Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Återupprätta feminismen?

Återupprätta feminismen?

Maria Carlshamre som ålagts att vara tyst av folkpartiets ledning har lyckligtvis inte hörsammat beslutet utan i dagens Expressen publicerat en utomordentligt tydlig beskrivning av en anka. Nu menar jag inte en anka i ornitologisk bemärkelse utan i fenomenologisk. Ankan är något som kallas ’könsmaktsordningen’. Rubriken på artikeln är: 'Dags att återupprätta feminismen'.

Maria Carlshamre har uppenbarligen blivit utsatt för våld av sin före detta make. Det är naturligtvis fruktansvärt och det är lätt att förstå att Maria Carlhamre starkt engagerar sig mot våld.

Resonemanget i MC:s artikel går dock snett redan från början då hon – liksom ROKS-debattörer tidigare – använder uttrycket ’Mäns våld mot kvinnor’. Hon säger sig inte förstå att ’annars riktigt kloka män..låter logiken blåsa ut genom fönstret’… Vems logik blåser egentligen ut och genom vilket fönster? Det är lika korkat att använda uttrycket ’mäns våld mot kvinnor’ som ’romers vana att stjäla’. Det finns tyvärr en del män – alltför många – som misshandlar kvinnor, och det finns säkerligen romer (liksom andra etniska grupper) som stjäl. Men det är absolut otillständigt att generalisera. Nu är inte generaliseringen ett släpp med tungan – den är avsiktlig. Man menar verkligen att alla män är potentiella våldsverkare. Och det är det som är så lysande med MC:s artikel i dag. Hon visar det så tydligt.

Hon säger så här: ’Könsmaktsordningen’ innebär att män systematiskt värderas högre än kvinnor. Makt handlar om att bestämma. Det mest extrema uttrycket för makt är våld. Får man inte bestämma på det sätt man anser sig ha rätt till är våldet den sista utvägen.

Det vill säga: när män inte får bestämma för att kvinnor blir starkare så övergår de till att utöva våld. Lösningen på att vissa män begår övergrepp mot kvinnor är alltså inte att vidta åtgärder mot de individer som redan är våldsamma utan mot alla framtida våldsverkande män, vars makt måste reduceras.

Detta är ovetenskapligt trams. Det är därför det upprepas gång på gång på gång utan bevisföring. Det blir inte sannare för det.

Det är sannolikt att våldsamma män slår kvinnor för att utöva kontroll över dem. Det är också troligt att fäder i vissa kulturer slår sina döttrar för att kontrollera dem. Men det är inte generaliserbart till att säga att icke våldsamma män skulle bli våldsamma för att kvinnor blir självständiga.

Begreppet ’könsmaktsordning’ definieras av MC till att män systematiskt värderas högre än kvinnor? Av vilka? Vi har kvinnliga partiledare, TV-programchefer, företagschefer. Ni som håller med MC: Fram med bevisen, specificera!
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Just nu läser jag en bok som heter "Kathy Knight". Alla som tror att det är könet som avgör om man blir våldsam och galen och mördar på ett bestialiskt sätt borde läsa den boken!

Om det inte vore för att det faktiskt handlar om en kvinna kunde det varit vilken hustrutyrann som helst.

Jag är skittrött på allt tjafs om manligt och kvinnligt-det mesta är bara mänskligt och har med individen att göra och inte vilket kön man har.

Det blir ju en aning konstigt när kvinnor i länder där man vet att männen har all makt ändå utsätts för våld-det borde ju inte behövas om makt var kopplat till våld.

Innan kvinnorna här i landet fick rösträtt och rätt till sin egen kropp var väl inte våldet nere på 0?
Nane: Du gör många kloka inlägg. Jag ska försöka få tag i boken. Vad heter författaren?
Det här är ju min specialitét, men jag böjer mig för Nane hon har så rätt. Allt övrigt snömos om könsmaktsordning och liknande går lätt att hitta hos ROKS ledning, f.d. jordbruksministern Margareta Winberg och i "forskningsrapporter" från professor Eva Lundgren. Att jag ifrågasätter rapporterna beror på att Uppsla Universitet håller på att granska hennes genusforskning. Vi får vänta och se vad granskarna kommer fram till, men hur som helst är hennes forskning ifrågasatt inte bara av mig.
Jag tror inte att kvinnor blir slagna enbart därför att det är en fråga om makt och kontroll. Det finns nog åtskilliga parametrar som kan vägas in i dessa våldshandlingar. Tyvärr har det under en längre tid varit huggit i sten att kvinnor är änglar och männen djävlar. Tack vare Rubars modiga repotage om ROKS så börjar äntligen feministdebatten komma på rätt köl. Det är konstigt att en kvinna fick rätsida på det hela! Jag undrar, vad gjorde de manliga journalisterna kröp undan som strykrädda pojkar eller ville de bara vara i takt med trenden?
Annons
Nu måste jag få visa mig på styva linan här och komma med ett tillrättaläggande. Det är felaktigt att kalla zigenare för Romer. En Rom är en zigensk man så när man pratar om Romer så menar man egentligen bara halva gruppen. Jag har länge väntat på att någon Rom skall protestera och säga som det är, men de tycker tydligen att kvinnorna inte är värda att nämnas. Och kvinnorna själva har väl ingen talan. Det rätta när man talar om hela gruppen zigenare är att kalla dem just zigenare.
Batting då: Nu är du ju inne på din andra tråd, där vi var så överens om att man ska kalla folk det dom vill bli kallade. Och dom vill inte bi kallade zigenare, utan romer. Måhända utgår ordet romer från manliga individer, men ordet människa då? Från man? varför heter det inte kvinniska?

Putte: ja du, här hänger vi ihop som ler och långhalm....
Vilka dom, Romerna?
Just det. Romerna vill bli kallade romer. Inte zigenare.
Karlarna alltså?
Batting det är ju deras organisationer som för fram den ståndpunkten. Jag vet för lite om romerna för att kunna säga om deras organisationer bara återger männens åsikter. Du kanske har rätt? Eller kanske någon annan vet? Någon rom eller rominna på tråden?
Ramon: författaren heter Sandra Lee. Hela historien utspelar sig i Australien...jag vill helst inte gå in på några detaljer här-men Hannibal Lecter ligger i lä.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem