Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Återupprätta feminismen?

Återupprätta feminismen?

Maria Carlshamre som ålagts att vara tyst av folkpartiets ledning har lyckligtvis inte hörsammat beslutet utan i dagens Expressen publicerat en utomordentligt tydlig beskrivning av en anka. Nu menar jag inte en anka i ornitologisk bemärkelse utan i fenomenologisk. Ankan är något som kallas ’könsmaktsordningen’. Rubriken på artikeln är: 'Dags att återupprätta feminismen'.

Maria Carlshamre har uppenbarligen blivit utsatt fö...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Tack Nane, jag ska skaffa boken.
Zigenare eller romer, vilket är den officiella benämningen, har alltid levt som nomader
och bemötts med fördomar och förföljelser under deras långa historia. Som är fulld av intressant läsning

Rom=man eller människa på romanispråket romanés eller romani chib är eii samlingsnamn för alla dialekter som talas av romer och folk som reser omkring.= chib=tunga

Ordet rom är ett gammalt ord och har sitt ursprung i sanskrits ord dôm=människa.

Romer har kallats för cigano, gitanos, zigenare, zypsies, rom, roma, romani, sinti, tsigani, etc. när de kom till Europa.
I dag fionns det i Europa mellan 11 och 13 miljoner romer som i stor del lever under nmycket svåra förhållanden. Ofta i utkanten av samhället med knappa eller inga resurser till sitt förfogande

Ordet zigenare kan komma ur det grekiska ordet "atsinganos" som betyder "de oberörbara" eller
"de som inte vill ha kontakt med någon". ofta troddeRomerna att de skulle bli rituellt orena om det blev berörda av en icke-rom och därför väljer att hålla sig innom egna grupper



Kan oxå säga att romer är som vilken människa som helst....Kasta fördommarna.....

Batting du vet inte vad du skriver om........en kvinna (rom ) ofta studerar hon.. tar hand om sina barn.. sköter hemmet..tar hand om slakten...mannen studerar eller arbetar.. sköter affärerna...slaktar....går och handlar med sin familj.fixar bilen fixar ungarnas grejor...Kvinnorna är inte satta på undantag.....kvinnorna talar ofta och gärna....GLÖM inte bort deras kultur............

En det av sitter fortfarande kvar i sandlådan när det gäller att debatera ....kliv ur, borsta av er och för en vettig debatt
Annons
Dansaren: Intressant. Vet du någon riktigt bra bok om romernas historia?

Har jag förstått det rätt tror du att romerna/zigenarna/gypsies etc föredrar att kallas 'romer'? hur kommenterar du inlägget av Batting (tror jag det var) att beteckningen 'romer' utesluter kvinnor och därför inte är heltäckande? Eftersom du säger att ordet betyder man eller människa så innebär det att maskulinformen av ordet också innefattar kvinnor på samma sätt?
Oj, vi råkade skicka i samma sekund tror jag, en del av mina frågor kanske redan besvarades, men komplettera gärna!
Här kommer ett förslag på bok Caldaras känner nog de flesta av er till. Han skildrar livet som verkligheten är också romernas svenska historia, med t ex svårigheterna under andra världskriget, då romerna inte tilldelades några matkuponger och levde med skräcken att deporteras till Hitlers förintelseläger.

2002, 323 sid
Förlåt mitt slarv
boken heter I BETRAKTARENAS ÖGON
Tack! Ännu en intressant bok!
Ska först avsluta 'Hitchhiker's guide to the galaxy'.
dansaren:

Hur kommer det sig att "romerna" har ryckte om sig att stjäla allt som inte sitter fast? Ett ryckte som så vitt jag förstår har gjort att de ofta känner sig obehagligt iakttagna när de besöker butiker. I alla fall om de är iklädda sina traditionella kläder, annars är det ju ingen som ser att de är just romer.
Los Lovos...Du måste sätta in dina tankar i rätt perspektiv...Invandrande Romer själ inte Typ flyktingar....................

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem