Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kortbetalning

Kortbetalning

Hej!

I samband med det senaste värdetransportrånen diskuteras det flitigt om ökande kortanvändning men istället för kreditkort så kan man ju faktiskt ha ett Electronkort..

Nu har jag glömt om det är en avgift på inköp med det men det som är bra är att det inte kan övertrasseras och det är ju ganska smidigt också..

Men det finns nåt som jag inte riktigt förstått någonstans varför inte fler använder Electron..

Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

plastkort som plastkort
det som kommer ur detta är att vi kommer att tvingas att använda plastkort i större utsträckning. precis som man har planerat länge nu.
det har bara inte varit politiskt korrekt att göra det förut.

Vi hade ju en tråd här förut på forumet där det presenterades alternativ med max tak på betalningarna från kortet.
Jag har sällan eller aldrig kontanter på mig!
Endast en hundring eller två av min lön ser jag i kontanter.
Använder nästan bara betalkort kopplat till mitt bankkonto.
Funkar nästan överallt och när pengarna på kontot är slut så får man väl hala upp ett kreditkort i värsta fall. (Eller avstå från inköpet.)
Har mycket bättre koll på min ekonomi och lönen räcker numera oftast hela månaden.
Varför jaga bankomater eller stå och frysa i en bankomatkö när betalkortet funkar överallt.
Har även Ica och Statoilkort för bensin och mat så att man slipper oroa sig för att vara utan!
Bubben elektron är väl ett kort som inte funkar överallt?
Helt vanliga Visa eller Mastercard funkar alldeles utmärkt och tas imot på alla ställen som tar kort. Mitt visa går för övrigt inte att övertrasera. På visa eller mastercard finns heller ingen kostnad för att handla. Därimot så är endel butiker fräcka att ta ut en avgift för att du inte använder kontanter när du handlar under 50 eller 100kr beroende på butik.
Annons
Bubben: Elektronkort är framförallt för att skydda betalningar via Internet vad jag förstår.
Egentligen är problemet att Bankerna tar avgifter från butikerna när kunderna betalar via kort. Problemet är framförallt för kioskhandeln, dvs vid mindre belopp. Flera har införten beloppsgräns på 100 kr.
Bankernas stora vinster kommer troligtvis via korthandeln och uttagen via Minuten etc.
Det skulle vara positivt för handeln generellt om
- kortavgifterna minskade så nära 0 som möjligt
- ökad korthantering blir då effekten som minskar kontankassor i butikerna, minskar rånrisk
- dessutom minskas vinsten för S*******s m fl då de får mindre pengatransportorer att hantera

Dessa kortavgifter ger i princip idag en prutmån i butiken om man handlar med kontanter. Det motverkar alltså rånrisken etc om korten används i stället.
Egentligen bör både handeln och konsumenterna gadda ihop sig mot bankerna!
Hejsan..

Egil:

Låter helt perfekt om det är så..

Rob:

Du har helt rätt..Electron fungerar inte överallt men nästan..och det är faktiskt anslutet till Visa men utan kredit.

Och som jag undrade tidigare så tror jag att en avgift dras om man handlar med kortet..ska kolla det nästa gång jag handlar med Electronkortet i butik eller kiosk..

Det finns ju även ett chip på mitt kort men då protesterade affärer och kiosker att dom fick betala en summa till banken för att få ut pengarna..

Kreditkort däremot kommer jag däremot inte att skaffa..

Birger:

Nja..att det skulle vara för att skydda betalningar över internet har jag inte hört talas om..jag tror att det du pratar om är Amex Blue som är ett kreditkort..
Electronkort är ett kort som endast fungerar på onlinesystem. Många system ligger inte online mot banken hela tiden och accepterar därför inte electronkort. Ett VISA eller ett MasterCard kostar ca 100SEK/år, det är så billigt att alla borde ha råd med det.
Problemet för butikerna är som sagt att bankerna tar flera kronor i avgift per korttransaktion, dessa avgifter blir till miljardbelopp.

Jag lämnar sällan hemmet utan kontanter, allt kan alltid betalas med kontanter. Dessutom kan inte storebror se vad jag gör med mina kontanter.

Cash is King!

.. but plastic is Queen .. man kan alltid kombinera.
Jag håller med Birger till nästan alla punkter. Bankerna tar ockeravgift för korttransaktion. Små butiker drabbas värst och motarbeta det i tysthet.
Elektronkort är kort som inte kreditupplysning behöver tas. De kan bara användas i online terminaler. Det finns fortfarande en del gamla terminaler (offline) runt om i världen, där kan inte elektronkort användas.
Men att man kan betala och hämta ut pengar med Electron på 48.000 ställen runt om i hela världen är ju bra..

Electron tas i allafall emot av Ica, Konsum, Vivo, Pressbyrån, Krogar, Resturanger, Bensinstationer mm..så det är väl bra..?
Egil, en påse godis kostar 10 spänn. Du betalar med kort (kostar 3 spänn per transaktion). Förstår varför butiksägaren blir förbannad...
Flykting beror på vilken butik.
Butiker vill har kortterminal mera lättare
men att har sånt kortterminal uppkoppning m.m det kostar
småbutiker gillar inte det dom vill har 5 eller 3 kr.
men större butiker ica, villys corp forum dem tar inte extra
många som handlar alléfall

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem