Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

CDn är död Skivbolagen likaså

CDn är död Skivbolagen likaså

Min bestämda uppfattning är att skivor idag är en fäskvara med ett bäst före datum. I takt med att utbudet blivit större och konkurransen hårdnat måste skivbolagen profilera sig på helt andra sätt, vilket de inte insett. En skiva ger inte konsumenten det värde den en gång i tiden gjorde.
I konkurrans med andra media måste skivbolagen skapa ett mervärde för konsumenten.
Bolagen måste förstå att en konsument idag undermedvetet ställer sig frågan "Whats in it for me?" då hon valt att entra en skivbutik. Lika enkelt, om inte enklare, är det faktiskt att ladda ner hela skivan på Audiogalaxy (eller motsvarande) och då samtidigt ladda ner ett par sköna remixer.
En skiva idag , är ett uttjänat sin roll som distributionsmedel för musik. Den är dyr och tråkig helt enkelt.
För slutföra detta inlägg som jag skulle kunna skriva spaltmeter om skulle jag vilja avsluta med att säga: Bästa skivbolagsdirektörer, sluta klaga och börja gnugga geniknölarna istället. Det är dags att börja med lite sann affärsutveckling, och paketera om era produkter. Skyll inte på Internet. Det är marknaden som styr.

Tack för ordet

fArGo
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Jo det är sant. Det senaste jag hörde var att vissa skivor innehåller en CD-key som låser upp extra matrial på nätet. Detta kanske kunde hjälpa lite. Fasst jag tror fortfarande att om man verlkigen gillar musiken så köper man skivan. Det är liksom något man kan ta i. Ibland så tycker man dock att det inte är värt pengarna för skivan.. då tankar man hem det med Kazaa. Fasst jag tror det kommer att fortsätta att pågå ett "krig" mellan skivbolagen(som har sin anledning att vara sura för de förlorar faktiskt mycket pengar) och Artisterna MOT folket och de som underhåller och skapar musikdelningsprogrammen.
..åsså kan väl de börja fatta att ingen vill köpa en 189-kronorsskiva som har två bra spår och resten utfyllnadsskit.
Ett bra steg på vägen är det förvisso att singlar blev billigare för några år sen.
Vad köper du för musik som bara har två bra spår?? Måste vara något jävla Italienskt dansbands musik eller nåt.
Annons
Kan det vara så att tillgång till gratis musik föder ett musikintresse?
I sånt fall kan branshen käna på att tillhandaha gratis mp3. Som någon sa: "om man verlkigen gillar musiken så köper man skivan"

Det ligger nog någonting i det. Sen är all musik inte få lättfunnen heller. Om man vill ha okomersiell musik är det faktiskt apsvårt.
Ser ut som jag vann den här debatten! :o)
Jadu Victor, om man bara köper Absolute skit så är det inte svårt att bli nöjd kanske. Det är enligt min mening ytterst sällsynt med skivor som har övervägande bra spår.
Jag noterade i veckan att jag hellre ser en film från datorn än går och öppnar DvD'n som jag faktiskt äger och lägger ner en skiva i en spelare och trycker på 100 knappar och ser 100 irriterande varningstexter och små filmer som berättar att kopiering är olagligt.
(Bara för att 10 minuter innan slutet bli varse att det är en repa på skivan och jag missar slutet).
Johan skrev: "Sen är all musik inte få lättfunnen heller. Om man vill ha okomersiell musik är det faktiskt apsvårt."

-Det håller jag absolut med om. Jag köper nästan uteslutande musik med grupper som ligger på indiebolag. Gratis mp3 spår som någon lagt ut på nätet är då oftast enda chansen att få en provlyssning innan man köper skivan (vilket jag alltid gör om det faller mig i smaken). Musiken är ofta producerad av gruppen själv, likaså artwork m.m. brukar vara gjort av någon gruppmedlem. Dessutom har dessa grupper ofta en mycket begränsad budget för marknadsföring och turnéer, och också begränsat med studiotid eftersom detta kostar en hel del. Om jag då gillar gruppen känns det därför helt rätt att köpa skivan för att stötta ett mycket hårt arbetande band som inte har en pengamaskin i ryggen.
Det är inte musikindustrins fel att det är som det är. Dom gör bara sitt jobb, dvs dra in så mycket pengar som möjligt åt ägarna.
Felet ligger hos myndigheterna världen runt, som står fast vid att uråldrade lagar som upphovsrätten ska finnas kvar. Det är konstigt att det ska finnas juridiska privilegier för somliga att kunna tjäna enorma summor pengar utan att ens behöva jobba, på allmänhetens bekostnad dessutom.
Nog tror jag att upphovsrättens varande eller icke varande ligger i musikindustrins intresse. Utan upphovsrätt inga intäkter till skivbolagen, eller?
Kalla mig gärna gammalmodig, men jag förstår faktiskt inte resonemanget om att musik och film ska vara fritt för vem som helst att sprida och kopiera. Varför ska man som ägare till upphovsrättsskyddat material inte kunna tjäna pengar på det, precis som den som äger ett patent på vilken annan produkt som helst?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem