Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Apropå det som händer i Europa

Apropå det som händer i Europa

Varför i herrans namn sätter inte Frankrike in trupper - för att rensa ut dom som bränner bilar och hus.
Starka krafter krävs - för att rensa ut detta dravel.
Snart är detta här - om vi ( samhället ) inte agerar kraftigt.
Eller - vi kanske ska bygga om våra fängelser till lyxhotell . . . . ?
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Göcke har lyckats - ingen vågar kommentera . . .
svanen he he..*vilken rysare tråden kan bli...*


Tror inte att det handlar endast om att det. Den största orsaken är nog att ämnet är alldeles för komplicerat och för stort.

EZ
Annons
Jodå det törs vi visst de!
Vi föds alla lika nakna och hjälplösa - sen är det omkringvärlden
föräldrar och andra parametrar som styr våra liv.
Våld föder våld. Upplopp på det här sättet är ett tydligt exempel på samhällets misslyckande. Människor som har en grunduppfostran, mening i livet och tillvaron beter sig normalt inte på det här sättet bara för att det är lattjolajbans.
Klart det finns undantag - det finns det från alla regler.
Har landet tagit emot invandrare så är staten, dvs vi skyldiga att se till att de integreras i samhället annars funkar det inte i slutänden. Inget dalt och inget tjafs. Ett kravlöst samhälle är av ondo. Rimliga krav får många gånger människor att ta sig i kragen och växa.
Att slå varandra på käften leder inte till nåt - i en annan tråd i Forumet så finns uppmaning till att vi kramas för lite.
Vad dom här människorna behöver är förmodligen någon
medmänniska som bryr sig och kanske en klapp på axlen då och
då för att stärka deras självförtroende det är i alla fall min
filosofi.
Jag vill i alla fall inte leva i en anarki.
I det samhälle som jag vill leva - där måste det vara någon form av normer som gäller. Dom som bryter dessa normer - måste vara beredda på att samhället ( d.v.s vi ) tar i med dom hårda handskarna mot dom.
Inget samhälle är perfekt - inget samhälle kommer någonsin att bli det.
Men som dagens situation ser ut - så verkar det ju som om maffialiknande organisationer snart tar över.
Vill du det - Morran ?
Om jag hade sagt " Gubbdjävul " till min farsa när jag växte upp - då hade han tagit i med dessa handskar. Om jag hade spottat min lärare i skolan i ansiktet - hade det heller inte blivit så kul för mig.
Detta är ju vardagsmat för dom som växer upp i dag.
Respekt för föräldrarna när man är liten - respekt för lärarna när man går i skolan - respekt för polisen när man blir äldre.
Om vi inte återinför detta system - så klarar sig inte vårt samhälle länge till.
Nee - mera poliser - mindre dalt.
Nej du Svanen naturligtvis vill jag inte leva i ett samhälle där buset styr. Men vi är ju halvvägs där redan.
I min egen uppfostran fanns normer och gränser som jag även tillämpat på mina egna ungar - vilket tack och lov fallit väl ut.
Det vokabulär du beskriver ovan fanns inte ens i tankevärlden - det är precis som du säger då hade man råkat illa ut hemma.
Men inte sjuttsingen är det ungarnas fel att dom beter sig som dom gör.
Det är vi vuxna som inte kan uppfostra barnen vilket är ganska skrämmande. Naturligtvis måste man ställa krav men man kan inte slå in uppfostran och vett i skallen på en som inte haft förmånen att få ta del av detta redan som liten.
Den som har haft hund vet att den måste uppfostras redan som valp annars blir den odräglig - detta gäller även oss människor.
En mig närstående arbetar inom skolväsendet i årskurserna 1-6.
Lärarna tvingas redan i årskurs 1 att ägna en stor del av skoltiden åt att uppfostra barnen i stället för att ge dom kunskaper. Var är föräldrarna och vad gör dom? Upptagna med
att arbeta och göra karriär?
Finns ingen patentlösning på detta men vi får det samhälle vi
förtjänar och de politiker vi röstar på.
Ordning och reda, lördag på fredag!
morran

kan inte mer än att hålla med dig till 100%
verkligt bra inlägg!
uppfostran är superviktigt! få föräldrar tycks förstå hur mycket deras benägenhet av frånvaro påverkar.

en sak jag sett. det handlade om hundar som antingen blivit försummade, aggressiva eller på något annat sätt, fått ett avvikande beteende.
(skadade hundar)
dessa fick bo hos fängelseinterner, dessa skulle lära hundarna:
kärlek
tillit
2 grundlägganden , för en fortsatt bra utveckling.

efter några veckors *behandling/uppfostran* mådde hundarna bra!

detta gäller även människor,även vi är djuriska, även vi kan
*börja om* lära oss på nytt.
men tyvärr *fastnar* många i en viss *bestämmelse*
- så HÄR är det! (negativt)
istället för att öppna sinnet till något positivt.
förändring kan skrämma, men det hjälper i längden.

mvh//*förändring ger frihet*
En liten kommentar:
Vi hade träslöjd i skolan där jag gick. En av killarna sabbade allt. Han höllde ut färg på det andra hade slöjdat. Han kastade ut verktyg genom fönstret - han var odräglig.
En dag gav slöjdläraren honom en smäll - så han flög in i trähögarna. ( I dag hade den läraren fått fängelse ).
Vet ni vad - efter denna dag blev Kent ( Han hette så ) - en mönsterelev i slöjden.
Jag tror att han bara ville testa hur långt han kunde gå.
svanen

*kent* vet jag inget om, men en rallarsving är inte att rekommendera.

hmm.. det där med träslöjdslärare.. min kallades för
SKRUVEN I SKÅPET
eftersom han verkade ha en skruv lös.
jag hittar inte på! han kállades verkligen för
SKRUVEN I SKÅPET

nåväl.
en så hård smäll, mot en ung pojke, låter inte bra.
kan tänkas att KENT redan var i en familj med misshandel.
det han såg på skolan var vänlighet, något killen inte förstod!
det han förstod var:
en hård smocka!
det jag kan komma fram till, är:
ÄR man uppvuxen med våld, förstår man våld MER än vänlighet.

det man inte förstår, kan man inte respektera

mvh//*strumpa*

Vad tror du om detta m0zQit0z
( Nu fick jag klippa o klstra in igen )
Jag var tonåring på det ljuva 60-talet
Då kom man på - att om " Lilla Kalle " vill slå in en spik i vårat nya piano - då måste han få göra det - annars kan han bli förstörd för livet . .
Då hette det fri uppfostran.
Men många föräldrar trodde att detta var fri från uppfostran.
Nu får vi betala priset fär detta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem