Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Är plasma tv något att ha?

Är plasma tv något att ha?

Hej,

Funderar på att köpa mig en plasma tv, typ 42 tum, i prisklassen
runt 18 kkr.

Skall man vänta till jul - priserna går väl ner?

Och...är det egentligen något att ha?

Frågvis
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej,
Att köpa en plasma för runt 18 kan vara en bra idée men troligen inte... Runt 25 får du en ok till bra 42 tummare...

Ett råd skulle vara att köpa en lcd 32" som klara hd och har sjyst ljus. Köpte nydligen en 32" lcd... Minst lika bra bild som min 32" 100 hz med platt bildrör.

Kör man lcd tv i hd läge, d v s signal från datorn blir bilden tokbra...

/Johan
Hej på dig.

att tänka på vid köp av Plasma.

Kvaliteten på bilden avgörs i första hand av kvaliteten på signalen, men om vi utgår från digitala signaler, så är det detta som gäller...

Bästa bild får du med HDMI, DVI eller Komponent video koppling mellan plasma och bildkälla.

Det finns idag ett väldigt begränsat utbud av digitalTV mottagare med dessa utgångsalternativ, utan idag är det SCART och S-VHS som gäller. Men det kommer, jag lovar......

Bilden med dessa kopplingar är i stort sett oslagbar, och kör du också med Progressive scan så är det näst intill perfekt bild.

Men så länge som TV boxarna och satellit mottagarna inte har dessa utgångar så får man nöja sig med något sämre bild på en plasma än vad man får med vanlig TV bild. ( bildrör )

Att köra analoga signaler på en Plasma är inte lämpligt......

Lycka till i ditt köp, och tänk på att man faktiskt får vad man betalar för...... Lägg hellre 23, då får du en HDTV klar plasma med helt ok prestanda.

// M
Själv valde jag en LCD och det har jag inte ångrat. Plasman har en eftersläpning och det finns även risk för fastbränning av loggor om du kopplar in din PC.

Som du säger så går priserna ner-men det kommer också nya apparater som är bättre än de som redan är ute.

Det jag märkt med LCD är att bilden blir väldigt mörk när det är ljust i rummet men det justerar sig efterhand-annars är jag jättenöjd!
Annons
Läste nånstans att LCD skulle vara ljusstarkare än Plasma i dagsljus men att Plasman har bättre färgåtergivning.
Och LCD har bättre betraktningsvinkel än Plasma.
De har lika lång brintid idag innan kvaliten halveras ca 60000 timmar.
Men det mesta som avgör köpet är nog hur stor tv man ska ha.
Är den man ska ha över 42" så är nog en plasma att rekommendera i dagsläget annars LCD.
en fundering, är det ingen som tar med rummets storlek också.
eller sitter alla och vrider huvudet som på en tennismatch.
Hur menar du göcke?
Att tv:n är så stor så man inte kan se hela bilden?
ja om skärmen är stor och avtåndet för litet så kommer ögonen eller hela huvudet att pendla för att få med sig hela ytan.
kan bli tröttande och sabbar lite av känslan av att titta på en stor bild. det finns ett trivselavstånd som man inte får glömma.

man kan säga att man köpte den största och fick skärmen i knät.
det här problemet varseblev man redan vid 32" crt-tv

ett intresant fenomen som jag råkade ut för var hos en fotograf
med en plasma över 42" där han visade kundens bilder.
avståndet var för nära så kunderna såg bara en del av bilden.
när de kom hem så såg bilderna inte alls ut som de kom ihåg dem.
och det blev en dispyt direkt om vad som var felet.
tills vi kom på avståndet och fick slå ut en vägg för att kunna reglera det

lite OT, men ville bara nämna det
Som Rob säger är det riktigt med storleken-för en gångs skull-ska man ha mindre än 42 är LCD bättre.Jag har sett stora skillnader även på Plasma i färgerna.

Göcke har också rätt-en 42:a passar inte i ett vanligt vardagsrum-då är 32 mer lagom anser jag.
Jag sitter 4-5 m. från min Tv-då kan man inte ha en 42:a!
Rob:

Lustigt, jag upplever att de bra plasmorna både har bättre ljusstyrka och betrakningsvinkel än LCD skärmarna.

Hursomhelst är väll 42" att rekommendera? Om man inte har ett väldigt litet rum där den skall sitta är 42" en underbar storlek för film och fotboll!
ehmUrf... då är jag den enda här som inte skulle rekom. en plasma el, LSD skärm...

jo, dom är bra, kvaliteten är bra... men skulle den gå sönder innan garantin tar slut o du lämnar in den på lagning..ä r det inte säkert att du får tillbaka den.

just för att vissa av dessa skärmar har komponenter som inte finns i Sverige. ofta är det dessutom väldigt dyrt att beställa dessa komponeneter, som du enligt din garanti har rätt till.
affären kan säga,
tv går inte att laga, den kasseras!

möjligen kan du få en ny tv, men med lägre garanti...
även den kan gå sönder... o i slutändan har du förlorat pengar!

detta har hänt i min familj. även mig.
jag skulle inte köpa plasma eller någon slags platt skärm.
det görs nya hela tiden med nya komponeneter som är asdyra!

om du ska köpa en platt-skärm av något slag, fråga om den kan lagas i sverige inom rimlig tid om den skulle gå sönder, om alla komponeneter är *kända* i verkstaden.
alltid bra o ringa o fråga EN gång extra, än att bli lurad av försäljare...


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem