Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Barn och våldsamma datorspel

Barn och våldsamma datorspel

Hej på Er, alla Ni med erfarenhet av barn.

Jag har en liten undran...vad för datorspel tycker Ni
att barn kan få spela och var drar man gränsen vad som är
opassande egentligen ?

Hemma råder det nästan ett krigstillstånd mellan frugan och
mej över denna fråga. Hon bannar allt som inte är pedagogiskt
och har ett syfte att lära barnen något.
T.o.m spel som Rayman, The Simpsons och Ratchet & Clank k...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Andreas:

Så du är nöjd med hur dagens skola fungerar? Det var verkligen anmärkningsvärt. Arbetar du inom skolan?

Personligen tvivlar jag på att det är särskilt nyttigt att låta barn spela en massa dataspel och titta på en massa tv och film. När jag var liten så hade vi visserligen en dator, men ingen tv. Dessutom var spelen på den datorn, en XT, inte så fantastiska. Istället spelade vi brädspel och rollspel, brännboll och fotboll. Redan i unga år satte vi oss in i hur man bildar föreningar och får kontakt med andra föreningar inom samma område. Vi var med och arrangerade konvent för både det ena och det andra. Vist spelades det dataspel också, men det var så att säga ändå alltid i andra hand, det fanns alltid massor med aktiviteter som gick före.
Eftersom jag inte spelar datorspel utan enbart TV-spel så undrar jag om det inte finns PEGI-märkning på dem? På TV-spel finns alltid en rekommenderad åldersgräns och det är väl ingen som kan missuppfatta den...står det 15 finns det en orsak...i så fall är det väl ganska så klart?

Det är ju inte lätt om man har olika åsikter om spel-men åldersgränser bör det ju finnas även på PC-spel.
Själv tror jag helle inte på att barn påverkas direkt negativt av att spela datorspel typ Battlefield 1942, ibland upplever jag det faktiskt som tvärtom. Vi provade ett nytt spel för ett tag sedan, Brothers in Arms, (verklighetsbaserat) som också är en 2:a världskrigsshooter men med ett inslag av att man kan pausa upp spelet för att se slagfältet och därigenom utarbeta sin taktik.

Pojken, som jag ibland sett som lite rastlös, fick en sats med små plastsoldater och nu kan han sitta ner med mig eller grannpojken, sätta upp sina små soldater, värn, skogsdungar, PV kanoner och stridsvagner och verkligen koncentrera sig på att försöka utarbeta sin egen taktik.
Ja, t.o.m frugan tyckte de här små plastsoldaterna var bra för honom.
Vad jag däremot kan se som en fara med datorspel är om man låter det gå överstyr och barnen bara sitter vid datorn hela sin fritid.
Därför har vi också en tidsbegränsning på hur mycket han får sitta och spela till ett par timmar under helgerna.

I mitt yrke träffar jag en hel del patienter per år, och även därigenom stött på barn som mer eller mindre varit fixerade vid datorspel. Ärligt talat, så fick jag intrycket av dessa barn inte var riktigt normala. Beteende, språk...mycket tydde på en beteendestörning som jag inte kunde länka till just datorspel utan mer troligt en medfödd defekt.
Som motvikt kan jag säga att den här fixeringen vid datorspel har jag aldrig någonsin sett hos barn som jag upplevt som normalt friska psykiskt, även om de så varit helt obgränsade i vad de har fått spela hemma.

Visst är det lätt att skylla allt elände på datorspel, men det är en alltför lätt undanflykt. Det lär finnas en Dansk undersökning som visat på att om ett barn ser en nyhetsutsändning så påverkar det mer än att sitta och spela ett våldsamt spel.
Åldersgränser på spel då ?... Ja, jag tar dem med en nypa salt för jag ser dem som ibland lite godtyckligt satta.
Ratchet & Clank är inte ett dugg fredligare än ex. Call of Duty, men gubbarna är gulligare.
Vidare så är ju Åldersgränderna inga "gränser" i egentlig mening, utan mer rekommendationer.
Annons
Bra Stefan. Jag är helt inne på din linje faktiskt.
Göcke...
Du hade nog också legat risigt till hos min fru..

RIKTIGA Karlar, vet Du... dom håller inte på med radiostyrda helikoptrar inte....Nä, Dom ska spika takstolar och rulla gjutning, dansa tango och dra ut stolen till sin älskade, Vara hemma det mesta av dagen med barnen och samtidigt tjäna storkovan på jobbet, vara stark som en björn och känslig som en fjäril, händig i köket och byta däck på bilen....listan fortsätter

Vi har det inte lätt ibland...ha, ha
Stefan:
exemplet jag tog upp var mest för att visa att man kan
dela intresset med hela familjen. så inte det blir den lille som tar över burken.
Alltså att använda fantasin tillsammans

Jag drar sen inga gränser vad killar eller tjejer skall eller kan göra, det får var och en känna efter.
Los Lovos:
Jag skriver väl ingenstans att jag är helnöjd med hur skolan fungerar idag. Det jag pekar på är bara en sak som jag tycker är viktig och det är just det att det är viktigare att barn läser än att de inte gör det. Om de läser något de är intresserade av så ökar chansen att de tycker det är kul att läsa. Sen är det klart att de inte skall läsa sånt hela tiden men det skriver jag ju också...
Andreas:

Ah, då är det på den punkten våra åsikter skiljer sig. Jag anser att det viktiga är ATT barn läser och lär sig saker. Om de tycker att det inte är roligt struntar jag blankt i. Det får vara slutdaltat med ungarna, de ska sitta ner, vara tysta och plugga. Det är för lite Strindberg i dagens svenskundervisning. Barn ska lära sig respekt för varandra, sina lärare, sina föräldrar och för folk i allmänhet, ett endaste "hora" ska leda till mycket allvarliga konsekvenser.
Los Lovos (eller skall jag kalla dig Caligula:) ?):

Vi kanske borde starta en ny tråd om detta, det var ju kanske inte denna diskussion Stefan frågade efter.

Jag håller med dig till stor del. Givetvis skall det inte daltas med ungarna, men jag tänkte i detta fall mest på de yngre barnen som inte är så goda läsare. Där syftet är att de skall lära sig läsa. Då kanske du också är beredd att hålla med mig i att det viktiga är ATT de läser och inte just "mor ror" och "far är rar"
I läroplanen för grundskolan Lpo94 står det i kapitel 2.2 bland annat att "skolan skall sträva efter att varje elev utvecklar nyfikenhet och lust att lära". Detta anser jag är förenligt med mina tankar.

Givetvis skall barn lära sig saker. Läs kursplanerna så framgår det vad barnen skall kunna.

Angående respekt och att kalla folk för "hora" visst är det allvarligt och självklart skall inte detta accepteras...
Men men... Detta får kanske diskuteras vidare i en ny tråd...
Göcke, Vad jag egentligen menade var att inget annat än rena undervisningsprogram i matematik eller rättstavning faller i god jord här hemma. (Typ Kalle Kunskap) Mamma Mu & Kråkan samt Sune kan tolereras men annars är det enligt frugan bara fördärv för pojken.
Nu spelar Killen dom här spelen också, och det är bra tycker jag.
Själv tycker jag att det nog skulle vara häftigt att skaffa en helikopter som Du nämnde, men jag vet vilka reaktioner det skulle bli här hemma.
T.o.m när jag betalar räkningar över internet "leker" jag...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem