Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Internet

Internet

Hej!
jag har en trådlös internet.
Och den är oskyddat.
Hur gör man för att låsa sin trådlösa internet,så att ingen annan kommer in.Finns det nån möjligthet till det.
Eller finns det kanske nån program´som är gratis.
Som man kan upptäcka vilken IP som är uppkopplad med min internet.

Skulle bli jätte tacksam om nån kunde ge mig tips o det!!!
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Rob.

För ett par månander sedan hände precis det jag beskrev, att en person använde någon annans WLAN för att stjäla pengar från ett företag.

Kan du nämna när något fick en meteorit senast i huvudet?

Och om någon "oskyldigt" snålsurfar via ens WLAN, så är det knappast något säkerhetshot, och det var säkerhetshoten jag beskrev för Håkan. Jag fick känslan utav att det var just det han var orolig över.
Hejsan!

Det enda jag kan råda dig till är att skaffa en superbra (helst hårdvarubrandvägg) brandvägg och att skaffa anonymizer om det så krävs!

Då borde du vara skyddad...men..men....
Bubben om han skulle köra med brandvägg efter w-lanet faller ju hela idén med att ha ett w-lan för då måste han endå ha trådbundet bakom. eller tänkte du att han skulle sätta upp ett till w-lan bakom brandväggen som spärrar första w-lanet?
Annons
Priest - Jag vet hur man "gogglar" och känner inte att jag behöver lära mig det! Jag skickade det svar jag kunde ge till den som började länken och någon annan hade ett tillägg till mitt svar. Helt ok!. När jag inte hängde med vad den personen menade är det naturligt för mig att skicka en fråga tillbaks. Jag anser att det det är ett sätt att lära sig på!

Ja, det är riktigt att jag hade funderingar runt säkerheten på trådlöst nätverk men jag förstår inte hur man kan skydda sig. Det låter till viss del som en inställningssak.

Håkan
Håkan vill man vara säker använder man inte w-lan..:)
Men om man ens orkar bry sig så kan man ju alltid göra vad man kan som att sätta upp lösenord på allting på det interna nätverket. Kryptera allting, osv. Och på w.lanet sätta upp WEP, WPA sänka brodcast raten alltså hur stark signalen som går ut från anten ska vara, låsa för endast vissa MAC addresse, inte sända ut SSID så accesspunkten/routern inte talar om att den finns..

Om du nu tycker det är värt besväret. WEP och WAP tar ju även bandbredd från w-lanet så det sänker ju hastigheten. Jag trivs bra med trådarna i mitt hem de stör inte, men har man en bärbar är det ju skönt att slippa, och de som mot förmodan kommer in på mitt nät de kan väl få surfa då. Hoppas de har skoj.
Rob,
Jag vill kommentera hur jag har känt mig bemött av dig på denna tråden. Jag skrev ett svar till den som startade tråden som sedan kommenterades av dig. Inte mycket att säga runt din kommentar eftersom min kunskap runt trådlösa nätverk är begränsad. Eftersom ditt svar visade på att säkerheten tydligen inte var så stor enligt dig skrev jag några frågor runt detta för att kanske kunna förbättra säkerheten på mitt nätverk. Jag fick svar och har frågat vidare eftersom jag inte riktigt har hängt med vad som det som har skrivits har betytt. Fler personer har kommit in i diskussionen samtidigt som det känns som om du har utsett dig till ”expert” runt ämnet. Det må väl vara hänt men det är ditt bemötande som jag har reagerat på.
Ditt sist inlägg som är riktat till mig känns nedlåtande och mästrande. Du framhäver dig verkligen som ”expert” eller ”kunnig” i ämnet och är det någon som gör något annat är det i dina ögon löjligt/onödigt eller inte riktigt ”rumsrent”. Du visar det speciellt med ord som ”…om man ens orkar bry sig” och ”Om du tycker att det är värt besväret”. För mig känns det som du vill visa att du sitter inne med den bästa lösningen. När texten sedan är skrivet på ett sätt att det känns som att det är en självklarhet blir det inte bättre av det. Att utge sig för att vara ”expert” anser jag kräver en del ödmjukhet mot dem som inte har samma kunskaper som en själv. Att försöka visa på att ”du har rätt och jag har fel” känns inget vidare för det är så det har känts. Den avslutande raljerande texten förstärker rätt/fel känslan med orden ” … och de som mot förmodan kommer in på mitt nät de kan väl få surfa då. Hoppas de har skoj.”
Jag är tacksam för de svar jag har fått av dig men jag känner mig nedlåtet bemött av dig vilket jag inte accepterar och därför ventilerat!

Håkan
Anledningen till att jag skrev om du tycker det är värt besväret med mindre bandbredd för något som inte ger något direkt skydd mot någon som vill komma in är just därför jag menar det.

Men visst jag har gett dig massor med information och du skrev att du kunde använda google. varsågod finns hur mycket mer information som helst där ute. bara o googla på. :)

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem