Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nya pass

Nya pass

Hejsan!

Idag är det dags för nya pass och det jag reagerar emot är att jag hört att man skall lämna blod/saliv eller annat som ska samlas in i en dna-databas..

Sedan så är det som vanligt USA som bestämmer villkoren för resten av världen hur allt ska vara..(demokrati)?

Det blir nog jättebra och man får väl lämna blod/fingeravtryck och kissprov mm.. i framtiden..men vad gör det när allt bara passar USA?

Jag hade en kompis som skulle hälsa på sin syster i Israel och då klädde dom av honom naken och kolla där bak också...

Han var ju svensk för guds skull..

Men som sagt var: Det blir nog bra i framtiden nån gång...
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Glömde ju klistra in en sak jag läst:

Förfalskade pass har de senaste åren använts bland annat i samband med människosmuggling, planering och terrordåd. FN har därför - under påtryckningar från främst USA - rekommenderat biometri i pass.
Jag var och hämtade mitt nya pass i fredags, gäller i 10 år och kostade 270 kr.

Dom nya passen kostar 400kr tror jag och gäller i 5 år.
Inte visste jag att de nya passen kan användas till "planering" också! Får nog ta upp det min arbetsgivare så att vi kan effektivisera vår verksamhet lite granna.

Antagligen är det så att folk gnäller nu för att det sker en förändring, som folk alltid gör. Om fem tio år så kommer allt kännas normalt igen.

Bra med mordeniseringar tyger jag! Mer sånt tack.
Annons
och istället för att logga in sig på arbetsplatsen genom datorn, skannar man ögat, innan arbetsdagen börjar...

och för att skydda *viktiga dokument* på myndigheter, ((avskedas)) folk och blir ersatta av kompetenta robotar,
som hela tiden uppdateras med det senaste infot...
personal blir *överflödig*
..*autopilot*, är en slags verklighet på flygplanet...
snart blir det helt reel- pga säkerhetsskäl, samt besparingar.

den virtuella verkligheten smyger snabbt fram...
sci-fi sa dom förut
Yes. Och mat kan produceras i massor pga att ingen behöver arbeta för att få fram råvaror och vår ekonomi som vi ser på den idag byts ut mot något helt annat för att tjäna pengar inte längre är det som eftersträvas mest här i livet.

Allt detta mycket tack vare de nya passen! Är det inte otroligt?
Hejsan!

Skulle vara kul att höra om någon som införskaffat dom nya passen och hur det gick till.

Kommer ihåg när jag skulle flyga en gång efter 9/11 och när jag kom fram till säkerhetskontrollen hade jag en vanlig reklamtändare med varmluft från marlboro och då tog den ena kontrollanten upp tändaren från bandet samt tittade misstänksamt på mig och frågade "vad är detta"?

Jag svarade att det var en tändare och då provtände hon den samtidigt som hon tittade fundersamt. Jag kände mig då utpekad som nån slags misstänkt terrorist och blev illa till mods.

Snart vågar man ju knappt ha mer än kalsongerna på sig när man ska någonstans och ett datachip inopererat under huden i nacken med Dna och alla personuppgifter.

Ska det bli så här i framtiden då slutar jag flyga i alla fall utan väljer att åka tåg/bil eller båt.
Ska snart skaffa nytt "pass", eller egentligen id-kort som även gäller som pass inom europa.

Och jag har absolut inget emot att bli registrerad med dna och rubbet, för jag har "rent mjöl i påsen" och inget att dölja, och vill absolut att säkerheten ska utökas för att skydda mot terrorister och andra obehagliga element.

De får även visitera mig ända in i analen, för då vet jag att de gör sitt jobb för att förhindra terrorattacker, och det känns tryggare då.

En "kostnad" jag gärna tar från den s.k. personliga integriteten.
Ingen behöver lämna vare sig blod eller urin till nån databas. Det som är nytt är fotograferingen som sköts av polisen. Det är en sk biometrisk kamera som bl.a fotar av ögonen och all info läggs in på ett litet chip i passet. Svårt att fuska och jg tycker det är brfa med tanke på alla falska pass.
Hejsan!

Gabriel.

Det är jättebra att du tycker så och jag har också rent mjöl o påsen men tycker ändå inte om att bli synad i sömmarna som nån slags brottsling.

Det kanske handlar om var man drar gränsen?

Jag tycker i alla fall inte om detta överförmynderi bara för att någon eller några sprängt wtc i luften.

Det är väl inte mitt problem eller jag som skall bli drabbad av det?

Men om du tycker om att i bli synad i analen varenda gång du ska resa någonstans...så visst...

Men jag gillar det inte.

Nu får du väl dämpa dig Bubben, nu över reagerar du igen.
du har väl inte tid att resa utomlands eller?
du måste ju vara online på IS forumets 24timmar

och inte tror jag att du har analvisiterats, så du går nog säker i fortsättningen också.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem