Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Folkpartiet

Folkpartiet

Nu har folkpartiet tröttnat på bidragsfuskarna och vill tillsätta en Fuskminister. Fuskministrar har vi väl redan haft gott om? De brukar vara jätteduktiga på detta med bidragsfusk.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag håller med dig, Batting!
Det är ju dom som fuska mest & bäst!
Ja och sedan så skall barn under 15 tydligen dömmas i domstol. De vill att ungar tidigt skall få veta vad som gäller. Ja jag tror att de har helt rätt. Ungarna kommer tidigt att lära sig hur misslyckade de är.
Nja, fast där tycker jag nog att dom har rätt, Batting. Är man 13 år och är mogen för att misshandla, råna och sno bilar... så klarar man nog också av en domstol... och ett straff.
Annons
Jag försöker tänka mig tillbaka till hur vuxen och mogen jag kände mig vid 13. Jag hade just börjat 7:an och kände mig nog inte speciellt mogen. Jag undrar hur jag hade reagerat på att hamna i den domstol. Tja, det kanske hade gått bra... men jag vet inte.
Hm... jag läste igenom deras förslag och blev lite fundersam. Varför ska de ställas inför rätta om inget straff ska utdelas? Varför har de inte en nedre åldersgräns? Njaä, nu blir jag lite misstänksam.
Zacko:

Du kan ju omöjligen läst igenom förslaget och ställa de där frågorna. Det är ju glasklart.
Tack, för att du är så uppmärksam, LL.
Jag läste artikeln i Aftonbladet. Det är nog där de flesta har läst... alltså i media!
Batting: Jag tror att det värsta är om man som fjortis gör en massa bus och ingen reagerar. Om ingen hemma bryr sig och inte heller samhället reagerar.

Jag har inte heller hunnit läsa igenom förslaget, men jag tror att en anledning är att man innan någon ställs inför domstol gör en förundersökning, som ju dokumenteras och senare kan tas fram vid upprepad brottslighet. Om inte frågan kommer till domstol görs inte heller någon utredning och då saknas också dokumentationen.

Vår Forumjurist, LL, kanske kan reda ut saken?

I stort sett tycker jag att Folkpartiets förslag är bra. Men för tydlighets skull kanske man ska kalla ministern anti-fuskministern så inte folk tror att det handlar om det gamla vanliga, Toblerone och så.
Håller med dig, Ramon. Någon måste reagera! Det lilla man fick ut av artikeln i AB, så skulle det inte delas ut något straff. Det kan vara som du säger... för dokumentation.

Ja, LL har säkert en förklaring på våra misstydningar.
Själv höll jag i tonåren på med lite källarinbrott. Inte p.g.a. att jag var speciellt kriminellt lagd, utan för att jag var just 15-16 år sisådär, och så var det spännande med källare och sådant. Till slut sprang vi på något som verkligen var värt något och då blev det lite väl spännande så då lade vi av. Men jag har många gånger undrat hur det gått om man hamnat i en rättegång o.s.v. Nu gick det bra för oss allihop.

Jag tror att lite bus hör uppväxten till, och är nog rädd för att stämpla någon som kriminell. Sedan så finns det ju givetvis värre brott, men där borde det väl hamna på ett annat bord. Psykvård eller så.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem