Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Renskötsel.

Renskötsel.


Moski gav oss en lysande affärside.Rennäringen ger ren vinst.
Vad kostar en ren?.Hur mycket får man om tåget kör över
en ren.Jag har hört 1700:-Man klipper av ena örat,och skickar
det till Stockholm,så kommer pengarna som ett skott.
Örat på renen,inte på dig själv.,ifall någon skulle missförstå.

Om nu en ren kostar 500:-,så tjänar man ju bra på att hålla
sina renar,utmed järnvägen.1200:-/st.10 renar om dagen,
så lever man gott.

Om man skulle flytta dit upp,men enligt Putte Gunn,så är ju
skatten så grym,så det får nog vara.
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Okey Leif så gör vi! Nej inte alls jag tål allt utom dom som slår tjejer och ger sig på barn, men din tråd är klart renlärlig. Någon, gärna Moski brukar kunna höja debattklimatet så att inte din lina brister.
Há dé
tack för dom orden putte får säga dito
Du är ju råd.. du har LCD.
skryt inte du har LCD hur länge då¨?
flesta jag haft den 2½ år nu
Annons
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=16409

Hmm Vart ju tokigt det där
Hallo,,Ta reda på fakta först,,Vadå vinst,,finns inget att vinna på renar..vet ni vad det kostar med transport o dyligt..Är från Lappland o vi har renar i familjen,,o inte är jag rik ännu..
Vilka trådlyft du gör emans:)

Riktigt kul att läsa dem.
Hittade detta på nätet.
"Vad gäller tågdödade renar så har det rapporterats 1099 st tågdödade renar för 2005 (brukar vara någon månads eftersläpning på rapportering). Den totala kostnaden för oss är 4950000 :-. Det inkluderar omhändertagning, identifiering, ersättning till renägare mm.

Summan är för alla tågdödade djur. Men då renarna står för 95% av kostnaderna så är det nog rättvisande.

Lägg därtill att banverket har drygt 70 mil renstängsel i norrland som kostar i underhåll.

Vad renolyckorna i trafiken kostar är det svårare att ta reda på då man måste kontakta alla försäkringsbolag antar jag.


Det delas även ut ansenliga belopp i olika bidragsformer. tex:

Främjande av rennäringen mm. Anslag 45:1
Utgifter som belastar anslaget är följande:
• Underhåll av riksgränsstängsel och skötselanläggningar.
• Markanvändning, riksintressen beträffande marker som är värdefulla eller känsliga för renskötseln, natur- och kulturmiljövården.
• Framtagande av ny inventeringsmetod för renbetet.
• Prisstöd till rennäringen enligt förordningen (1986:255) om pristillägg på renkött.
• Ersättning till följd av Tjernobylolyckan som kan lämnas till jordbruksföretag, renskötselföretag och till den som helt eller delvis försörjer sig på att fiska till husbehov eller för försäljning enligt förordningen (1994:246) om ersättning för vissa merkostnader och förluster med anledning av Tjernobylolyckan.
• Kostnader för medlare i tvister mellan samebyar och jordbrukare när det gäller skadeersättning vid renbetning på åkermark.
• Övriga åtgärder för utveckling av rennäringen utgörs av medelstilldelning i mån av medel till projekt som samfinansieras med EU:s Strukturfonder, Mål 1 och Interreg, samt medel till helt nationellt finansierade projektverksamheter.
• Katastrofskadeskydd kan utgå till viss del av foderkostnaderna enligt 35 a § rennäringsförordningen (1993:384).
Storleken på anslaget 45:1 är i mycket hög grad beroende på hur mycket renar som årligen slaktas. När fler antal djur slaktas, blir det per automatik också mer pengar som betalas ut till rennäringens prisstöd som är kilorelaterat. De senaste åren, har grovt räknat, cirka 50 000 djur slaktats årligen och den årliga medelsförbrukningen till samtliga ändamål under anslaget 45:1 legat runt nivån 45-50 miljoner kronor.

Detta är bara delar av alla kostnader skattebetalarna har för rennäringen.
Sammantaget så uppskattar jag att rennäringen och sametinget kostar mer än en miljard årligen (det delas ut massor med målmedel från EU också)

De som huvudsakligen bekostar rennäring och samer är Jordbruksverket, kulturdepartementet och skolverket. EU-medel, bygdemedel mm.

Sammantaget så finns det knappast ett enda rennäringsföretag som skulle gå att driva utan bidrag"

Nu börjar jag också fundera på hur mycket vi betalar i skatt för varje ren i Sverige?

Hehe
foppa61 en kommentar

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem