är utdrag från min nätmäklare,Avanza.Resultaträkning.

Tror du lapparna,har sett så mycket pengar i hela sitt liv.
Nu får du be Los Lovos om ursäkt,och visa siffror på
rennäringen.
Annons
Här Leif skall du få mera fakta om att samerna skattar mera än vad VOLVO gör uppgifterna är hämtade från SVT citat: Volvo Personvagnar är Sveriges största nolltaxerare. Trots miljardvinster har företaget inte betalat en enda krona i företagsskatt de senaste fem åren. Ett förhållande som nu upprör många.
Nu kan språkvårdaren, mattematikern och försörjningsgeniet säga och tycka och tro bäst han vill. Därmed slut på skattedebatten.
Leif det kanske var en ren tillfällighet att priset var så klockrent som 500 kr, men om du får tag på några till det priset så köper jag alla du kommer över för det dubbla. Naturligvis blir det en ren affär mellan dig och mig!
Leif i din uppräkning glömde du ta med VOLVOS alla förlustavdrag sen tidigare år och då blir summan för inbetald skatt, ja just det NOLL.
Sorry, men så förhåller det sig enligt experterna!
Moski!

Detta var ett försök att vara rolig.Jag förstår att det där med renar är ingen bra affär.
Men jag tyckte du var så rolig,med ditt inlägg,om REN vinst
så jag hakade på.
Sen har jag ju trubbel med Putte Gunn,som måste vara mytoman.Eller har han någon psykisk störning.Han hittar ju på
vansinniga historier.
Undrar vad som kommer i framtiden.Han kanske gömmer Usama Bin Laden,i sin klädkammare.
Leif,nu förstår jag inte,,,är dom siffrorna ämnade åt mej?om du pratar om rennäringen och dess siffror,så tror jag du är ute å virrar.dom siffrorna är nämligen inte officiella,vi samer sköter våran egen ekonomi utan inblandning av "storsvensken" och så har det varit i generationer,måste vara många herrans år sen rennäringen var vinstgivande för en normal samefamilj.klart det finns stora renägarfamiljer med tusentals renar,dom gör säkert vinst på försäljning via slakt,dom tom äger egna slakterier,men för oss "fattiglappar" är det som sagt en förlust.
hahaha ok ja förstår
Leif kolla den här sidan om du tror jag hittar på det hela, här kommer den:http://www.svt.se/svt24/1997/971202/volvo.htm
Men du kan inte gå så långt tillbaka i tiden.Mina siffror är ju
aktuella.

Då kan man ju dra fram Krugerkraschen,och allt gammalt.

Men vi skall inte var ovänner.Då blir det bara tråkigt.Vi glömmer
lapparoch renar och Volvo.

Hoppas du inte tog illa upp,när jag skojade om ditt psyke.
Du är klart intelligent.Det märks i dina inlägg.Du är på bettet,
minst sagt.Jag tycker om dina inlägg.

Have a nice day.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem