Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Optad speldator

Optad speldator

Har någon åsikter om hur man får en riktigt bra speldator idag för runt 20 till 25 tusen. Vilket grafikkort är bäst, ljudkort osv.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Ursäkta men om du med optad menar optimal så bör du nog tänka på att införskaffa dig en spelbox från de stora drakarna. Där spelen och hårdvaran är optimerade för varandra. Men om du skall plocka ihop en dator så har jag aldrig under datorns livstid sett att den är optad mer än tiden som du sätter ihop den. Vad jag menar är att du kan nog sätta ihop en dator med de färskaste hårdvaran och os och ändå bli snuvad på de senaste nyheterna i tecknik ett par månader senare. Vad jag menar är att om du köper det senaste så blir det det dyraste och du blir blåst på en massa pengar i onödan. Kolla istället av vad för hårdvara dina spel behöver och försök att finna hårdvara till dem som passar din plånbok. Då får du en optad plånbok.
Det ultimata är trots allt att shoppa loss på en Comodor 128 för ett par hudralappar, bättre spelupplevelse finns inte. Inte bättre plånbokheller
Yupp, menar optimal. Självklart så kommer det "bästa" du hittar idag inte vara så mkt om 6 månader eller så, men när kollat runt nu för att skaffa något bättre så är det allt för ofta som personen man pratar med i butiken ody eg inte har någon koll. Ex grafikkort, det är väl Radeons senaste 128mb kort som skall vara riktigt bra, men hur mycket bättre är det än deras näst bästa för halva priset? RAM minne, hur mycket bättre är det att använda SDDR (eller vilket det nu var som var den tunga varianten) osv?

2 tillägg:
1. Spelboxar sucks ass. Sitta med en liten plast sak i händerna när man kan mekka runt med mus o keybord istället? No way.
2. Vill man återgå till 80 talet så kommer barbarians och IK+ på 64:an (och kanske gamla Pool of Radiance) att alltid ligga i topp...
Annons
Behövs ej kraftiga datorer i dag ,spelen står stilla i stort sätt på systemkrav.Spelen hänger ej med i utvecklingen tyvärr =( .
Beroende på hur du vill gå till väga för att skaffa datorn så är oftast kompletta paket som dator företagen säljer ett bra val, och många av paketen säljs som är just speldatorer och kan oftast uppgraderas efter ditt tycke direkt hos dem.

Hårdvaran som du vill ha kan du kolla upp på
http://firingsquad.gamers.com/
http://www.tomshardware.com/

Dessa sidor är vad jag tycker är bäst när det gäller att tester av olika datorkomponenter mot varandra.
Finns det en ny "datorpryl" på marknaden så kan jag nästan lova att dom har fått tag på en och hårdgranskat den ner till minsta elektron ;)
Hur fungerar igentligen LCD skärmar (platta) kontra CDT (bildrör) monitorer?

Har hört att dom platta skärmarna går det inte att spela spel på är det verkligen så? Vilken skärm är bäst för spel?

Tack för input
i en LCD har du små kristaller i skärmen som ändras beroende på ström... CRT har en strålkanon back som skjuter bilden på ett nät frma i skärmen.. det är typ den korta verisonen.

Jo det går o spela på platta skärmar inga problem men uppdaterings hastigheten är långt i från lika bra som på en CRT därför är CRT mer lämpade för snabba action spel... och färgåtergivningen är alltid bättre på en CRT....

ASUS A7N8X Deluxe (med stöd för Dual Channel DDR bl.a.)

AMD Athlon XP 2400+
Alpha PAL8045 CPU Kylare + Enermax 80mm fläkt
2x256 MB Kingston HyperX PC2700 DDR CAS2
Western Digital Caviar 80GB Spec. Edt. 8MB Cache
Sapphire Radeon 9700Pro ULTIMATE Edition.
ASUS Dvd - UATA 100
ASUS CD-RW - 52x24x52x
Floppy

Chassi: Jag rekomenderar Lian-Li med dem är ganska dyra .. (värt varenda krona)
PSU: Jag rekomenderar Zalman eller helst neXus
love

Bättre o köra med en 512mb ram än två st 256mb..
om man nu ska ha en riktigt snabb dator..
man måste ju tänka på allt då..:)
Då får det bli en CRT skärm eftersom jag ska spela spel. Det kommer säkert att ta tid innan dom platta skärmarna klarar av dagens dataspel. Men ska man inte spela verkar ju de platta vara grymma. Men tack för tips.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem