Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Router

Router

Hej alla
Min dotter har skall äntligen få bredband och eftersom familjen har 4 datorer som skall kopplas in antar jag att hon måste ha en router för att klara detta. Hur funkar detta? Från bredbandsleverantören får man väl bara en IP-adress. Är det då routern som får den adressen och dennes programvara sen routar ut till dom olika datorerna som i sig har egna IP-adresser som man bestämmer via något installationsprogram? Har jag fel eller.....
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Det beror lite på Vad du har för internetleverantör. Har du bredband ifrån BBB så kan man få upp till 5 tilldelade IP-adresser.
Ja, routern tilldelas IP-adressen. Den i sin tur tilldelar IP-adresser till datorerna i nätverket.
Dom flesta routrar, har en inbyggd DHCP-server, så datorerna som är anslutna till den får en automatiskt tilldelad IP.

Till vissa routrar så behöver man inte installera någon programvara. Det finns en del som har en inbyggd webbserver som du ansluter till ifrån någon av datorerna. Där kan du sedan ställa in dom inställningar som krävs ifrån webbläsaren. Fast det beror ju helt på vilken modell av router som du köper.
ja... det beror på vem du ska ha bredband från e det telia så e det en dynamisk ip du har då krävs en router, e det typ bbb så får du 5 ip adresser då ska du ha en switch så fixar den det eller så connfar du switchen....... själv har jag router telia bredband som jag snart ska byta till bbb tack å lov... Telia suger fett...
fidde bar du inte byter till BBB ADSL för det suger 100ggr mer än Telias ADSL.
Annons
Berätta, Rob!
Tänkte också byta till BBB, men har du nån info om nackdelar, vill jag gärna höra!
Ingvar: Jag gick över ifrån ComHem till BBB:s ADSL för ett par månader sen. I samma ögonblick som jag gjorde det så gjorde jag även mitt livs största misstag.
Med BBB så har jag bara haft problem. Att mitt internet går ner 10-15 gånger per dag är mer en regel än ett undantag.

Men BBB vill tyvärr allt för ofta skylla ifrån sina problem med att "Du har dålig kvalité på telefonledningarna".
Påpekar man att andra leverantörer kan leverera ADSL, med mycket stabilare resultat än vad dom kan göra så kan dom ej svara på frågan. Möjligtvis så kan du få en eller annan dålig bortförklaring.

Nu skall jag dock inte säga att detsamma kommer att hända för dig. Oftast så är det lokala problem på stationerna som avgör hur stabil lina som du har.
Fajjer förstår du har jämt problem for du inte kan. det finns kurser.. och varfölr gör du mera svårare..

Bobo Slacke lätt beror på hur gammel är din dotter.
om du litar på henne 100%
köp en biligt router och du behöver inte ändra konfiguration
router porten
WAN kopplas du in ADSL modemet eller fiber
LAN 1,2,3,4 datorerna
slå av datorn och vänta 5 minuter. låt router konfigurar själv i början
sen starta du datorerna men jag tror datorerna starta själv han får ett kommado signal om dina datorer är nya.
Inger Byter du till BBB Lan (alltså en kontakt i väggen inte över telefon) eller deras VDSL så funkar det klockrent.. Det är bara BBB:s ADSL som är crap. De polare jag känner som har BBB:s ADSL har samma problem som fajjer har. Så visst du kan byta till BBB så länge du inte gör det till deras ADSL.

Så det gösta säger om att han inte skulle kunna något stämmer inte, det är deras ADSL tjänst som är undermålig på många ställen i landet. För den funkar ju faktiskt för endel. Men att ta det säkra före det osäkra välj en annan operatör för ADSL.
Jaa säga vad man vill om adsl...har haft telias adsl tjänst i snart 4 år å inga som helst problem med deras tjänst. (trots att dom ibland kallas felia.) Tror att i många fall så beror det på vem som sitter bakom tangentbordet. Å vem f****n e gosta? Hur mår du? Dina inlägg saknar grund å sen så förstår man inte mycket av det du skriver. Tvivlar inte på din kompetens, men kom igen skriv nåt vettigt i stället för å kritisera andra. Bobo.. Fajjers svar va bra därför skriver ja inget på din fråga.
Rob förstår vad Fajjer säger..
BBB är inte fel på men fajjer tror han kan om hemnätverk hur det funkar UDS/DNS/Bind m.m men det klara inte han han fuskar med BNC och shell strunt honom
Amen,IS "bagdad bob"Gösta, har talat.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem