Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Folkpartiet

Folkpartiet

Nu har folkpartiet tröttnat på bidragsfuskarna och vill tillsätta en Fuskminister. Fuskministrar har vi väl redan haft gott om? De brukar vara jätteduktiga på detta med bidragsfusk.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Batting tycker du misshandel, mord, personrån, stöld mm är lite bus då vet jag inte vilken verklighet du lever i men det kan inte vara den som resten av sverige lever i.

De ska straffas och kan inte barnen straffas så ska föräldrarna straffas. För problemet är ofta i grund och botten dåliga föräldrar som har mentaliteten " mina barn är så snälla de skulle aldrig göra något sånt här". Statuera exempel är vad som gäller.
En 13-åring som begår mord bör hamna i sjukvårdens rullor. Domstolen borde man kunna hoppa över. Och jag skulle väl tro att så sker redan idag?
Jo men sen så låtsas barn precis som vuxna att de är friska så får de gå fria igen fast inget förändrats, Efter avklarad psykvård så ska de sitta i fängelse/ungdomsfängelse resten av tiden tills de fått ett straff.
Annons
Batting: Jag håller med dig på sätt och vis. Vem har inte någon gång gjort sig skyldig till något lätt olagligt i den åldern. Och det som kan betraktas som bus under en övergångstid kanske borde passera obemärkt. Dom flesta förstår nog vad som är fel och korrigerar sig själva. Men det finns en gräns när buset blir allvarligare brott tyvärr och blir värre. Och då måste det finnas någon som reagerar.
Jag undrar om inte folk reagerar redan idag. Felet är väl att det är långa köer för ungdomsvård m.m. så allt hinner gå över styr. Skulle det bli bättre om det blev rättegångar och sådant? Skulle man spärra in 13-åringar i häkte i väntan på rättegång, eller hur har man tänkt? Jag undrar om man har tänkt...
Min tolkning är att man vill kunna utreda brott begångna av barn på ett korrekt vis. Ge polisen och rättssamhället kraftigare verktyg vid brottsutredningar utan att för den skull döma barn till straff.

Jag har ingen erfarenhet av socialtjänsten och vet inte hur de arbetar, men möjligen är det så att man från rättspolitisk nivå har känt sig otillfredsställda med de resultat som socialtjänsten levererar vid utredningar och uppföljningar av kriminellt belastade barn.
Någon här på IS kanske har bättre insyn i hur socialtjänsten utreder barns brottslighet i de förekommande fallen?

Läs gärna motionen här:

http://www.folkpartiet.se/upload/19494/
fp107%20Liberala%20%c3%a5t
g%c3%a4rder
%20mot%20unga%20lag%c3%b6vertr%c3%a4dare.pdf
Det som händer när socialtjänsten får in en anmälan är att de kontaktar än så får man gå dit och prata någon gång i veckan/månad, för mig kändes det väldigt bra att få någon att gå och prata med, socialassistenten jag träffade var inte som andra maktkåta yrken som jag tyckte då, för mig så hjälpte det mig. Även om jag sedan fick en dom på mig, för att jag inte kunde släppa det som jag höll på med. Innan jag blev inlåst på en SIS(statens slutna hem) avdelning så hade jag bott på öppna HVB-hem (behandlingshem) ungefär två år. Grejen till att de så ogärna vill placera på SIShem(§12=ungdomsvårdsskola) är att kostnaderna är så höga. Den specialavdelningen jag var på kostade 4100 kronor för kommunen och 1000 kronor för staten per vårddygn.

Men socialtjänsten gör ett grymt bra arbete! Iaf de socialassistenter jag träffat. Även om jag inte alltid tyckt det, ibörjan så blev man mer förbannad för att det la sig i.

Än idag så kan min handläggare ringa och höra hur det går och så. Som det är nu så träffar jag henne en gång i månaden ungefär, och pratar om hur det går för mig och så.

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp om hur socialtjänsten fungerar men.

Det där lät ju inte så dumt. Man kan ju verkligen undra om det skulle bli billigare om man slängde en rättegång ovanpå det där? Hur var det med snabbheten i deras handlande? Hann du med mycket ofog innan någon reagerade?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem