Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Är plasma tv något att ha?

Är plasma tv något att ha?

Hej,

Funderar på att köpa mig en plasma tv, typ 42 tum, i prisklassen
runt 18 kkr.

Skall man vänta till jul - priserna går väl ner?

Och...är det egentligen något att ha?

Frågvis
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

m0zQit0z går den sönder under garantin så är det väl skitsamma om delarna är dyra, Du betlara ju inte det är garantin som gäller.

Kan de inte laga den innom rimlig tid, typ 1 mån, så får du pengarna tillbaka då med avdrag för vad antingen tv:n skulle vara värld vid inlämningsdatumet eller så får man räkna på hur länge man haft den.

Och får du en ny tv är ju det skitbra, du har ju alltid garanti kanske inte från försäljningstället men från tillverkaren. Den kan inte försäljningstället minska på.

och i slutändan om du är rädd för att förlora pengar på att köpa en tv köp ingen du går ju inte med vinst för att du köper en tv.
Och vad hindrar en CRT från att gå sönder?
Till alla:

Här kommer ett gammalt beprövat sätt att hitta rätt avstånd till TV:n.

Sträck ut er högra arm (rak) mot TV:n. Knyt näven, slut det vänstra ögat. Den knutna näven ska nu täcka precis rutan… då sitter ni på rätt avstånd. För Widescreen-TV ska näven precis få plats i bildens översta, samt understa kant.

Detta är givetvis inget millimeteravstånd, men ett gott utgångsläge!
Gå in på www.megastyle.se så kan du kanske hitta något som är billigt och bra.
OBS! jag jobbar inte där och det här är ingen reklam!
Annons
Hej!

Jag skulle nog välja en hederlig gammal tv och vänta i några år tills barnsjukdomarna försvunnit och dom börjat kosta runt en 8-10.000 kr..

Då är det fler som gått på minorna och detta kan man dra väldigt bra nytta av..hehe..

Så gjorde jag i och med databoomen och sen när krachen kom och priserna bara rasade då köpte jag..+ att jag fått bort all tjafs med win 95 som va då och en del i win 98 också..

Ytterligare en bra sak var att märkesdatorer inte blev det självklara som var under mitten av 90-talet..

Jag föreslår VÄNTA!
Bubben men LCD kostar ju runt 10k nu ju..
plasma tv har jag själv en 32 tum
det är inte sillnad en LCD men bättre upplössning.
Jag kör min bärbara datorn på den skit bra bild beror om du har råd med det!
Bubben:

För det första har platta skärmar funnits ganska länge nu, barnsjukdomarna försvann typ -99.
För det andra kan man vänta hur länge som helst, väntar man 10 år så är säkert plasmaskärmar ÄNNU billigare .. Men vad spelar det för roll? Man köper det man vill ha när man vill ha det, med den hänsyn till sin ekonomi som man måste ta.
Många åsikter och gissningar känns det som.....

FAKTA ÄR ÄNDÅ FAKTA.

Plasma TV ger en klart bättre betraktningsvinkel, eftersom plasmans celler är så grunda och ligger så nära ytskiktet.

Eftersläpningar existerar i någon grad hos båda teknikerna, men det är främst LCD som har haft problem eftersom LCD bygger på en teknik som "tänder/släcker" ljuset hela tiden, och det har varit svårt att få det att göra detta tillräckligt snabbt. Plasma har ett konstant ljus, och ändrar bara genomsläppet av ljus, samt kulören på det ljus som släpps igenom.

Plasma har en mycket bättre färgåtergivning än LCD, och är på det viset bättre.

LCD har en mycket renare "svärta" eftersom varje pixel helt kan släckas och därför bli helt svart, plasman släpper alltid igenom någon % ljus.

LCD har en bättre kontrast eftersom den har ett större spann mellan helt svart och absolut vitt!

Vad som avgör valet av teknik baseras på 2 olika prioriteringar hos kunden.

1. Hur stor vill du ha skärmen ? Under 42" = LCD. Över 42" = Plasma.

2. Hur betraktaren uppfattar bilden när han ser på den, många olika sorters bilder passar olika individer, på samma sätt som vissa tycker om mer bas eller diskant i musik, så gillar vissa ljusre/mörkare/mattare och fylligare bild.

Tekniken är dessutom så gammal nu att alla barnsjukdomar kan betraktas som överspelade. LCD har ju funnits sedan 60 talet, då dom första klockorna och miniräknarna kom till världen....

// M

Ja, tackar för allt. (Det var jag som startade denna tråden.)
Efter att ha inhämtat många åsikter, dels här och på www.prisjakt.nu, så har jag bestämt mig för en plasma skärm. tuype 42 tum men lågupplöst eftersom vi kör på analogt.
Valet föll främst på LG som har fått positiv bemötamde med sina
nya skärmar....och vem vill köpa en tv-klump numera?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem