Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kortbetalning

Kortbetalning

Hej!

I samband med det senaste värdetransportrånen diskuteras det flitigt om ökande kortanvändning men istället för kreditkort så kan man ju faktiskt ha ett Electronkort..

Nu har jag glömt om det är en avgift på inköp med det men det som är bra är att det inte kan övertrasseras och det är ju ganska smidigt också..

Men det finns nåt som jag inte riktigt förstått någonstans varför inte fler använder Electron..

Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

Gösta:

Det förstår du väl att medeltransaktionen är högre i större butiker, alltså spelar kortavgiften mindre roll.
Men för en liten kiosk där medeltransaktionen ligger under hundralappen är 3:- ganska mycket pengar.

Här i Stockholm finns det iaf flera restauranger som inte accepterar electronkort.
Föresten, varför diskutera electronkort öht? Det finns väl inga fördelar med dem? Ska man ha kort ska man ha ett vanligt VISA eller Mastercard.
har AMEX och visa
Hejsan!

L L:

Jo..om man vill betala mat, bensin mm utan att för den skull ha kreditkort så är Electronkort ett bra alternativ.

Och sedan startade jag ju tråden för att det var så mycket värdetransportrån och politiker och polis vill minska mängden kontanter i samhället..

Men du kanske har nåt annat förslag som du vill delge..?
Annons
Bubben jag har visa och det är inte kredikort det är ett kontokort.
Jag har ett Sparbankskort utan kredit.
( Skulle nog inte få en kredit heller - då skulle nog Kronofogden komme HeeHee ).
Men detta mitt kort fungerar bra.
Bor i en liten ort - vill jag ha ut en hundralapp extra så får jag det.
Handlar jag för mindre är 100 kronor - så ger jag en extra femma till kassörskan eller kassören.
Men detta skulle nog inte fungera i storstäder.
Flytta till landet.
VISA kort är (i Sverige) vanligtvis ett kontokort, men du kan ha kredit kopplad till kortet ändå. Kan kalla det även för kreditkort.

Masterkort är (i Sverige) vanligtvis ett kreditkort, men det finns även Masterkort utan kredit (utgiven ex. av Länsförsäkringar Bank). Då är kortet ett kontokort, ty ev. köp dras direkt mot kontot då.

Både Master och VISA är kopplade till Cirrus nätverk, som ansvarar för drift, uppkoppling, transaktion, säkerhtet, utgivning av kortnummer osv.

Amerikan express, Dinersclub är andra typer av kort som också är kopplade till Cirrus nätverket.

Elektronkort är också ett kontokort, fast (till skillnad från VISA) är absolut utan kredit. Kontroll mot bankkontot görs vid användning VARJE GÅNG. Det behövs inte mot VISA kort. VISA kort kan köras offline (en viss kredit det...).
Jag blir nyfiken ?
Kan jag få ett Elektronkort - fastän Kronofogden skrattar åt mig varje gång vi ses.
Ingen kredidkoll ??
Till alla er som tror att Electronkort och motsvarigheten maestro inte går att övertrassera pga ingen kredit så se upp! det går nämligen!
Har själv lyckats på Maestro en gång i tiden med 500kr och det fick jag tom betala ränta på!
Andra jag känner har fått samma prob men med Electronkort!
För dom med betalningsanm. så går det utmärkt att få electron eller maestro...
Ska man hyra bil, mm så duger inte alltid det, framför allt inte utomlands.
Ett vanligt VISA kort utan kredit, knutet till lönekontot, är enligt min mening det mest användbara. Vill man verkligen ha kreditfunktion är det prisvärdare att ha den funktionen på ett separat kort. Jag har ett separat kort med 50.000 i kredit, denna utnyttjar jag oerhört sällan och har vanligen inte ens med mig kortet i plånboken. Det kortet kostar mig inte en krona i årsavgift eller liknande.

Bubben:

Vad gäller värdetransportrånen så är problemet redan löst. I Norge har man inte haft ett sådant rån på över 1 år, där har man nämligen en mycket bättre teknik än i Sverige. Tydligen tycker transportföretagen att det blir för dyrt här i Sverige, de tycker alltså inte att det är värt pengarna att skydda sina anställda.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem